More stories

Wellicht nog strengere regels voor online goklimiet

Als het aan de Tweede Kamer ligt komen er nog voor de zomer strengere regels voor online casino’s. Die moeten voorkomen dat gokkers door het verliezen van grote bedragen in de financiële problemen komen, zo meldt de NOS.

Entertainment

Disney Plus verliest weer 1,3 miljoen abonnees, streamingbedrijf later dit jaar winstgevend

De streamingverliezen binnen de entertainmentdivisie van Disney daalden tot 138 miljoen dollar van een verlies van 984 miljoen een jaar eerder, maar Disney Plus raakte opnieuw 1,3 miljoen abonnees kwijt.

Entertainment

Verlies Roblox groter

Metaverseplatform Roblox realiseerde in het vierde kwartaal een 30 procent hogere omzet van 749,9 miljoen dollar. De bruto boekingen van 1,1 miljard dollar zijn ten opzichte van vorig jaar met 25 procent toegenomen. Toch eindigde Roblox het jaar met verlies: 323 miljoen.

Media

Cijfers Spotify boven verwachting

Voor het eerst gaat Spotify over de grens van 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Het bedrijf verrast beleggers met grotere groeicijfers, een lager dan verwacht verlies en een positief vooruitzicht.

Entertainment

Telecombedrijven trekken klacht uitzendrechten Eredivisie in

Het consortium van vier telecombedrijven, bestaande uit Delta Fiber, KPN, Odido en VodafoneZiggo, heeft de klacht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het verkrijgen van uitzendrechten van Eredivisievoetbalwedstrijden ingetrokken. Vooralsnog ziet de ACM geen reden om de overeenkomst tussen Eredivisie CV (ECV) en EMM (Disney) aan te merken als strijdig met de concurrentieregels.

Media

Beeld & Geluid in Den Haag gaat dicht

De vestiging van Beeld & Geluid in Den Haag sluit op 1 september de deuren. Het museum over nieuws en journalistiek kan volgens eigen zeggen de begroting niet meer rond krijgen door teruglopende bezoekersaantallen en te hoge exploitatiekosten.

Media
Premium

Betaalde podcasts raken steeds meer in trek

De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48 procent van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Dit blijkt uit de 10e meting van de Markteffect Podcast Monitor, een halfjaarlijks onderzoek dat al sinds 2019 wordt uitgevoerd.

Media

YouTube in VS met afstand nog grootste sociaal medium

YouTube is het grootste social medium in de VS en het lijkt alleen nog maar te groeien, in tegenstelling tot nummer twee Facebook.

Media

Meer rechtszaken dreigen rond ChatGPT

Microsoft en AI-partner OpenAI krijgen te maken met steeds meer rechtszaken over het gebruik van ChatGPT en Copilot. De nieuwssites Raw Story, The Intercept en AlterNet hebben afzonderlijke juridische stappen ingediend tegen die twee bedrijven, via hetzelfde advocatenkantoor.

Artificial Intelligence

KINK ook op televisie

Radiostation KINK is dankzij een update van de KINK-app met ingang van 1 februari 2024 ook te beluisteren op televisie. De update is er voor zowel iOS- als Android-gebruikers. De tv-versie van de KINK-app is voor zowel de Apple Appstore als de Google Playstore een uitbreiding op de bestaande app.

Entertainment

Wefilm, DEPT en BNNVARA winnaars The Best Social Awards

Reclamebureau Truus kwam gisteren uit de bus als beste agency van dit jaar. Wefilm, DEPT en BNNVARA sleepten tijdens deze jubileumeditie van The Best Social Awards, live gepresenteerd vanuit de Kromhouthal in Amsterdam, meerdere prijzen in de wacht. HEMA mocht uiteindelijk de prijs voor Beste Merk op Instagram mee naar huis nemen.

Media

Universal Music Group dreigt songcatalogus van TikTok te halen

Universal Music Group (UMG), het label dat artiesten als Taylor Swift, Billie Eilish en Ariana Grande vertegenwoordigt, is van pan om zijn muziek om middernacht van TikTok te halen aangezien er geen overeenkomst is bereikt over een vergoeding.

Media

In 2023 voor negen jaar aan Nederlandstalige podcasts gepubliceerd

Er zijn nog nooit zoveel Nederlandstalige podcast-minuten als vorig jaar online gezet. Om alle podcasts van 2023 te luisteren, heb je minstens negen jaar nodig. Dat was in 2022 nog acht jaar. In totaal is al meer dan 35 jaar aan podcast-audio in Nederland en Vlaanderen opgenomen, zo blijkt uit onderzoek van journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV).

Media
Premium

Audioreclame naar 242 miljoen euro in 2023

De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2 procent. Dat blijkt uit de audiojaarcijfers van sectororganisatie Audify.

Media

X opent kantoor in Texas voor inhoudsmoderatie

X opent een nieuw Trust and Safety-kantoor in Austin, Texas om zich te concentreren op inhoudsmoderatie op het platform. Het gaat overigens om een team van slechts honderd experts.

Twitter/X