More stories

Chinese boek- en bezorgdienst naar de beurs

Het Chinese e-commerceplatform Meituan-Dianping wil naar de beurs in Hong Kong. De besteldienst wil daarmee tot vier miljard dollar ophalen.

Venture

Hoe haal je alles uit het marktplaatsmodel?

De strijd om de aandacht van de online-consument speelt marktplaatsen in de kaart. Zij bieden gemak en een allesomvattend assortiment, of het nu gaat om een niche als nepwimpers of om telefoonhoesjes. Bijna elk product dat je nodig kunt hebben kan je vinden bij marktplaatsen als Amazon of Bol.com. Hoe maak je succesvol gebruik van dit businessmodel?

Marketplaces

Knab groeit tot financiële marktplaats: ‘Zo ontwrichtend als in retail’

Knab ziet de rol van het ‘market place’-model in de financiële sector groeien. Komende maanden wil het nog meer diensten introduceren die niet door de bank zelf geleverd worden, maar door partners en zelfs concurrenten. Knab brengt dan vraag en aanbod bij elkaar, vertelt Directeur Retail Jens Waaijers. “Met een zo breed mogelijk aanbod kunnen we klanten beter helpen.”

Financials
Premium

Zalando: tien procent omzet is van derden

Bijna tien procent van de omzet op Zalando wordt gerealiseerde door merken zelf en aangesloten winkelketens. Het bedrijf wil het partnerpogramma hierachter meer dan verdubbelen op middellange termijn.

Marketplaces

Marktplaatsen winnen de strijd om de aandacht van de klant

Het concept van een marktplaats is niets nieuws maar toch is het businessmodel relevanter dan ooit. Het gemak dat een one-stop-megashop de consument biedt zorgt ervoor dat steeds meer merken en retailers hiernaar kijken. Zij staan voor de keuze: ofwel aansluiten bij een marktplaats ofwel hun eigen businessmodel aanpassen zodat ze ook third party verkopers kunnen faciliteren in hun webshop.

Marketplaces

fonQ opent specialistische marktplaats

fonQ lanceert vandaag ‘fonQ Partners’, een specialistische marktplaats in de categorie Home & Living. Via die marktplaats kunnen derden eigen meubels en aanverwante artikelen aanbieden.

Marketplaces

Ralph Hamers (ING): ‘Nog steviger in open platformen’

ING zet nog meer in op het open marktplaats-model. Het bedrijf kondigt een platform aan voor de financiering van het Nederlandse MKB. En fintech start-up Yolt breidt na de vestiging in Engeland uit naar Frankrijk en Italië.

Marketplaces

Zalando opent fysieke cosmeticawinkel

Zalando opent in de komende weken een fysieke winkel met cosmetica in Mitte, het hipste deel van de stad. De locatie wordt ingezet voor sampling en bijeenkomsten met merken en fans om content te maken voor het online kanaal.

Fashion

Infographic: 23 jaar Amazon

Amazon is van een bescheiden online boekverkoper in 23 jaar uitgegroeid tot een van de grootste webwinkels ter wereld. Alleen al in de VS heeft Amazon een marktaandeel van 43 procent met ruim 300 miljoen gebruikers. Dagelijks worden 1 miljoen nieuwe artikelen toegevoegd. Een infographic vol Amazon weetjes en een mooie tijdlijn.

Marketplaces

Het succes van Amazon Prime: slaat loyaliteit nu om?

Amazon Prime, één van ’s werelds succesvolste loyaliteitsprogramma’s, stelt trouwe klanten op de proef. Een prijsverhoging voor het lidmaatschap roept de vraag op of er ook een punt is waarop loyaliteit omslaat in afkeer.

Customer Loyalty

Emerce Research: Marketingtechnologie binnen Nederlandse organisaties 2018

Emerce heeft in december 2017 in samenwerking met VODW een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van en de investering in marketingtechnologie oplossingen in Nederland. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de meeste respondenten vinden dat hun organisatie achterblijft wat betreft snelheid van reageren op nieuwe ontwikkelingen en innovaties.

Analytics

Amazon goed voor helft alle Duitse e-commerce

De webwinkel en marktplaats van Amazon in Duitsland was daar in 2017 goed voor 46 procent van alle e-commerce. Het platform groeit dermate hard dat het in 2018 over de vijftig procent heen gaat.

Duitsland

Pets Place zet assortiment op bol.com

Online dierenwinkel Pets Place zet zijn volledige assortiment op bol.com en breidt daarmee automatisch uit naar België. Het bedrijf voelt de hete adem van de pure play online concurrentie in de nek.

Retail

Omzet Auto1 groeit tot 2,2 miljard euro

Het Europese online b2b-platform voor autohandelaren Auto1.com is in 2017 met 47 procent gegroeid tot een omzet van 2,2 miljard euro.

B2B Digital

Column: Disrupted by Amazon

2017 was het jaar waarin we massaal gewend raakten om online spullen te bestellen en te gebruiken wanneer wij dat willen, in plaats van dat door anderen te laten bepalen. Zo zorgde Netflix ervoor dat seamless tech de norm werd door ons kennis te laten maken met content die je zowel op je smartphone, je tablet als het grote scherm kunt bekijken. En dat geheel device-agnostisch.

Disruptie