Webwinkel Farfetch wil naar de beurs
De Engelse online kledingwinkel treft voorbereidingen voor een beursgang in New York.
De Engelse online kledingwinkel treft voorbereidingen voor een beursgang in New York.
Alibaba volgt Amazon met een Prime-achtig abonnement genaamd 88VIP. Leden kunnen tot 5 procent korting krijgen en hebben toegang tot videodienst Youku Tudou en muziekdienst Xiami.
Bol.com gaat 16 miljoen verschillende artikelen leveren zonder bijkomende verzendkosten in zowel Nederland als België. Deze dienst is alleen beschikbaar voor klanten die Select afnemen, de voordeelbundel van bol.com.
Vorig jaar kochten naar schatting 125 miljoen Chinese consumenten producten in het buitenland. Cross-border e-commerce is een relatief nieuw handelskanaal dat internationale retailers en merken in staat stelt om rechtstreeks aan Chinese consumenten te verkopen. Dat is lucratief: de Chinese consument besteedt jaarlijks gemiddeld 725 euro aan overzeese producten. Daarmee komen de totale uitgaven uit op 90 miljard euro – acht keer zo hoog als de totale online consumentenuitgaven in Nederland (10,3 miljard euro).
Amazon krijgt Etsy er voorlopig nog niet onder. Ondanks de grootte van Amazons marktplaats, blijkt er nog voldoende ruimte voor anderen. Amazon gaf afgelopen jaar nog extra gas met ‘Handmade’, maar weet Etsy daarmee nog niet af te remmen. Etsy waagt zich nu aan een tariefverhoging om nog meer aan marketing te kunnen doen.
Amazon.com noteert voor het tweede kwartaal van 2018 een nettowinst van 2,5 miljard dollar, meer dan tien keer meer dan de 197 miljoen een jaar eerder.
Shopware zet in op internationale groei. Duitslands grootste e-commerceplatform is nu vooral erg bekend op de eigen thuismarkt, maar wil daar verandering in brengen. Het bedrijf is in Nederland steeds nadrukkelijker aanwezig, in Londen opent het deze zomer een eerste kantoor.
De eigenaar van de Deense retailer Bestseller.com legt 300 miljoen dollar op tafel voor een belang in online kledingwinkel About You.
Online klanten kijken eerst naar de prijs en daarna naar de verzendkosten. Als mensen online gaan shoppen, is in de US en UK Amazon.com meestal de eerste site die wordt bezocht. Dit blijkt uit het The future Shopper 2018 report van digital consultancy Salmon en Wunderman Commerce.
Ook Nederlandse bedrijven krijgen te maken met de ‘gig-economie’. Het fenomeen waarbij mensen niet langer vast werk hebben maar geld verdienen met diverse losse klussen waait over. Die overtuiging heeft Karlijn Mutsaerts, mede-oprichter van Pack. Met dit digitale platform biedt ze een marktplaats waarop aanbod en vraag naar die arbeid bij elkaar komen. Nu nog uitsluitend voor studenten en bijbanen, andere doelgroepen staan echter hoog op de agenda.
Online marktplaatsen, en dan met name Amazon.de, zijn goed voor de helft van alle internetverkopen in Duitsland. De digitale omzet als geheel steeg met 11,1 procent in het eerste half jaar van 2018.
Marktplaats bekijkt onder meer welke rol digitale assistenten kunne spelen in het koop- en verkoopproces. Dit vertelde Chief Commercial Officer Annemarie Buitelaar op E-Commerce Live!. “Er zijn een hoop trends die buiten ons zichtveld plaatsvinden, maar met een fundamentele impact op het beslissingsproces. Voice is daarvan een voorbeeld.”
H&M Group waagt zich voor het eerst aan een marktplaatsconcept. Het moederbedrijf van de bekende kledingwinkels is afgelopen maand zowel online als in de winkelstraat een outlet gestart waar niet alleen eigen producten, maar ook die van anderen worden verkocht.
Innovaties en technische ontwikkelingen gaan snel, bedrijven verschuiven hun focus in de waardeketen en marketplaces zoals Amazon zijn niet meer weg te denken. Als B2B-speler is het zaak die ontwikkelingen goed in de gaten houden én erop in te spelen. Hoe? Daarover buigen de experts zich in deel 6.
Met een e-commerce waarde groter dan US, UK, Japan, Duitsland en Frankrijk bij elkaar, is China de grootste cross-border markt ter wereld. Daarnaast blijkt uit een recent Ad Spend rapport dat de advertentiemarkt in China naar verwachting 6,5% zal groeien in 2018 tot 630 miljard RMB en daarmee 16,2% van de wereldwijde advertentie-investeringen vertegenwoordigd. Niet gek dat China voor veel bedrijven een enorm aantrekkelijke vijver is om in te vissen. Dus je hengel uitgooien en wachten totdat de Chinese consument hapt? Nee. De vorm van de vijver is anders, net als het water en de vissen die je wilt vangen. Je merk naar de Chinese markt brengen kan dus veel opleveren maar zorg dat je eerst je huiswerk doet. Wij vroegen Eve Lo, Chief Strategy Officer bij Isobar China, naar haar tips om als merk succesvol te zijn in China.