Amazon meer pay to play. En nu?
Door het enorme aanbod op Amazon is de concurrentie groot en ben je als externe verkoper steeds meer aangewezen op advertenties. Of kan het anders?
Door het enorme aanbod op Amazon is de concurrentie groot en ben je als externe verkoper steeds meer aangewezen op advertenties. Of kan het anders?
Onafhankelijke verkopers betalen anno 2022 inmiddels vaak een commissiepercentage van ruim 19 procent per verkocht product bij Amazon. Naast de 15 procent commissie betalen zij gemiddeld ongeveer 4 procent aan advertenties voor hun producten. In 2017 waren de advertentiekosten nog minder dan de helft hiervan, krap 2 procent. Dat blijkt uit onderzoek van FiveX, aanbieder van een business-management tool voor verkopers op online marktplaatsen.
Marktplaats.nl heeft weer aan zichtbaarheid ingeleverd in de organische zoekresultaten na een core-update van Google. Ook prijsvergelijkers en online woordenboeken moeten eraan geloven.
Amazon Prime Day valt dit jaar op 12 en 13 juli, maar de eerste exclusieve Prime members-only aanbiedingen zijn er al vanaf 21 juni.
Microsoft Bing, de zoekmachine van de techreus, test een retailmarktplaats in de Verenigde Staten.
Het kon niet uitblijven: marketplaces kregen tijdens de lockdowns als een van de eerste online kanalen flink de wind in de zeilen, maar worden ook hard geraakt nu de samenleving weer open is. En dat vraagt om een aanpassing van strategie, stellen kenners. Want groeikansen zijn er nog steeds. Daarom een blik op de markt en enkele ‘minder ontdekte’ marktplaatsen die kansen bieden.
Particuliere autoverkopers kunnen het bereik van hun advertentie vergroten nu Marktplaats.nl een koppeling heeft met Dealerdirect.
Start-up Smiler haalt 7,5 miljoen euro venture capital op om zijn marktplaats voor fotografen internationaal op te schalen. Het bedrijf maakt het voor locaties als Artis, Tower of Londen en Tour Montparnasse simpeler om toeristische foto’s te laten maken en verkopen.
Amazon verzet zich hevig tegen een Amerikaans wetsvoorstel dat techreuzen verbiedt om voorrang te geven aan hun eigen diensten.
De eerste keuze van Nederlandse consumenten bij marktplaatsen is met afstand Bol.com (68%), gevolgd door Zalando (13%) en Amazon (12%).
Branded Stores, of ook wel online Shop in Shops, bestaan in Azië al langer, denk aan het Chinese Tmall. In Europa en in Nederland beginnen zij nu ook hun weg naar de klant te vinden.
Een derde van de nieuwe verkopers op marktplaatsen komen uit de Generatie Z, twintigers. Meer dan andere verkopers doen ze dit naast geld ook om duurzaamheidsoverwegingen.
Concurreren met Amazon binnen Google-zoekresultaten? Het kan als je inzet op informatieve zoekvragen en slim gebruik maakt van marketplaces.
Amazon organiseert Prime Day deze zomer als vanouds in juli. Daarmee lijkt het bedrijf terug te keren naar het gangbare schema.
Waar is ruimte voor een nieuw product? Hoe presteren concurrenten op Bol.com en Amazon? Inzicht via Google Trends, de winkelwagentjesmethode en meer.