More stories

Negen online consumententrends: dystopie of utopie?

Artificiële intelligentie is zich langzaam maar zeker aan het bewijzen. Het neemt steeds meer werk over, onderzoekt ziektes en maakt producten slim en vanzelfsprekend. Daarmee begint het silhouet van een ware utopie zich af te tekenen, maar ook de donkere wolken van een dystopia. Welk beeld gaat het worden? Dit zijn negen consumententrends die onze toekomst bepalen.

Strategy

Microsoft pompt 5 miljard dollar in IoT

Microsoft trekt de komende jaren 5 miljard dollar uit voor ontwikkelingen op het gebied van internet of things. Daar is het bedrijf al langer mee bezig, zelfs ‘voordat de term werd gebruikt’, maar nu ziet de softwarereus een sterke vraag naar dit soort producten.

Internet of Things

INS passeert met blockchain ‘middle man’: fabrikant verkoopt aan consument

Met een intentieverklaring tussen INS en PostNL krijgt een Nederlands platform waarop fabrikanten en consumenten elkaar vinden vorm. Het Russische bedrijf wil met een blockchainoplossing de ‘middle man’ overslaan – de supermarktketens dus.

Disruptie

Waarom logistiek pure marketing is

Van Nederlanders ouder dan 15 jaar heeft 95 procent het aflopen jaar een aankoop online gedaan. Nu de e-commercemarkt de startupfase ontgroeit, verhoogt de aandacht voor e-fulfillment. Een ontdekkingstocht is gaande om de geleverde service aan te sluiten bij de wensen van de consument. Nu is logistiek onderdeel van het marketingplan en bepaalt het mede de overlevingskans van webwinkels.

Fulfillment

Abonnementen op fysieke producten slaan niet aan in Nederland

Abonnementen op fysieke producten zoals maaltijdpakketten, dierenvoeding of wasmachines slaan niet echt aan in Nederland. Dit in tegenstelling tot consumenten in andere landen in Europa. Die duidelijk enthousiaster, zegt het ING Economisch Bureau.

Disruptie

Spielwork: ‘Ruimte voor nieuw soort jobboard – openheid loont’

Er blijkt verrassend genoeg nog ruimte te zijn voor een nieuw soort jobboard. Op het recent gelanceerde Spielwork zijn de standaard, door een HR-afdeling gefabriceerde, vacatureteksten uit den boze. En komen bedrijven er niet mee weg als ze slechts twee regels wijden aan dat wat ze zelf te bieden hebben. Spielwork – in feite een vacaturesite en contentbureau in één – vraagt bedrijven eerlijk te zijn over het werk. Onder meer KPN, Elsevier en Vopak gingen het experiment aan en gaven de touwtjes deels uit handen.

Recruitment

Wie wordt Emerce Travel Startup 2018?

Tijdens Emerce Travel op 7 juni gaan we op zoek naar de Emerce Travel Startup 2018. Vorig jaar sleepte botendeelplatform Barqo de titel in de wacht. Doe je dit jaar ook mee?

Travel

Nieuwe blockchainoplossing voor muziekevenementen

Het Rotterdamse FissaCoin lanceert een nieuwe blockchainoplossing voor muziekevenementen. Met dit betaalmiddel worden volgens de initiatiefnemers zwarthandelaren een hak gezet, kunnen bezoekers snel afrekenen aan de bar en betalen organisatoren minder transactiekosten dan gebruikelijk.

Payment

Winkel van de toekomst: wat online en offline spelers van elkaar kunnen leren

Elke retailer denkt erover na hoe de winkel van de toekomst eruit zou moeten zien maar vaak blijft het bij het ad hoc implementeren van coole technologie. Hoe kun je dit strategisch aanpakken zonder je doelgroep van je te vervreemden?

Customer Engagement

MailChimp verbiedt campagnes voor ICO’s

MailChimp, het cloudplatform voor emailmarketing, heeft gebruikers gewaarschuwd dat zij geen reclame mogen maken voor Initial Coin Offerings (ICO’s) oftewel muntuitgiftes.

E-mailmarketing

Verzekeraars bundelen producten op gezamenlijke site

Het Verbond van Verzekeraars heeft Mijnverzekeringenopeenrij.nl gelanceerd. Daar kunnen consumenten voor het eerst een overzicht maken van hun verzekeringen. De website is een gezamenlijk initiatief van verzekeraars van Nederland.

Financials

SXSW 2018: Het probleemoplossend vermogen van blockchain

Blockchain was zonder meer het belangrijkste onderwerp tijdens SXSW, maar de technologie blijkt nog moeilijk te bevatten. Het toelichten van toepassingen helpt de mogelijkheden en toegevoegde waarde van blockchain beter te begrijpen. Aan de hand van twee blockchain-initiatieven voor digitale marktplaatsen voor werk en recruitment licht SXSW-bezoeker Niels van Hamersveld de technologie toe.

Blockchain

Tey el Rjula (Tykn): ‘Met blockchain het identiteitsprobleem van vluchtelingen oplossen’

Geboorteplaats onbekend. Dat staat te lezen op het rijbewijs van Tey el Rjula. Niet dat hij niet weet waar hij geboren is, maar hij kan het niet bewijzen. In 1990 werden in zijn geboortestad Koeweit de bevolkingsregisters gebombardeerd. Zijn enige papieren kopie raakte hij kwijt tijdens een bombardement in Beirut, waar hij samen met zijn vader naartoe was gevlucht. “Hierdoor groeide ik dus op zonder geboortecertificaat”, aldus El Rjula tegen Top Names.

Blockchain

GUTS deelt ervaringen ICO: ‘Overheid moet snel reguleren’

De Nederlandse overheid moet Initial Coin Offerings (ICO’s) snel reguleren. Die oproep doet Maarten Bloemers van GUTS op SxSW Interactive. Hoewel de CEO van het ticketplatform zelf heeft ervaren dat het organiseren van een goede ICO in de papieren loopt, is de markt nu ook erg aantrekkelijk voor oplichters.

Venture

Vertrouwen in cryptomunten krijgt flinke deuk

De malaise in de cryptomarkten lijkt aan te houden. De belangrijkste cryptomunten leverden donderdag fors in en de Bitcoin stond vanochtend zelfs op 6740 dollar.

Crypto