More stories

ACM waarschuwt wederom voor malafide ‘incassobureaus’

Lootsma & Partners, Deurwaarder Smits & Co en Inter Payment Service dringen bij consumenten aan om rekeningen voor onterechte vorderingen te betalen. Daarvoor waarschuwt toezichthouder ACM.

Legal

‘HP pest 123inkt.nl opnieuw’

Kort nadat cartridgeleverancier 123inkt een jaren slepende zaak bij de Hoge Raad heeft gewonnen, zit de Amerikaanse techreus de webwinkel uit Nederhorst den Berg opnieuw dwars. De goedkopere huismerkcartridges van 123inkt in 25 verschillende modellen HP Officejet printers geven een foutmelding na een recente firmware update.

Tech

IAB publiceert ruwe versie van TCF v2.0

Een jaar na de vernieuwing van de privacywet door de AVG publiceert het IAB de ruwe versie van het nieuwe Transparency & Consent Framework (TCF).

Privacy

Nauwere samenwerking CvdM en Autoriteit Persoonsgegevens

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaan nauwer samenwerken op het gebied van toezicht en handhaving in het domein van digitale media en dataverwerking.

Legal

EU wil verbod op bots voor kaartverkoop

Het Europees Parlement voert een verbod in van bots die concertkaarten opkopen en ze tegen hogere prijzen verkopen. Kaartverkopers moeten kunnen aantonen dat zij professionele partijen zijn.

E-commerce

VK voert omstreden leeftijdscheck pornosites in

Om te voorkomen dat jongeren onder de 18 naar porno kijken, voert Groot Brittannië half juli een verplichte leeftijdscheck in. Sites die de regelgeving negeren lopen het risico dat ze worden geblokkeerd.

Legal

Grote steden ongewis over aantal Uber-chauffeurs

Grote steden als Eindhoven, Den Haag, Rotterdam en Utrecht hebben geen flauw idee hoeveel Uber-chauffeurs er rondrijden.

Venture

Sandra Molenaar nieuwe directeur Consumentenbond

Sandra Molenaar wordt de nieuwe directeur van de Consumentenbond. Ze volgt Bart Combée op, die op 1 februari jongstleden de Consumentenbond verliet.

Marketing

Matras valt niet onder herroepingsrecht

Matrassen mogen niet (meer) worden uitgesloten van herroeping. Dat zegt Thuiswinkel.org nadat op 27 maart 2019 het Europese Hof van Justitie hierover heeft geoordeeld. Een bestelde matras kan gewoon worden teruggestuurd. Ook als de beschermfolie is verwijderd.

Legal

Privacywaakhond: 11.000 klachten, 21.000 datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in 2018 11.413 klachten ontvangen na invoering van de nieuwe privacywet. Met die nieuwe wet hangt ook het aantal ontvangen klanten over datalekken samen: 20.881.

Privacy

ACM wil verscherping consumentenwetgeving

De ontwikkeling van de digitale economie vraagt om een nieuwe impuls op het gebied van de consumentenwetgeving. De ACM roept daarom op om de wetgeving aan te passen om consumenten beter te beschermen. Dat staat in het Signaal, het jaarlijkse advies aan de wetgever dat de ACM heeft gepubliceerd.

Legal

Kansspelautoriteit treedt op tegen Cash Centers

Bij een grote landelijke actie heeft de Kansspelautoriteit (Ksa) vorige week in totaal 100 Cash Centers in beslag genomen. Cash Centers zijn vermoedelijk een nieuw soort gokzuilen.

Legal
Premium

Een oproep tot verklaarbare AI: Transparantie en verantwoordelijkheid binnen Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) wordt steeds vaker gebruikt voor beslissingen die ons dagelijks leven beïnvloeden – mogelijk zelfs beslissingen over leven en dood. Deloitte roept daarom op tot transparantie en verantwoordelijkheid binnen AI: AI die verklaarbaar is voor medewerkers en klanten en die overeenstemt met de kernbeginselen van een bedrijf.

Artificial Intelligence

Online verkoop alcohol aan banden gelegd

Verkopers van alcohol via internet moeten zich houden aan strengere regels om de verkoop aan minderjarigen tegen te gaan. Het toezicht daarop wordt gecentraliseerd naar de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).

Legal

ACM pakt misleiding bij doorschakeldiensten aan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat aanbieders van doorschakeldiensten aanpakken die op misleidende wijze adverteren. Deze advertenties wekken de indruk dat het nummer waarmee wordt geadverteerd het rechtstreekse nummer is van bijvoorbeeld een klantenservice, terwijl het een doorschakelnummer is waarvoor de beller extra moet betalen.

Legal