‘Opkomst afhaalpunten is armoede van de distributie’
De opkomst van centrale afhaalpunten binnen de e-commerce is niets meer dan de armoede van de distributie. Dat stelt Wendi Bosma van E-ways Fulfillment Center.
De opkomst van centrale afhaalpunten binnen de e-commerce is niets meer dan de armoede van de distributie. Dat stelt Wendi Bosma van E-ways Fulfillment Center.
Albert Heijn gaat vanaf aanstaande maandag geld in rekening brengen aan klanten die via internet hun boodschappen doorgeven en het in de winkel komen afhalen.
Het retaillandschap is in de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Klanten willen altijd en overal in staat worden gesteld om producten aan te kopen en geleverd te krijgen. De uitdagingen die verkoop via meerdere kanalen – ofwel omnichannelretailing – aan de achterkant met zich meebrengt, blijven echter onderbelicht.
Nu de consument om steeds snellere levertijden vraagt is het noodzakelijk processen binnen fulfillment te optimaliseren. Onder andere de handelingssnelheid is een bepalende factor in het al dan niet kunnen reduceren van de kosten.
Bijna iedere maand verschijnt er wel weer een bericht dat één van de grote webwinkels in ons land de “sluitingstijden” heeft verruimd. Zo garandeert Coolblue inmiddels dat je producten de volgende dag in huis zijn wanneer ze voor twaalf uur ‘s nachts zijn besteld en ook bol.com schuift steeds meer dezelfde kant op.
Na Japan en Europa heeft Rakuten nu ook in Amerika voet aan de grond met een eigen logistiek- en fulfillmentsysteem. Daartoe nemen de Japanners de lokale marktpartij Webgistix over.
Neckermann is het bedrijf dat we vooral kennen als online warenhuis. Deze jarenlange ervaring zet het bedrijf steeds vaker in voor andere online retailers. Vanuit een 40.000 m2 groot magazijn in Zeeland worden orders, retouren maar ook klantcontacten verzorgd.
Het e-commercelandschap gaat wat de digitale tak van Albert Heijn betreft ingrijpend veranderen in de komende jaren. De klantwens verandert, waardoor de inrichting van de digitale én fysieke winkel op de schop moet. Logistiek wordt deze ook steeds meer op zijn wenken bediend.
De Amerikaanse supermarktketen Walmart is van plan zijn bezorging uit te besteden aan klanten. Goed idee of lege huls?
De ‘winkelstraat’ Rakuten in Duitsland gaat logistieke diensten leveren voor aangesloten webwinkeliers. Zij kunnen de fulfilment van hun orders gaan uitbesteden.
Waar consumenten zichtbaar worden gewaarschuwd voor onbetrouwbare webwinkels moeten winkeliers het veelal zelf maar uitzoeken. Brits onderzoek wijst uit dat meer dan 90% van de grotere retailers fraude met “verdwaalde” goederen als serieuze bedreiging zien.
Neckermann BV gaat fors inzetten op het aanbieden van efulfillment-diensten aan derde partijen. Momenteel maken reeds verschillende online retailers gebruik van de activiteiten op dit gebied, zoals WE Fashion, MS Mode, Expresso, Bulls & Birds en YourTablet.nl.
Weinig consumenten zullen zich realiseren dat er bij de afhandeling van een order veel organisatorische en logistieke processen komen kijken. Nog veel minder bekend is dat de fulfillment vaak is uitbesteed aan specialisten zodat de verkoper zich kan focussen op de verkoop. Hoe belangrijk is deze fulfillment?
Als retailer of online verkoper is het lang niet altijd vanzelfsprekend alle logistieke processen in huis af te handelen. Met het principe van de schoenmaker en leest in het achterhoofd zijn zaken als opslag, verpakken en verschepen van producten uit te besteden. Wat is wijsheid?
Consumenten tussen de twintig en dertig jaar maken makkelijker gebruik van ‘same day deliveries’ dan ouderen. En dan ook nog eens de mannen onder hen, aangezien tweederde van de jonge vrouwen wel een dag wil wachten tot een internetbestelling wordt afgeleverd.