More stories

Videoland start Academy voor jonge film- en documentairemakers

Videoland stelt ruim een miljoen euro beschikbaar voor jonge film- en documentairemakers. Dit najaar lanceert de streamingdienst van RTL de Videoland Academy. Daar krijgen talenten jaarlijks de kans om in totaal vier fictiefilms van drie kwartier en een documentairedrieluik te maken. Dat vertelt RTL-directeur Sven Sauvé aan de Volkskrant.

Media

Duizenden abonnees WhatsApp-dienst The Telegraph

Engelands tweede grootste krant, The Daily Telegraph, vindt in WhatsApp een nuttig middel om nieuwe digitale abonnees te werven.

Media

‘Roku naar 80 miljoen abonnees’

Roku, de Amerikaanse aanbieder van streamingoplossingen, heeft al 30,5 miljoen abonnees, 40 procent meer dan een jaar geleden. Roku verwacht dat de omzet dit naar nog boven de 1 miljard dollar uitkomt.

Entertainment

Holland Casino wil vergunning voor online kansspelen

Holland Casino is van plan een vergunning aan te vragen voor het aanbieden van online kansspelen ‘zodat we ook online de norm kunnen zetten wat betreft veilig en verantwoord spelen’, zo laat het staatsbedrijf weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Media

Eigen nieuwsdienst Talpa van de baan (update)

Talpa Network ziet af van een eigen nieuwsdienst. Tientallen redacteuren en techneuten werden aangenomen, maar het plan bleek niet levensvatbaar, meldt Het Parool.

Media

YouTuber Dodo debuteert in bioscoopketen Vue

De nieuwe Magie Survival video van YouTuber Dodo gaat in première bij bioscoopketen Vue. De video, waarin de YouTuber de geheimen over de magische wereld van Cosmora leert kennen, is exclusief te bewonderen op het grote doek, nog voordat de video op YouTube wordt geplaatst.

Video

Duitsland telt nog slechts 440 videotheken

Duitsland telt nog maar 440 videotheken. Hun aantal is drastisch afgenomen, van 1544 in 2014, zo meldt de branchevereniging Interessenverbandes des Video- und Medienfachhandels in Deutschland (IVD) in Düsseldorf.

Media

1,2 miljoen betalende abonnees voor videoplatformen RTL

De videoplatforms van RTL in Nederland en Duitsland hebben flink bijgedragen aan de totale omzet van de mediagroep. RTL rapporteerde vanochtend zijn beste halfjaarresultaten uit zijn bestaan. De omzet eindigde 4,2 procent hoger op 3,2 miljard euro. Het mediaconcern realiseerde een winst van 443 miljoen.

Media

Gaat de macht van de platforms omhoog of omlaag?

De macht van de platforms, de buzzphrase van 2019 in het internetrecht. Want waar internet ooit begon als een open ruimte waar iedereen z’n eigen stalletje kon inrichten, zitten we nu met een paar hele grote silo’s waar je moet zijn om je klanten, partners of bezoekers te kunnen bereiken.

Marketplaces

Deloitte: ‘Netflix kan RTL kopen’

Het is niet uitgesloten dat Netflix ergens in de volgende decennium RTL koopt en zich als dominante speler in Nederland vestigt. Zo klinkt een van een handvol toekomstscenario’s die adviesbureau Deloitte schetst voor de Nederland.

Media

YouTube koopt uitzendrechten MLB

YouTube heeft de exclusieve live uitzendrechten verworven voor dertien wedstrijden van Major League Baseball.

Media

e-Sportsclub Team Liquid vestigt zich in Utrecht

Team Liquid opent in 2020 haar hoofdkantoor in Utrecht. Dat maakten oprichter en CEO Victor Goossens en wethouder Klaas Verschuure (economische zaken) een dezer dagen bekend. Team Liquid is een van de grootste e-Sportclubs ter wereld, met verder vestigingen in onder meer Sao Paulo en Los Angeles. In Utrecht gaat het team zich vestigen in een van de torens van Het Platform op het Stationsplein.

Entertainment

Gamingbeurs Gamescom breekt records

De gamingbeurs Gamescom in Keulen heeft afgelopen week een record aantal bezoekers getrokken. In totaal kwamen er 372.000 bezoekers naar de beurshal Koelnmesse.

Entertainment

NPO Werkgroep wil uit NLZIET stappen

De NPO moet uit de gezamenlijke videodienst NLZIET stappen. Dat staat in uitgelekte documenten van een NPO Werkgroep die het Nederlands MediaNetwerk heeft ingezien. Volgens de plannen zou de betaaldienst NPO Start juist verder moeten worden uitgebouwd.

Media

Netflix verliest nu al marktaandeel aan concurrenten

Netflix raakt zijn leidende positie in de markt voor online videodiensten langzaam kwijt aan concurrenten, met name Amazons Prime Video en Hulu. Dat constateert marktonderzoeker eMarketer.

Media