More stories

Nieuwe regelgeving online platformen: transparante algemene voorwaarden (2/3)

Ondernemingen kunnen ervoor kiezen zelf via een eigen webshop hun producten online aan te bieden aan consumenten, maar kunnen dit ook via een online platform zoals eBay of Amazon doen. Het is voor ondernemingen voordelig om hier gebruik van te maken omdat dit veel kosten kan schelen. Deze online platformen krijgen echter steeds meer macht en kleine ondernemers zijn daar vaak de dupe van. Daarom heeft de Europese Commissie (EC) een voorstel gedaan voor nieuwe regelgeving die ingrijpende gevolgen heeft voor de online platformen.

E-commerce platforms

Maze-One eerste Nederlandse specialist in Amazon-marketing

Tim van der Bilt richt samen met The Valley bureau Maze-One op. Dat legt zich louter toe op media- en marketingactiviteiten op Amazon in Nederland. “Ja, we zijn vroeg maar ik heb signalen van adverteerders dat er wel degelijk interesse is. De cpc’s zijn nu ook nog laag.”

Online advertising

Nieuwe regelgeving online platformen: Europese Commissie wordt strenger (1/3)

Het is voor ondernemingen voordelig om aansluiting te zoeken bij e-commerce platforms, bijvoorbeeld op het gebied van marketing. Deze online platformen krijgen echter steeds meer macht en kleine ondernemers zijn daar vaak de dupe van. Daarom heeft de Europese Commissie (EC) een voorstel gedaan voor nieuwe regelgeving die ingrijpende gevolgen heeft voor de online platformen.

E-commerce platforms

Amazon in stilte met tientallen nieuwe eigen huismerken

Amazon heeft afgelopen jaar flink geïnvesteerd in eigen huismerkproducten. Tientallen verschillende merken zijn er opgetuigd om kleding, versproducten, wc-papier en zelfs hondenbrokken aan de man te brengen op de marktplaats. Het bedrijf ziet kansen in de afnemende merkloyaliteit van de zogeheten millennials.

Customer Loyalty

Marktplaats.nl voert feedbacksysteem in

Kopers en verkopers kunnen vanaf eind september transacties gaan beoordeling met een vijfsterrensysteem. Dit moet de betrouwbaarheid van handelen vergroten en fraudeurs uitfilteren.

Marketplaces

Ryanair verkoopt Air Malta-vluchten op haar website

Ryanair gaat vluchten van Air Malta op haar eigen website verkopen. Volgens de Ierse low-cost carrier is dit een logische stap in het streven om de ‘Amazon van de reisbranche’ te worden.

Marketplaces

Twintig miljoen voor Engelse start-up chatcommerce

Een website heeft Threads amper en een mobiele app evenmin. Toch staat de Engelse start-up in de belangstelling van investeerders. Het krijgt twintig miljoen dollar om zijn luxe chatcommercediensten uit te bouwen.

Fashion

Interne verandering Zalando voor extra aandacht open source code

Voor het snelgroeiende Zalando is het werken met en creëren van open source oplossingen steeds belangrijker. Dat stemt het bedrijf zeer tevreden, maar gaat ook gepaard met nieuwe uitdagingen. Zo is het aantal bijdragen aan de code afkomstig van een relatief kleine kern binnen het bedrijf. Het doel is daarom om het open source-denken beter op te nemen in de interne processen.

Marketplaces

Webwinkel Farfetch wil naar de beurs

De Engelse online kledingwinkel treft voorbereidingen voor een beursgang in New York.

Marketplaces

Ook Alibaba komt met Prime-abonnement

Alibaba volgt Amazon met een Prime-achtig abonnement genaamd 88VIP. Leden kunnen tot 5 procent korting krijgen en hebben toegang tot videodienst Youku Tudou en muziekdienst Xiami.

Marketplaces

bol.com gaat 16 miljoen artikelen zonder verzendkosten leveren aan gebruikers voordeelbundel

Bol.com gaat 16 miljoen verschillende artikelen leveren zonder bijkomende verzendkosten in zowel Nederland als België. Deze dienst is alleen beschikbaar voor klanten die Select afnemen, de voordeelbundel van bol.com.

E-commerce

Hoe Nederlandse e-commerce bedrijven de Chinese consument kunnen bereiken

Vorig jaar kochten naar schatting 125 miljoen Chinese consumenten producten in het buitenland. Cross-border e-commerce is een relatief nieuw handelskanaal dat internationale retailers en merken in staat stelt om rechtstreeks aan Chinese consumenten te verkopen. Dat is lucratief: de Chinese consument besteedt jaarlijks gemiddeld 725 euro aan overzeese producten. Daarmee komen de totale uitgaven uit op 90 miljard euro – acht keer zo hoog als de totale online consumentenuitgaven in Nederland (10,3 miljard euro).

Cross Border

Amazon krijgt Etsy er niet onder: nog altijd ruimte voor niche marktplaats

Amazon krijgt Etsy er voorlopig nog niet onder. Ondanks de grootte van Amazons marktplaats, blijkt er nog voldoende ruimte voor anderen. Amazon gaf afgelopen jaar nog extra gas met ‘Handmade’, maar weet Etsy daarmee nog niet af te remmen. Etsy waagt zich nu aan een tariefverhoging om nog meer aan marketing te kunnen doen.

Marketplaces

Nettowinst Amazon.com vertienvoudigd

Amazon.com noteert voor het tweede kwartaal van 2018 een nettowinst van 2,5 miljard dollar, meer dan tien keer meer dan de 197 miljoen een jaar eerder.

Marketplaces
Premium

E-commerceplatform Shopware ziet groeikans buiten Duitsland

Shopware zet in op internationale groei. Duitslands grootste e-commerceplatform is nu vooral erg bekend op de eigen thuismarkt, maar wil daar verandering in brengen. Het bedrijf is in Nederland steeds nadrukkelijker aanwezig, in Londen opent het deze zomer een eerste kantoor.

E-commerce platforms