Business Insider.nl groots in video
De Nederlandse versie van de populaire zakelijke titel Business Insider gaat vanaf deze week dagelijks tien eigen video’s publiceren.
De Nederlandse versie van de populaire zakelijke titel Business Insider gaat vanaf deze week dagelijks tien eigen video’s publiceren.
Tijdens het kijken van televisieserie Flikken Rotterdam konden kijkers de online politiedatabase van de rechercheurs uit de serie raadplegen. Het verweven van online elementen in de lineaire tv-programma moet passieve kijkers activeren tot speurders.
YouTube Red, de betaalde videodienst van YouTube, komt nog dit jaar naar Europa. De Google-dochter onderhandelt momenteel met rechtenhouders, weet The Guardian.
The Washington Post, al enige tijd eigendom van Amazon-topman Jeff Bezos, doet het als vierde grote krant van de VS niet slecht. De krant maakt weer winst en neemt volgend jaar nieuwe journalisten aan.
De hype ligt alweer enige maanden achter ons, maar is bepaald niet vergeten. Het onverwachte succes van Pokémon Go opende dit jaar de ogen van gamemakers.
Amazon Prime Video wordt neergezet als ‘concurrent voor Netflix’, maar qua aanbod is de videodienst in de verste verte niet te vergelijken met Netflix of bijvoorbeeld Pathé Thuis en Videoland.
En ineens had het internet een probleem: fake nieuws. Sinds de verrassende uitslag van de Amerikaanse verkiezingen wordt er gediscussieerd over de betrouwbaarheid van de nieuwsvoorziening op internet. Echt bewezen is het niet, maar ook Google-topman Sundar Pichai vermoedde dat nepnieuws invloed heeft gehad op de verkiezingsuitslag.
De game-industrie was dit jaar goed voor 91 miljard dollar omzet, volgens voorlopige schattingen van Superdata Research.
Eric-Jan Vis komt per 1 januari 2017 terug als commercieel manager bij uitgeverij BBP Media (uitgever van MarketingTribune, Twinkle en CustomerFirst) in Woerden.
Winston Gerschtanowitz en Bas Verhart lanceren samen met Taco Ketelaar een nieuw productiebedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van VR- en AR-producties en andere mediaformats.
In een tijd waarin veel kranten en tijdschriften hun lezersaantallen zien terug lopen en het vertrouwen in de journalistiek op een dieptepunt lijkt te staan gaat het met het online journalistieke platform de Correspondent juist goed. De ledenaantallen en het bereik groeien. Uitgever Ernst Jan Pfauth vertelt in Top Names over de strategie, het buitenland en de noodzaak voor goede journalistiek.
Per 1 april 2017 stopt RTL met het aanbieden van nieuws via teletekst (RTL TEXT). Alleen de pagina’s 888 en 889 blijven benaderbaar als bron voor de ondertiteling voor doven en slechthorenden.
Steeds meer consumenten informeren zichzelf via social media. Een kans die door veel contentleveranciers toch nog met name als een bedreiging wordt gezien. Er is minder controle over de content. En social media stellen het belang van hun gebruikers en adverteerders altijd boven die van uitgevers, zo is de overtuiging.
Vierhonderd films per dag in twintig verschillende talen: ‘videomiljonair’ Jan Riemens, oprichter Zoomin, praat ons bij over de ontwikkelingen in het (social-)medialandschap, over content en over ondernemen.
Betalen consumenten wel of niet voor online content? Nederlandse contentsites zoals Linda.TV, Ajaxshowtime.com en Margriet.nl zijn terughoudend om geld te vragen aan consumenten want ‘die betalen toch niet voor content’. Nederlandse experimenten en ervaringen uit het buitenland schetsen een ander beeld. Wat zijn de opties voor Nederlandse blogs?