More stories

Premium

NPO, RTL en Beeld & Geluid onderzoeken inzet AI in media

Het instituut Beeld & Geluid, NPO en RTL Nederland hebben een intentieverklaring opgesteld voor het verantwoord gebruik van AI in media. Ze doen zelf onderzoek, helpen derden daarmee en rapporteren transparant over de inzet van de nieuwe, slimme technologie.

Artificial Intelligence

Peter Lubbers (Banijay Benelux): ‘Er wordt meer content gekeken dan ooit’

Peter Lubbers staat aan het hoofd van Banijay Benelux, een gigantisch contentbedrijf. Wat zijn de laatste trends op het gebied van content?

Entertainment
Premium

‘Trump komt alsnog met eigen sociaal platform’

Oud-president Donald Trump, geschorst van Twitter, Facebook en andere sociale mediasites na de aanslag op het Capitool, zou binnen twee tot drie maanden zijn eigen sociale platform willen lanceren.

Social
Premium

Geschillencommissie CAI wordt Geschillencommissie NLconnect Internet, TV en Bellen

De Geschillencommissie Centrale Antenne Inrichtingen (CAI) wordt per 15 maart omgevormd tot Geschillencommissie NLconnect Internet, TV en Bellen. Dat zijn de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, vereniging NLconnect en de Consumentenbond overeengekomen.

Media
Premium

Wikipedia zet commerciële dienst op

De Wikimedia Foundation start een commerciële dienst die geld gaat vragen aan grote techbedrijven voor het doorplaatsen van Wikipedia-artikelen. Wikimedia Enterprise gaat later dit jaar van start.

Media
Premium

YouTube rolt TikTok rivaal uit

YouTube is YouTube Shorts gestart, een platform waarmee gebruikers korte video’s kunnen delen. Voorlopig is deze dienst alleen in de VS beschikbaar.

Entertainment
Premium

Redactierobot RTL Nieuws schrijft verhalen #TK2021

Een redactierobot van RTL Nieuws schreef gisterenavond en vannacht aan de lopende band nieuwsverhalen over gemeentelijke uitslagen van de verkiezingen voor de Tweede Kamer.

Publishing
Premium

Winst DPG Media groeit tot 178 miljoen euro

Bijna vijftig miljoen euro meer winst netto onder de streep voor DPG Media over het jaar 2020. Geholpen door een sterke digitale ontwikkeling steeg de omzet met acht procent tot 1,8 miljard euro.

Media

Zes opvallende trends voor online video & audio

Het ziet ernaar uit dat 2021 een jaar wordt met veel ontwikkelingen op het gebied van online video en audio. De belangrijkste trends op een rijtje. 

Video

De privacytrend gaat voor een herverdeling zorgen tussen owned, paid en earned media

Wetgevers leggen privacy onder het vergrootglas en dat gaat zorgen voor een herverdeling tussen de drie grote media-pijlers: owned, paid en earned media.

Online marketing
Premium

YouTube deelt gratis U2 concerten

U2 deelt vier oude concerten gratis op YouTube. Het zijn shows die eerder al zijn opgenomen, maar waarvan voor de gelegenheid de beeld- en geluidskwaliteit is verbeterd.

Media
Premium

NLZIET vernieuwt platform voor ‘betere kijkervaring’

Na ruim een jaar ontwikkeling brengt NLZIET, het platform met programma’s voor de publieke en commerciële omroep, een geheel nieuwe versie van haar platform uit. Met een nieuw uiterlijk, betere content display, rijkere live tv-ervaring en relevantere kijkaanbevelingen.

Entertainment
Premium

‘Bescherm jeugd tegen deelname Onlyfans’

Een Duitse mediawaakhond wil dat het voor niet-volwassenen moeilijker wordt om deel te nemen aan erotische platformen als Onlyfans en Fancentro. De kans is sexuele exploitatie van minderjarigen is nu te groot.

Legal

Leiderschapslessen uit de wereld van Sneeuwwitje

Disney boekte in 2020 een abonnee-groei van 263%. Hoe doen ze dat? Het antwoord geeft Disney-CEO Robert Iger in zijn boek The Ride of a Lifetime. 

Strategy
Premium

Facebook en Google vrezen voor Amerikaanse mediawet

Lobbyisten van Facebook en Google vechten tegen nieuwe Amerikaanse wetgeving die noodlijdende nieuwsuitgevers wil helpen. In ruil voor het delen van nieuws mogen uitgeverijen onderhandelen over een vergoeding.

Media