More stories

Voorkomen is beter dan retouren

Wehkamp en Zalando hebben hoge retourpercentages. Het hoort erbij, hoor je ze zeggen, maar dat ze daar stiekem anders over denken zal duidelijk zijn. Iedere retour kost immers geld. Wat kun je doen om het percentage retouren te beperken? Adviseur Roland Schäfer van Sapphiron geeft een aantal tips. De belangrijkste: geef zoveel mogelijk informatie.

Fulfillment

Docdata wapent zich voor zwaar jaar

Het magazijn voor veel grote en kleine webwinkels Docdata maakt zich op voor een intensief jaar omdat zijn grootste klant, Zalando, wegvalt. Docdata toont vandaag positieve kwartaalcijfers en zijn nieuwe strategie voor de komende jaren.

E-commerce

Vijf vragen over RFID in retail

Radio frequency identifcation (RFID), de technologie om van afstand informatie op te slaan en af te lezen, wordt breder opgepakt door retailers. Zo concludeert ChainLink in een onlangs verschenen studie. Reden is een grotere nauwkeurigheid over het voorraadbeheer en het verminderen van nee-verkopen. Vijf vragen.

Fulfillment

Vijf manieren om fulfillmentkosten terug te brengen

Online shoppers gaan voor de laagste prijs. Ze eisen gratis verzending en gratis retouren, met als gevolg dat de marges voor de webwinkelier onder druk komen te staan. Die moet de kosten zoveel mogelijk drukken. Steve Bulger van eFulfillment Service geeft vijf tips om fulfillment goedkoper te maken.

Fulfillment

Logistiek & fulfilment: zelf doen of uitbesteden?

Steeds meer webwinkels besteden hun logistieke processen uit aan een fulfilmentpartij. Op deze manier hebben ondernemers geen omkijken meer naar het verzenden van hun producten. Natuurlijk kost uitbesteden geld, dat kan heel goed een besparing op ándere kosten opleveren.

Fulfillment

Amazon gaat voorspellend bezorgen

The Wall Street Journal heeft een opmerkelijk octrooi van online retailer Amazon ontdekt. Die wil in de toekomst al producten gaan versturen voordat ze werkelijk gekocht zijn. Magie of slimmigheid?

Fulfillment

Wat je moet weten over Fulfillment By Amazon (FBA)

Amazon heeft veruit het meest geavanceerde logistieke netwerk ter wereld, en daarvan kunnen ook derden gebruik maken. Dat heet Fulfillment By Amazon (FBA). Allerlei leveranciers kunnen hun inventaris naar Amazon brengen, waarna Amazon de bezorging voor zijn rekening neemt.

Fulfillment

Consument organiseert zijn eigen bestel- en ontvangstgemak

In 2020 zullen pakketjes vrijwel standaard ook op de besteldag en ’s zondags worden geleverd. De consument bepaalt dan nog steeds of hij de ontvangst op het werk, bij een afhaalpunt of thuis wil. Maar hij wil ook gekend zijn in zijn voorkeuren en routines, hij wil gemak en vrijheid. Tot die conclusies komt de expertgroep Delivery van Shopping2020.

Fulfillment

Twee miljoen webwinkels aangesloten op Amazon

Het aantal internetverkopers dat zijn artikelen via Amazon aanbiedt, is afgelopen jaar met tientallen gegroeid tot twee miljoen. Zij verkochten in 2013 meer dan een miljard artikelen via het handelsplatform.

Fulfillment

De mogelijkheden van bezorgen op maat

Waar de Amerikanen vooral op dezelfde dag willen bezorgen, laat Groot Brittannië een ander beeld zien. Britse consumenten bestellen het liefst op dinsdag om het artikel nog voor het weekend in huis te hebben. Het gaat niet om snelheid, maar om keuzes.

Fulfillment

Robots vullen distributiecentra

Snel bezorgen kan eigenlijk alleen nog met robots. Dat is in elk geval de overtuiging van Amazon, die in 2012 voor heel veel geld het Amerikaanse Kiva Systems overnam. De Kiva rukt op: bij Crate and Barrel, Von Maur, Walgreens, Diapers.com, Gilt Groupe en Staples.

Fulfillment

Grote aantal retourzendingen zorgt voor extra CO2 uitstoot

Door de verschuiving van offline naar online aankopen legt de consument in toenemende mate de CO2-uitstoot op het bordje van het bedrijfsleven. De milieu-impact van online winkelen moet worden verminderd. Vooral de retourzendingen moeten worden aangepakt. Tot die conclusies komt de expertgroep Ecologie van Shopping2020.

Fulfillment

Stopzetten maandagbezorging geen ramp

Vanaf 6 januari 2014 wordt er op maandag geen post meer bezorgd die is gericht aan huis- en vestigingsadressen. Op zondag worden verder geen brievenbussen meer geleegd. Wat zijn de gevolgen voor webwinkels?

Fulfillment

Uitbreiding bedenktijd: meer retouren?

Vanaf volgend jaar zullen webwinkels rekening moeten houden met aanzienlijk meer retouren. Consumenten krijgen vanaf 13 juni meer bedenktijd als zij iets kopen via kanalen als internet, telefoon of post.

Fulfillment

Interview: ‘Bezorgdienst Shutl wordt wereldwijd marktleider’

Tom Allason, oprichter en CEO van online koeriersdienst Shutl ziet vier jaar na oprichting de wereld aan zijn voeten liggen. Met dank aan eBay. “Het is een jongensdroom die uitkomt.”

E-commerce