More stories

Gameverslaving is een ziekte. Maar hoe zit het dan met serious games?

In mei dit jaar verklaarde de verzamelde assemblee van de World Health Organization dat gameverslaving officieel een gedragsziekte is. Daarmee is gameverslaving definitief opgenomen in de ICD 11, de zogenaamde International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. Dit ondanks hevige protesten vanuit de gamewereld, zoals van de Interactive Software Foundation Europe (ISFE) en de Entertainment Software Association (ESA). Maar ook Games for Health Europe heeft al in een vroeg stadium haar zorgen geuit aan de WHO. 

E-health

Bieslog door VPRO weer online gezet

De 6000 berichten en originele audio- en video-items van Wim de Bie, uit de tijd dat Twitter, Facebook of YouTube nog niet bestonden, zijn nu weer online beschikbaar gemaakt door de VPRO.

Publishing

3 miljoen betalende Nederlandse gebruikers voor Spotify

Spotify heeft in ons land bijna 3 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 33 procent ten opzichte van 2017, zo blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders. De omzet van Spotify in Nederland zou daarmee zijn gegroeid naar 350 miljoen euro per jaar.

Entertainment

Bijna de helft van de Nederlanders doet aan bingeviewen

Ruim driekwart Nederlanders heeft in de afgelopen zes maanden aan bingeviewing gedaan. Vooral streaming video-diensten zijn daarbij sterk gestegen in populariteit. Bijna de helft van de Nederlanders doet aan bingeviewen via streaming video zoals van Netflix of Videoland. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper uit juli 2019.

Media

Interactieve installaties als brand experience: wat doen ze voor je merk?

Experiental, interactieve installaties vormen een groeiend specialisme binnen digital design. Merken en retailers willen er offline relevant mee blijven en onvergetelijke merkbelevingen mee creëren. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van dit soort installaties en zijn ze wel effectief? We vroegen het aan Dutch Designbureaus MediaMonks, Resn, CLEVER°FRANKE en Circus Family.

Digital Design

Auteursrecht: Kom op kabinet, kom op voor ons!

#Artikel13 is een gegeven. Maar hoe Nederland die regels over het Auteursrecht uitlegt, is dat niet. Inmiddels is er een concept van een wetsvoorstel, en dat is helaas erg teleurstellend. Het kabinet moet echt veel harder haar best doen om de belangen van de internetgebruiker te beschermen.

Legal

‘Omroepen werken samen aan video- en audioplatform’

De grote publieke en commerciële omroepen van Nederland werken samen aan één kijk- en luisterplatform. Hiermee hopen ze nog de concurrentie te kunnen aangaan met buitenlandse giganten als Netflix, YouTube en DAZN wellicht op sportvlak.

Media

Ook de schoonheid wordt geautomatiseerd

In de esthetica, het vak binnen de filosofie waarin het over schoonheid gaat, geldt de wetmatigheid dat schoonheid ontstaat zodra we iets zien of horen wat onze kijk op het normale verandert. We laten ons graag betoveren.  

Creative

Valve in beroep tegen EU besluit geoblockling

Valve, het bedrijf achter gamewinkel Steam, gaat volgens Reuters in beroep tegen een uitspraak van de Europese Commissie. In april Commissie tikte Valve en vijf speluitgevers op de vingers vanwege geoblocking.

Media

‘Veel Instagram-gebruikers naar TikTok’

Veel Nederlandse jongere gebruikers van Instagram stappen over op TikTok om berichten te delen. “De grootste groei zie je onder de 16+’ers”, zegt Tim van der Wiel van GoSpooky.

Media

Videoland start Academy voor jonge film- en documentairemakers

Videoland stelt ruim een miljoen euro beschikbaar voor jonge film- en documentairemakers. Dit najaar lanceert de streamingdienst van RTL de Videoland Academy. Daar krijgen talenten jaarlijks de kans om in totaal vier fictiefilms van drie kwartier en een documentairedrieluik te maken. Dat vertelt RTL-directeur Sven Sauvé aan de Volkskrant.

Media

Duizenden abonnees WhatsApp-dienst The Telegraph

Engelands tweede grootste krant, The Daily Telegraph, vindt in WhatsApp een nuttig middel om nieuwe digitale abonnees te werven.

Media

‘Roku naar 80 miljoen abonnees’

Roku, de Amerikaanse aanbieder van streamingoplossingen, heeft al 30,5 miljoen abonnees, 40 procent meer dan een jaar geleden. Roku verwacht dat de omzet dit naar nog boven de 1 miljard dollar uitkomt.

Entertainment

Holland Casino wil vergunning voor online kansspelen

Holland Casino is van plan een vergunning aan te vragen voor het aanbieden van online kansspelen ‘zodat we ook online de norm kunnen zetten wat betreft veilig en verantwoord spelen’, zo laat het staatsbedrijf weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Media

Eigen nieuwsdienst Talpa van de baan (update)

Talpa Network ziet af van een eigen nieuwsdienst. Tientallen redacteuren en techneuten werden aangenomen, maar het plan bleek niet levensvatbaar, meldt Het Parool.

Media