Rockets persoonlijke versbezorger naar buitenland
De persoonlijke boodschappendienst van Rocket Internet, ShopWings, breidt uit naar het buitenland. Nederlanders kunnen mogelijk dit jaar nog hun dagelijkse boodschappen voor vijf euro uitbesteden.
De persoonlijke boodschappendienst van Rocket Internet, ShopWings, breidt uit naar het buitenland. Nederlanders kunnen mogelijk dit jaar nog hun dagelijkse boodschappen voor vijf euro uitbesteden.
De marktplaats voor tweedehands e-books Tom Kabinet stapt naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vanwege een ‘collectieve boycot’ door de drie grootste uitgevers VBK, Lannoo/Meulenhoff en WPG.
Dobit versterkt de winkelbeleving met technologie in de winkel. “Verschillende kanalen van omnichannel trekken we door naar de winkel met touch interactiviteit, communicatie via schermen en integratie van geur en geluid”, legt Nele Bruers van Dobit uit.
Alibaba voert een personeelsstop in omdat het bedrijf volgens topman Jack Ma ’te snel is gegroeid’. Het komende jaar worden geen nieuwe werknemers meer aangenomen, tenzij het om vervanging gaat.
De toekomst van de ketenbeheer (supply chain) en fulfillment is aan RFID. Daarover is iedereen het eens. Voorraden kunnen makkelijker worden gevolgd en gescand, ideaal voor omnichannel oplossingen. Maar de hoge kosten van RFID chips waren tot dusverre een belemmering. Een nieuwe generatie chiploze RFID labels kan daarin mogelijk verandering brengen.
De opkomst van online retail heeft veel gevolgen voor de retailsector. Terwijl de omzet in de fysieke winkels van retailers tussen 2008 en 2014 met 7 procent daalde, steeg de online omzet met 134 procent. Toch liggen er kansen in segmenten waar de ommezwaai naar online net is begonnen. Dat stelt ABN AMRO in haar vandaag verschenen Visie op Retail 2015.
E-commercemanager Boudewijn van Nieuwenhuijzen gaat weg bij HEMA. Een opvolger is er, maar wordt nog niet bekendgemaakt.
Uber heeft blijkbaar toch grootste plannen met het bezorgen van maaltijden. In New York en Chicago is UberEats nu officieel begonnen. In februari had Barcelona al de primeur.
De premiers van België, Luxemburg en Nederland kondigen vandaag maatregelen aan die moeten leiden tot één gezamenlijke detailhandelsmarkt. Daarmee wordt het voor winkeliers makkelijker om grensoverschrijdend te handelen en voor consumenten eenvoudiger om te kopen over de grens.
Sander Lusink van Oger Fashion vertelt openhartig over hun groeiende e-commerce: “Een webshop is geen kannibalisme, maar biedt juist extra omzet en kansen. Het is een tool om publiek te blijven trekken buiten de grote steden en het helpt je naamsbekendheid.”
Benjamin Otto, een telg uit de Otto familie, gaat zich weer met het familiebedrijf bemoeien. De oprichter van e-commerceplatform Collins gaat de Raad van Toezicht van Otto Groep versterken.
Bezorgen kan ook sociaal. Dat is de overtuiging van het Amerikaanse Packagepeer, dat zich vorige week presenteerde op The Next Web in Amsterdam. De startup bouwt een netwerk van pakketontvangers die tegen een kleine vergoeding een bestelling willen aannemen.
Koeriersbedrijf TNT, dat wordt overgenomen door FedEx, heeft in het eerste kwartaal van 2015 11 miljoen euro verlies geleden. De omzet steeg wel, naar 1,6 miljard euro.
TravelBird is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een reisbedrijf van formaat. Met torenhoge ambities. Ook mondiaal. Zo wil het bedrijf in de tweede helft van dit jaar diverse buitenlandse vestigingen openen. “Onder meer in Australië, waar we ook lokaal kantoor gaan houden”, aldus medeoprichter en CEO Symen Jansma (41).
De Londense online maaltijdbezorger Deliveroo trekt verder Europa in. Het bedrijf start in Berlijn, Parijs en Dublin, met dank aan aan een recente kapitaalinjectie van 25 miljoen dollar.