More stories

Column: Game on, muziekliefhebbers

De worsteling van de muziekbusiness met online is een bekende. Terwijl streamingdiensten de grootste blikvanger zijn, ontstaan er echter ook andere modellen waar uitgevers en muzikanten van profiteren.

Customer Engagement

NPO integreert Spotify in zijn radio apps

De NPO integreert Spotify in zijn nieuwe radio-apps die vandaag verschijnen. Zo krijgen gebruikers de mogelijkheid om nummers die ze horen op de radiozenders op te slaan in hun eigen Spotify-afspeellijst. De functie is voor Android meteen beschikbaar, iOS krijgt de optie over ongeveer een week.

Media

Eerste Nederlandse hub e-sports gelanceerd

Het nieuwe platform Esports Club wil de onafhankelijk koepel worden met alle voor Nederland relevante informatie over e-sports.

Publishing

‘Apple in conclaaf met BT over Apple TV’

Apple zou met British Telecom (BT) gesprekken voeren over betaaltelevisie in het Verenigd Koninkrijk. Dat meldt The Telegraph.

Media

Campagne Dutch Filmworks tegen illegaal downloaden geen stap verder

De campagne van Dutch Filmworks om individuele downloaders fikse rekeningen te sturen voor illegale kopieën lijkt volledig mislukt. In december kreeg de distributeur toestemming van de Autoriteit Persoonsgegevens om IP adressen te verzamelen en downloaders te identificeren. Op vragen van het Belgische Datanews over de status van de campagne komen echter nauwelijks concrete antwoorden.

Entertainment

‘Meer feedback in aanbevelingen muziekdiensten’

Door de gebruiker de controle te geven over het aanbevelingsproces bij muziekdiensten, wordt de gebruikerstevredenheid vergroot. Dat concludeert TU Delft-onderzoeker Nava Tintarev.

Entertainment

Snapchat lanceert korte series in app

Snapchat gaat onder de naam Snap Originals eigen dagelijkse videoseries aanbieden via het Discover tabblad in zijn app. Deze zijn verticaal te bekijken, dus in landschapmodus.

Video

Nu ook reclame in Teletekst app

De Teletekst app van de publieke omroep heeft ondersteuning gekregen voor reclame. Het is een van de manieren waarmee de NPO extra geld hoopt te genereren.

Online advertising

Infographic: Spotify 10 jaar

Deze maand is het tien jaar geleden dat Spotify officieel werd gelanceerd en afgelopen week werd bij deze mijlpaal stilgestaan met Decade of Discovery. In deze campagne wordt teruggeblikt op de grootste muzikale ontdekkingen van het afgelopen decennium. Dat gaat van de wereldwijd meest gestreamde artiesten van het decennium, tot de top-10 populairste songs van de afgelopen tien jaar per jaar en de eerste artiesten die een miljard streams hebben behaald.

Entertainment

SoundCloud gaat meer muzikanten betalen

Muzikanten verbonden aan SoundCloud kunnen eindelijk eens wat verdienen via het muziekplatform. Voorheen was dat enkel voor grotere artiesten weggelegd.

Media

Strategische alliantie RTL Nederland en de Persgroep; BrandDeli op zijspoor

De Persgroep en RTL Nederland gaan een strategische samenwerking aan. Het gaat om het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve branded content partnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Zo zullen de display advertenties van beide bedrijven door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL.

Media

OM: Celstraf en boetes voor jarenlange exploitatie illegale goksites

Celstraffen tot vier jaar en boetes tot 80.000 euro zijn door het openbaar ministerie geëist tegen achttien personen die zich bezighielden met illegale online gokspellen en oplichting: prijzen werden zelden uitgekeerd.

Entertainment

Eigen online radiostation voor Waylon

Zanger Waylon heeft tijdelijk een eigen online radiozender gekregen bij Radio Veronica: Waylon Non-Stop.

Entertainment

Column: Low tech parenting is de trend

In 2017 was volgens het CBS 29 procent van de 18- tot 25-jarigen in Nederland verslaafd aan sociale media. Twee jaar eerder was dit nog negentien procent.

Disruptie

YouTube grootste streamingplatform

Niet Spotify, maar YouTube is het grootste streamingplatform, volgens het door de IFPI gepubliceerde 2018 Music Consumer Insight Report.

Entertainment