More stories

11 miljoen Nederlandse YouTube-gebruikers

Bijna acht op de tien Nederlanders hebben het afgelopen jaar een of meerdere keren gebruikgemaakt van YouTube, dat komt neer op 11 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit metingen van het Telecompaper Consumer Panel. Slechts 3 procent van de Nederlanders kent YouTube niet.

Entertainment

Rewind: de belofte van Virtual Reality

Terug van heel lang weggeweest: VR. 2016 moet het jaar van Virtual Reality worden, wanneer de consumentenversies van brillen van Oculus, Sony Playstation en HTC Vive op de markt komen. Maar is er wel voldoende content?

Entertainment

Regionale dagbladen bundelen advertentie activiteiten

BDUmedia, NDC Mediagroep, Media Groep Limburg en Holland Media Combinatie vormen vanaf 1 januari 2016 één loket voor de nationale adverteerdersmarkt voor regionale dagbladen: ProMille Media. Per 1 februari worden de huis-aan-huiskranten van de betreffende uitgevers hieraan toegevoegd. Daarnaast worden op korte termijn de online merken opgenomen in het portfolio.

Media

YouTube zorgt voor stijging boekenverkoop in de VS

Boeken van YouTubesterren en kleurboeken voor volwassenen zijn twee nieuwe genres in de boekenwereld die in de VS verantwoordelijk worden gehouden voor stijgende verkoopcijfers.

Media
Premium

Smart-tv in zestig procent van de huishoudens

Het aantal connected-tv’s, oftewel televisies met een internetverbinding, is in een kleine vier jaar tijd verdubbeld. Dat komt voor een bovengemiddeld groot deel voor rekening van smart-tv’s, die zelf bedraad of draadloos via een router met internet verbonden kunnen worden. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Entertainment

Gratis artikel lezen? Eerst vragen beantwoorden

Uitgever Ziff Davis wil zijn online advertentieomzet verhogen met behulp van een nieuw advertentieformaat FreeWall, waarbij gebruikers om verder te kunnen lezen moeten reageren op advertenties.

Media

‘Beatles op alle streamingdiensten’ (update)

Het repertoire van The Beatles zal donderdag gelijk op alle streamingdiensten verkrijgbaar zijn, waaronder Spotify, Apple Music, Google Play, Tidal en Amazons Prime Music. Dat schrijft Re/code.

Entertainment

MijnAlbum.nl houdt op te bestaan

Fotodeelplatform MijnAlbum.nl houdt op te bestaan nu nagenoeg alle Mijnalbum gebruikers met 325 miljoen foto’s zijn overgezet naar het nieuwe platform MyAlbum.com.

Publishing

‘Repertoire Beatles eind deze week via streaming’

Muziek van The Beatles zal komende week voor het eerst exclusief via een streamingdienst worden aangeboden. Dat meldt Billboard, zonder aan te geven om welke dienst te gaat. Er zou in elk geval stevig en langdurig over onderhandeld zijn.

Entertainment

Vivendi neemt radioplatform Radionomy over

De Franse mediagigant Vivendi neemt, naar verluidt voor tientallen miljoenen euro’s, een meerderheidsbelang in Radionomy, het internationale platform voor internetradio.

Entertainment

Zender BVN nu ook via internet

BVN, de publieke televisiezender voor Nederlandstaligen in het buitenland, is nu ook via het internet te zien. BVN zendt iedere dag een selectie uit van actuele tv-programma’s van de NPO en de VRT.

Entertainment

T-Mobile lanceert kabelvrije tv-dienst in voorjaar

T-Mobile gaat in navolging van KPN een kabelvrije televisiedienst lanceren onder de naam Knippr. Net als KPN Play kan het pakket door iedereen worden afgenomen. Een abonnement bij T-Mobile is niet verplicht.

Entertainment

Tarieven programmagegevens NPO vallen lager uit

Het Commissariaat voor de Media heeft de nieuwe tarieven voor de NPO programmagegevens vastgesteld. Het betreft de vergoeding die makers van zowel gedrukte als digitale programmagidsen betalen aan de Nederlandse Publieke omroep (NPO) voor informatie over radio- en televisieprogramma’s.

Publishing

Hands-on: Apple News App

Er klonk veel gemopper over het ‘verdwijnen’ van de nieuwsapp Zite afgelopen week. Ook Prismatic gooit er het bijltje erbij neer. ‘Content distributie blijkt nog niet zo simpel’. Wat zijn de alternatieven?

Media

Ziggo verliezer op tv-markt, KPN trekt aan

Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse televisiemarkt is gegroeid ten koste van kabelaar Ziggo. Dat concludeert Telecompaper in een recent rapport.

Entertainment