AdSense boete EU 1,49 miljard euro
Google heeft, zoals al werd verwacht, opnieuw een boete te gekregen van de Europese Commissie, ditmaal vanwege het belemmeren van concurrerende adverteerders bij AdSense. Het bedrijf moet 1,49 miljard euro betalen.
Google heeft, zoals al werd verwacht, opnieuw een boete te gekregen van de Europese Commissie, ditmaal vanwege het belemmeren van concurrerende adverteerders bij AdSense. Het bedrijf moet 1,49 miljard euro betalen.
Onafhankelijke belangenorganisaties kunnen voortaan eindelijk collectief schadevergoeding eisen voor groepen gedupeerde consumenten. De Eerste Kamer stemde dinsdag in met een wetsvoorstel dat dit mogelijk maakt.
Europa staat aan de vooravond van een flinke verandering in de manier waarop we online betalen. Een verandering met grote consequenties voor bedrijven die online zakendoen. Net zoals GDPR (in Nederland bekend als de AVG; Algemene Gegevens Verordening) in enorme gevolgen had (en nog steeds heeft) voor de manier waarop bedrijven met persoonlijke gegevens omgaan, brengt de invoering van Strong Customer Authentication (SCA), op 14 september van dit jaar, belangrijke veranderingen met zich mee voor bedrijven die online transacties verwerken en voor de manier waarop we dagelijks online betalen.
Google krijgt mogelijk deze week een nieuwe Europese boete voor misbruik van het AdSense advertentienetwerk. Dat melden bronnen aan Reuters. Google heeft 80 procent van de Europese markt voor zoekadvertenties in handen.
De Stichting Sociale Databank Nederland uit Huizen is door de Rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot de betaling van foto’s van het ANP op haar site.
Uber Nederland schikt voor 2,3 miljoen euro met het Openbaar Ministerie vanwege het aanbieden van de illegale dienst UberPop. Via deze dienst van Uber kon iedere privépersoon met zijn eigen auto vervoersdiensten verrichten.
Technologie en met name Legal Tech krijgen een steeds belangrijkere positie in het juridische speelveld. Er zijn veel verschillende partijen op de markt met allemaal hun eigen oplossingen. Maar een ding hebben ze allemaal gemeen: tijd- en kostenbesparing. Vaak richten legal tech-bedrijven zich op een of twee specifieke onderdelen van het contracteringsproces. Maar kan het gehele proces door middel van technologie geautomatiseerd worden?
Malafide verkopers die op internet herhaaldelijk goederen of diensten te koop aanbieden, maar niet leveren, kunnen straks makkelijker strafrechtelijk worden vervolgd. Het Openbaar Ministerie heeft hiervoor een richtlijn ontwikkeld met nieuwe strafeisen voor oplichting via internet.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is per 23 februari aangewezen als toezichthouder op de regels voor geoblocking. Deze regels zijn sinds begin december van kracht en zorgen ervoor dat consumenten overal in de Europese Unie onder dezelfde voorwaarden hun aankopen kunnen doen.
Een vastgoedondernemer die in het verleden een of meerdere malen strafrechtelijk is veroordeeld, krijgt zijn naam niet weggepoetst bij Google. Hij verlangde de verwijdering van zeker 74 artikelen, maar de rechter heeft dat afgewezen.
Was het Mobile World Congress jaren geleden een puur technologiefeest, tegenwoordig kleeft er veel en steeds meer politiek aan vast. Er zijn politici nodig met visie en gevoel voor verantwoordelijkheid, stelt consultant John Strand.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is inmiddels driekwart jaar van kracht. Tijd om de tussenstand op te maken. Waarbij de vraag is of de AVG ons wel de gegevensbescherming brengt waarop we op hadden gehoopt. De aangescherpte wetgeving werpt immers ook een dam op voor gegevens die we wél willen delen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor diverse incassobureaus die rekeningen namens Vakantiegarant incasseren. Deze incassobureaus zetten consumenten zwaar onder druk om de rekeningen van Vakantiegarant te betalen, terwijl er nooit een geldige overeenkomst tot stand is gekomen.
Nu artificial intelligence steeds vaker wordt toegepast, groeit de behoefte aan transparantie. Alles wat eerst verborgen was, komt nu steeds meer out in the open. Consumentenrechtadvocaten verleggen hun focus van datacollectie naar hoe AI al die data gebruikt. Hoe bepaalt AI welke gegevens wel of niet worden gebruikt? Hoe beïnvloedt AI de gebruikerservaring? Welke vooroordelen zijn er?
Ik weet nog goed hoe geïntrigeerd ik was, toen ik voor de eerste keer de woorden van John Perry Barlow hoorde: “Regeringen van de industriële wereld, jullie vermoeide reuzen van vlees en staal, ik kom uit Cyberspace. Uit naam van de toekomst verzoek ik jullie om ons met rust te laten. Jullie zijn niet welkom hier, jullie hebben hier geen soevereiniteit.”