Channel Health

Binnen Health vind je nieuws, achtergrondverhalen, cases, best practices en interviews op het gebied van gezondheidszorg. Healthcare is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, en met name internettechnologie, om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren. Heb je kennis te delen? Experts kunnen een bijdrage leveren aan dit Topic. Mail naar experts@emerce.nl.

More stories

Radboudumc opent twee labs voor AI in de gezondheidszorg

Het Radboudumc opent twee nieuwe initiatieven op het gebied van kunstmatige intelligentie: Radboud AI for Health en Thira Lab. Dit zijn de eerste twee ‘labs’ in Oost-Nederland binnen het nationale Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) en de eerste gezondheidslabs.

Health

Nederland loopt achter met digitale zorgtransitie. En nu?

Eerder dit jaar bracht de vooraanstaande Duitse denktank Bertselmann Stiftung een onderzoeksrapport uit over de staat van eHealth in Europese landen. Op basis van uitgebreid verzamelde data is een Digital Health Index opgesteld die het mogelijk maakt om de landen in Europa te vergelijken op het gebied van beleid, gereedheid en daadwerkelijk gebruik van eHealth. Nederland moet het slechts doen met een achtste positie in Europa. Landen als Portugal, Engeland en Spanje scoren hoger op het gebied van digitale zorg. 

E-health

Serious games helpen eenzaamheid op te lossen

Tien procent van de ouderen geeft zelf aan zich ernstig eenzaam te voelen. Eenzaamheid is een toenemend probleem in de samenleving. Serious games kunnen een oplossing zijn. En soms hoeft dat niet eens digitaal te zijn… 

E-health

Alice: sociale robots voor het welzijn van ouderen

Denk je eens in: een wereld waarin ouderen zelfredzaam zijn, waar eenzaamheid geen rol meer speelt en waar zorg- instellingen en diensten naadloos op elkaar afgestemd zijn. Zorgrobot Alice is een eerste stap.

E-health

Gameverslaving is een ziekte. Maar hoe zit het dan met serious games?

In mei dit jaar verklaarde de verzamelde assemblee van de World Health Organization dat gameverslaving officieel een gedragsziekte is. Daarmee is gameverslaving definitief opgenomen in de ICD 11, de zogenaamde International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. Dit ondanks hevige protesten vanuit de gamewereld, zoals van de Interactive Software Foundation Europe (ISFE) en de Entertainment Software Association (ESA). Maar ook Games for Health Europe heeft al in een vroeg stadium haar zorgen geuit aan de WHO. 

E-health

Antwerps bedrijf verzorgt dronestransporten tussen ziekenhuizen

Het Antwerpse bedrijf Helicus verzorgt eind september dronetransporten van onder meer weefsel, bloed en medicijnen tussen de ziekenhuizennetwerken GZA, ZNA en Helix. In totaal gaat het om 21 vestigingen.

E-health

Telehealth zorgt voor patient empowerment en kortere wachttijden in de zorg

Wanneer je een willekeurig persoon vraagt hoe lang hij of zij gemiddeld doorbrengt in de wachtkamer bij de huisarts of in het ziekenhuis, zal hij deze vraag waarschijnlijk beantwoorden met ‘te lang’. Gezien de beperkte voorzieningen in de wachtkamer is het vaak niet mogelijk om de wachttijd nuttig in te vullen. Met behulp van telehealth kunnen lange wachttijden verholpen worden. 

E-health

HU-studenten ontwikkelen app voor medische patiëntinformatie

Studenten van de HU-opleidingen ICT en Technische Bedrijfskunde hebben een app ontwikkeld waarin patiënten die thuis beademd worden hun medische gegevens kunnen bewaren. Ze ontwikkelden de app in opdracht van het Centrum voor Thuisbeademing van het UMC Utrecht. Bij de ontwikkeling zijn patiënten nauw betrokken.

Health

Citizen science gaat health-industrie helpen

Wetenschappelijk onderzoek met ondersteuning van de crowd is één groot spel. Met z’n allen puzzelen om oplossingen te vinden of voorspellingen te maken; het wordt ‘citizen science’ genoemd. Wat houdt het precies in, en wat kun je ermee?

E-health

Engeland: Vanaf 30.000 volgers ben je een infuencer

De Engelse toezichthouder op de reclamemarkt Advertising Standards Authority heeft bepaald dat wie op socialmedia dertigduizend of meer volgers heeft, kan worden beschouwd als een influencer.

Influencer marketing

Serious games versterken eHealth

Serious games zijn geen spelletjes die je speelt voor vermaak. Ze zijn bedoeld om een gedragsverandering te bereiken, binnen de zorg en binnen de samenleving als geheel. Tevens dienen zij de wetenschap. Speltoepassingen dus met een duidelijk doel. 

E-health

‘Nederland loopt achter met digitale gezondheidstechnologie’

Nederland loopt achter als het gaat om het gebruik van digitale gezondheidstechnologie. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Future Health Index’ van Philips.

Health

Jolanda van Tol (Preventicons): ‘Wij meten met emoticons het welbevinden van medewerkers’

Veel bedrijven worstelen met ziekteverzuim. Een burn out van een medewerker betekent gemiddeld dat iemand 26 weken uitgeschakeld is. Om die reden kan het slim zijn om ziekteverzuim voor te zijn. Door eenvoudig een vinger aan de pols te houden bij medewerkers. Preventicons biedt die vinger aan de pols. De tool vraag medewerkers wekelijks hoe ze zich voelen. Het antwoord bestaat uit een keuze uit negen verschillende emoticons. Is het antwoord een aantal weken negatief dan volgt er een telefoontje, waarna eventueel een hulptraject kan worden opgestart. Alles volledig anoniem en op kosten van de werkgever.

E-health

Helft Nederlanders geeft toestemming delen medische gegevens

Bijna de helft van de Nederlandse volwassenen heeft volgens CBS toestemming gegeven om hun medische gegevens via het Landelijk Schakelpunt […]

Health

Verzekeraars maken inhaalslag met sociale media

Zilveren Kruis is dit jaar de winnaar van de Social Media Insurance Monitor 2018, waarbij 67 verzekeraars zijn gemeten. Zilveren Kruis nam de eerste plaats over van Centraal Beheer. Aegon maakt de top 3 van dit jaar compleet.

Social