More stories

Anderhalve ton schadevergoeding voor Max Verstappen in zaak tegen Picnic

Websuper Picnic moet Max Verstappen een schadevergoeding van 150.000 euro betalen naar aanleiding van een grappig bedoelde video waarin de spot werd gedreven met een Jumbo reclame. Dat heeft de Rechtbank Amsterdam woensdag bepaald.

Legal

Google moet verwijzing naar NRC-artikel verwijderen

Google moet van de rechtbank een verwijzing naar een artikel van NRC Handelsblad verwijderen vanwege de vermelding van ‘evident strafrechtelijke persoonsgegevens’. Dat blijkt uit een dezer dagen gepubliceerd vonnis.

Legal

Rusland doet chatapp Telegram in de ban

De Russische toezichthouder op media en internet Roskomnadzor heeft chatapp Telegram in de ban gedaan. Miljoenen Russen kunnen hun favoriete boodschapper niet meer gebruiken omdat de maker weigert om de overheid een achterdeurtje te geven om af te luisteren.

Legal

D66: ‘Meer handen nodig bij privacytoezicht’

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft meer, veel meer, meer mensen nodig om zijn werk onder de nieuwe privacywet goed te kunnen doen. Dat stelt D66-kamerlid Kees Verhoeven. Ook Duitsland meldt een tekort.

AVG

Spamboete Daisycon gaat niet van tafel

De spamboete die in 2013 is opgelegd aan marketingbedrijf Daisycon gaat niet van tafel. Dat heeft het Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) begin april bepaald. De bestuurders hoeven echter geen extra boetes te betalen.

Legal

Casper Maasdam aan de slag bij Travix

Casper Maasdam (45) is per 1 april bij Travix aan de slag gegaan als Legal Director. Hij is verantwoordelijk voor het managen van alle juridische aspecten in relatie tot de groeistrategie van Travix en de dienstverlening aan klanten.

Venture

Wat zijn de gevolgen van GDPR als je met affiliate partners werkt?

De GDPR komt eraan, dat kan niemand zijn ontgaan. Het is niet genoeg dat je je eigen datahuishouding op orde hebt, ook partners met wie je gegevens uitwisselt moeten compliant zijn. Wat betekenen de nieuwe regels voor publishers en adverteerders die gebruikmaken van affiliate netwerken?

Legal

PSD2: wat zijn de gevolgen voor travel?

PSD2 heeft grote gevolgen voor reisbedrijven. De kosten van duurdere betaalmethodes (lees: creditcards) mogen niet meer in de vorm van een toeslag worden doorberekend aan de klant. Dit kan leiden tot een verschuiving naar die duurdere betaalmethodes.

Legal

Catawiki mag gewoon drank aanbieden zonder vergunning

De burgemeester van Assen hoeft niet op te treden tegen veilingwebsite Catawiki wegens het aanbieden van sterke drank zonder drank- en horecavergunning. Dat heeft de Raad van State vandaag in hoger beroep bepaald.

Legal

Verdachten van oplichting via Marktplaats voor de rechter

Vanaf vandaag staan in totaal 14 verdachten voor de rechter omdat ze via Marktplaats graafmachines en tractoren aanboden, maar deze niet leverden.

Legal

Europa tegen Engelsen: .eu-domeinen inleveren

Personen of instanties in Engeland die eind maart 2019 een .eu-domein hebben, kunnen die zomaar kwijtraken. De Europese Commissie maakt duidelijk dat ze bevoegd is de registraties naar wens in te trekken.

Legal

Rechtbank formuleert vragen aan Europees Hof in zaak Tom Kabinet

De rechtbank Den Haag heeft eindelijk vragen opgesteld voor het Europese Hof van Justitie in de zaak tussen het Nederlands Uitgeversverbond en e-book verkoper Tom Kabinet.

Legal

Nieuwe Richtlijn Pakketreizen in Nederlandse wetgeving omgezet

De nieuwe Richtlijn Pakketreizen en Gekoppelde Reisarrangementen EG 2015/2302 is inmiddels omgezet in Nederlandse wetgeving. De nieuwe wet geldt voor (reis)overeenkomsten die op en vanaf 1 juli 2018 worden afgesloten.

Legal

Mark Zuckerberg wil niet verschijnen voor parlementaire commissie in UK

Ondanks paginagrote advertenties vol excuses in Britse kranten wil Facebook topman Mark Zuckerberg niet zelf getuigen voor een parlementaire commissie in Engeland over het schandaal rond Cambridge Analytica.

Legal

RTL, ProSiebenSat.1 en United Internet in log-inalliantie

Drie Duitse media- en internetbedrijven richten de European netID Foundation op om een gezamenlijke inlogsysteem te ontwikkelen. RTL, ProSiebenSat.1 en United Internet staan aan de basis en ze staan open voor toetreding van andere Europese media- en techbedrijven.

Privacy