More stories

Verhofstadt: ‘Facebook doorlichten als er geen duidelijke antwoorden komen’

Europarlementariër Guy Verhofstadt van de Europese liberalen dreigt met het doorlichten van Facebook als er schriftelijk geen duidelijke antwoord komt op vragen. ‘Komen die antwoorden er niet dan geven we de Europese antitrustautoriteiten opdracht om Facebook grondig door te lichten.’

Legal

Aankoop van boeken met spaarpunten bij bol toegestaan

De aankoop van boeken met spaarpunten of cadeaukaarten door bol.com is toegestaan. Dat heeft het Commissariaat voor de Media onderzocht. Bol.com wilde zelf weten of de verkoop mocht op grond van de Wet op de vaste boekenprijs (Wvbp).

Legal

Groeiend verzet tegen plan auteursrechtfilters EU

De Stichting Digitale Infrastructuur Nederland komt in het geweer tegen een Brussels wetsvoorstel om content vooraf te filteren op auteursrechten.

Legal

Loyaliteit en AVG: hoe zorg je ervoor dat je klantdata mag blijven gebruiken?

Data vormen de basis van loyaliteitsprogramma’s. Zonder de NAW-gegevens, transactiegeschiedenis en demografische kenmerken van de leden begin je niet veel. De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft dan ook grote gevolgen voor loyalty marketing. Wat zijn de gevaren en hoe zorg je ervoor dat je klantdata kunt blijven gebruiken?

Customer Loyalty

Google moet verwijzing naar artikel verwijderen, maar voormalig topambtenaar vangt bot

Google moet van de rechtbank Amsterdam een verwijzing naar een artikel uit de Evening News verwijderen omdat daarin melding wordt gemaakt van een strafzaak waarin de achternaam, leeftijd en het adres van de verdachte worden genoemd. Google wilde niet ingaan op het verwijderverzoek.

Legal

Bits of Freedom naar rechter voor Datavrije Muziek T-Mobile

Bits of Freedom stapt alsnog naar de rechter om de toezichthouder ACM te dwingen de regels met betrekking tot netneutraliteit te handhaven. Aanleiding is de dienst Datavrije Muziek van T-Mobile.

Legal

Keurmerk PSD2 op komst: ‘Privacy wordt papieren werkelijkheid’

Enkele Nederlandse banken en fintechs werken samen met Stichting Privacy First aan een PSD2-keurmerk. Daarmee hopen de bedrijven aan consumenten duidelijk te maken wie ze hun data kunnen toevertrouwen. De Volksbank schaart zich als een van de eerste achter het initiatief. Op welke behoefte spelen de betrokkenen in?

PSD2

Aanbieder illegale tv-links veroordeeld

Leaper Beheer uit Maastricht mag niet langer tegen betaling 4000 verwijzingen aanbieden naar illegale tv-content. Dat heeft de rechtbank in Limburg bepaald in een zaak die was aangespannen door Stichting BREIN.

Legal

Toekomst van betalen: API’s als fundering van innovatie

Hoe ziet de toekomst van het betalingsverkeer eruit? Moeten we denken aan een biologisch afbreekbare pinpas of gaat de innovatie veel verder? Tijdens het congres ‘De toekomst van het betalingsverkeer’ dat eind april werd gehouden in Amsterdam bleek dat nederigheid en samenwerking de sleutelwoorden zijn voor de financiële sector.

Payment

Loavies moet verkoop t-shirts staken

Webwinkel Loavies mag van de rechter geen geen kleding verkopen waar ‘Not your Baby’ op staat. Loavies reageerde niet op sommaties van het gelijknamige bedrijf.

Legal
Premium

Baidu volgt stockfotografie met AI en blockchain

De Chinese internetgigant Baidu lanceert fotodienst Totem om het ongeremd stelen van auteursrechtelijk beschermd materiaal te bestrijden.

Artificial Intelligence

EU wil strengere regels voor bots

Juristen van de Europese Unie willen strengere regels voor bots. Die moeten zich straks ook als zodanig kunnen identificeren en zich kunnen onderscheiden van menselijke sitebezoekers.

Legal

Rechtbank wijst vergeet mij-verzoek bij Google af

Google hoeft verwijzingen naar artikelen over een echtpaar actief in het communicatie- en marketingadvies aan organisaties in de gezondheidssector niet te verwijderen. Dat heeft de rechtbank Den Haag vorige maand bepaald.

Legal

BRAIN slaat alarm over gevolgen vonnis oude prentbriefkaarten

Archiefinstellingen verwijderen steeds meer historisch beeldmateriaal van hun websites na een rechtszaak over oude prentbriefkaarten. Dat zegt de Vereniging BRAIN. Die stelt dat de resultaten van vele jaren digitaliseringsbeleid wordt tenietgedaan.

Media

Hoe de AVG een concurrentievoordeel kan worden

De AVG, de nieuwe Europese privacywet die ook bekend is onder de naam GDPR, is meer dan het afvinken van een checklist om compliant te worden. Met een slimme datastrategie en de juiste ondersteunende technologie kun je na 25 mei het verschil maken bij je klanten, medewerkers en andere stakeholders.

AVG