More stories

Digitale muziekmarkt passeert de fysieke

De omzet van de Nederlandse muziek industrie is in 2015 flink gestegen. En voor het eerst is de omzet uit fysieke producten niet gedaald.

Entertainment

RTL gaat online nieuws ontsluiten op basis van postcode

RTL gaat onder de noemer Buurtfans online nieuws ontsluiten op basis van postcodes. Dat maakte RTL baas Bert Habets bekend op Journalistiek On Demand, het congres dat de NOS vandaag in Utrecht organiseerde naar aanleiding van de zestigste verjaardag van Het Journaal.

Media

Uitgesteld tv kijken populair in Nederland

Uitgesteld tv kijken mag zich in Nederland in een warme belangstelling verheugen. Een groot deel van de huishoudens kijkt tv-programma’s (terug) via on demand platforms. NPO.nl (voorheen Uitzending Gemist) is het meest populair, gevolgd door RTL XL, Kijk.nl en NLziet. Dit blijkt uit marktonderzoek van Multiscope onder 6.500 Nederlanders.

Entertainment

Deezer krijgt 100 miljoen euro groeigeld

Muziekdienst Deezer krijgt 100 miljoen euro groeigeld. Die financiering komt in de plaats van de beursgang die vorig jaar werd afgeblazen. Toen wilde Deezer 300 miljoen euro uit de markt halen.

Entertainment

75 miljoen kijkers voor Netflix

Netflix heeft inmiddels 75 miljoen kijkers. In het vierde kwartaal zijn er 5,59 miljoen bijgekomen. Alleen op de thuismarkt viel de aanwas ietwat tegen. Met 45 miljoen kijkers lijkt de Amerikaanse markt verzadigd.

Entertainment

E-books blijven achter bij aantrekkende boekverkopen

De boekenverkoop in Nederland trekt weer wat aan, maar het aandeel van e-books blijft achter. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Boekhuis over het derde kwartaal van 2015.

Publishing

Nieuw bestuur voor belangenclub online radiostations

De stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR), belangenbehartiger van online radiostations, heeft een nieuw bestuur, na

Media

Robotjournalistiek: opmaat naar algorithm economy

Over robotjournalistiek bestaat veel scepsis, maar inmiddels begint automated journalism wel echt een serieuze toepassing te worden. Forbes, Associated Press en News Corp laten algoritmen al langer artikelen schrijven. In Nederland participeren mediabedrijven vooral in wetenschappelijk onderzoek. Maar er is meer.

Publishing

Nederlander laat tv links liggen

Voor het eerst kijken Nederlanders gemiddeld minder minuten tv per dag. In vergelijking met 2014 bijna vijf procent minder. De reden? Video on demand en online content. En het ontbreken van grote evenementen als WK voetbal en Olympische Spelen in 2015.

Publishing

TMG zoekt strategische samenwerking met Talpa

TMG wil gaan samenwerken met John de Mols Talpa op het gebied van radio, tv en zogenoemde over the top diensten op internet. Op die manier hoopt men optimaal in te kunnen spelen op de snel veranderende mediabehoeften van consumenten.

Entertainment

Ruim honderd titels voor PlayStation VR

Voor de aanstaande PlayStation VR zijn momenteel zeker honderd games in ontwikkeling. Kaz Hirai, de CEO van Sony Corporation, heeft dat gezegd tegen de BBC.

Entertainment

App Maggy bundelt dertig tijdschriften voor 6 euro per maand

Blendle krijgt concurrentie van de mobiele app Maggy. Die biedt voortaan toegang tot alle artikelen van dertig Nederlandstalige tijdschriften voor een vast bedrag van 5,99 euro per maand.

Media

Amerikaanse uitgever IDG te koop

Uitgeverij IDG, in Nederland vooral bekend van Webwereld, wordt verkocht. Het Amerikaanse bedrijf, uitgever van tijdschriften als PCWorld en InfoWorld, heeft Goldman Sachs ingeschakeld om een koper te vinden. Die zal wellicht 7 miljard dollar op tafel moeten leggen.

Media

Fans David Bowie herdenken zanger op muziekdiensten

Luttele uren na het bericht over zijn dood staat David Bowie, die zondag overleed aan kanker, al met twintig nummers in de iTunes Top 100. Het nieuwe nummer Lazarus is gestegen naar nummer 5. Zijn eerste hit Space Oddity komt binnen op 17.

Entertainment

Miljoenen nieuw groeigeld voor SoundCloud

Audiodienst SoundCloud zou voor 32 miljoen euro aan nieuwe financiering hebben opgehaald. Het bedrijf, een soort YouTube zonder beeld, wil dit jaar ook abonnementen voor luisteraars invoeren.

Publishing