More stories

Franse webshop ‘pikt’ beeldmerk Anonymous

Een Franse webwinkel heeft het beeldmerk van actiegroep Anynomous geregistreerd als zijnde zijn eigen merk. De digitale activisten pikken dat niet en duwen de shop offline.

E-commerce

Online industrie overlegt met OPTA over cookiewet

Vertegenwoordigers van de online industrie zijn in gesprek met de OPTA over wat de beste manier is om de cookiewet te implementeren.

Legal

Gesponsorde fashiontweets: mag dat?

Een toenemend aantal fashionista’s laat zich in producten of in harde euro’s betalen voor het versturen van – uiteraard positieve – tweets over merken en producten. Minder bekend is echter dat dergelijke gesponsorde tweets als reclame worden aangemerkt en dat de betalende merkhouder of producent daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden.

Legal

De praktijk van de nieuwe cookiewet

Er is al veel gezegd over het nieuwe artikel 11.7a Telecommunicatiewet, ook wel de nieuwe cookiewet genoemd, maar er bestaat nog altijd veel onduidelijkheid. Wat zijn de gevolgen van deze wet en hoe kun je er praktisch gezien uitvoering aan geven?

Legal

Nog meer misverstanden over de nieuwe cookiewet

Sinds gisteren is, toch nog onverwacht, de nieuwe cookiewet van kracht geworden. De branche breekt het hoofd over hoe aan de nieuwe regels te voldoen. De wet is ingewikkeld, zowel juridisch als in de praktische uitvoering daarvan.

Legal

Omkering bewijslast bizar onderdeel van de cookieregels

Het is goed dat er grenzen worden gesteld aan het onbeperkt inzetten van cookies voor het volgen van surfgedrag, zeker als dat gebeurt zonder dat de gebruiker daar wat van af weet. Maar de Nederlandse regeling wijkt belangrijk af van hetgeen de Europese richtlijn voorschrijft, en zit juridisch niet goed in elkaar.

Legal

Pinnen op Pinterest: mag dat?

Op Pinterest verzamelen en publiceren gebruikers afbeeldingen en foto’s op ‘boards’, die anderen dan weer kunnen bekijken. Dat zijn meestal niet hun eigen foto’s, maar foto’s die ze op internet of op de Pinterest-pagina van een andere gebruiker vinden. Is dit auteursrechtelijk wel in de haak?

Legal

Actiepagina.nl doet aangifte wegens cybercrime

Kortingssite Actiepagina.nl doet aangifte wegens een kortstondige digitale aanval op zijn website.

Legal

Welke eisen gelden bij digitale loonstrook?

Sinds 2010 biedt de wet de mogelijkheid om de ‘opgave van het loonbedrag’, de salarisstrook dus, elektronisch te verstrekken. Er moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Legal

Minister Verhagen: Browser leidend in cookiewet

Adverteerders en uitgevers die online surfgedrag van consumenten willen volgen, moeten in de toekomst hun websites gaan veranderen. Ze moeten nieuwe HTML-code toepassen, zodat de gebruiker met zijn browser kan beslissen om persoonlijke informatie af te staan aan derden.

Legal

Update cookiewet: meer duidelijkheid van minister

Minister Verhagen gaf deze week antwoord op vragen over het wetsvoorstel voor de wijziging van de Telecommunicatiewet. Een belangrijk onderdeel betreft de nieuwe eisen voor het gebruik van cookies. Een overzicht.

Legal

Kroes diskwalificeert ‘cookiemonster’ Your Online Choices

De Europese online mediasector kan op eigen kracht niet de privacy van Europese consumenten beschermen. Het zelfreguleringsinitiatief Your Online Choices is niet voldoende om verzamelwoede via cookies in te dammen, zegt eurocommissaris Neelie Kroes.

Legal

‘Patenten Apple Siri eigendom werknemer Google’

De patentenstrijd tussen Apple en Google krijgt mogelijk een nieuwe wending. Een Amerikaanse columnist biedt Google een juridisch breekijzer waarvan het bedrijf vermoedelijk zelf het bestaan niet kende.

Legal

EDarling bestraft wanpraktijken concurrenten via de rechter

EDarling heeft twee kort gedingen gewonnen tegen branchegenoten die oneerlijke praktijken toepasten. De rechtszaken dienden in Duitsland. Het is niet uitgesloten dat Nederlandse concurrenten voor een rechter worden gedaagd.

Legal

Facebook gedwongen tot meer privacy Europese burgers

‘Er zijn grenzen aan het gebruik van privé-informatie om gericht reclame te vertonen op Facebook’, luidt de conclusie van een Europese privacywaakhond. Facebook hoeft niet terug te krabbelen, maar enkel duidelijker te communiceren over die grenzen, voor april 2012.

Legal