More stories

Premium

Campagnepanel #189: ‘Flauw, maar werkt’

In het campagnepanel beoordelen deskundigen een actuele digitale campagne. Dit keer de introductiecampagne van de grote streamingprovider Viaplay. 

Campagnes
Premium

Kwart Nederlanders neemt eigen streamingabonnement als delen niet meer kan

Stevige concurrentie in streamingland zorgt voor nieuwe abonnementsmodellen. Maar niet iedere optie klinkt even goed in de oren van consumenten. Dit blijkt uit internationaal consumentenonderzoek van SurveyMonkey (onderdeel van Momentive), waaronder ruim 1000 Nederlandse respondenten. Zo blijkt er redelijk wat animo voor goedkopere abonnementen met advertenties, maar zien streamers het niet zitten om te stoppen met delen van accounts.

Entertainment
Premium

Frankrijk verbiedt Engelse leenwoorden bij gaming

Franse overheidsfunctionarissen mogen geen Engelse leenwoorden meer gebruiken voor gamingtoepassingen om de Franse taal zuiver te houden.

Entertainment
Premium

Game Diablo Immortal niet in Nederland en België wegens risico’s lootboxen

Gamebedrijf Blizzard brengt de game Diablo Immortal niet uit in Nederland en België. Dat komt door de overigens lang niet heldere wetgeving met betrekking tot lootboxes.

Entertainment
Premium

Azerion richting kwartaalomzet honderd miljoen

Online spellenuitgever Azerion zag de omzet in het eerste kwartaal van 2022 met 107 procent stijgen tot 94 miljoen euro.

Online advertising
Premium

‘Overheden moeten inzet lootboxes aan banden leggen’

Het gebruik van zogenoemde lootboxes in videogames moet aan banden worden gelegd. Daarvoor pleiten de Consumentenbond en 18 andere Europese consumentenorganisaties. De organisaties vinden de lootboxes manipulatief en de marketing te agressief.

Entertainment
Premium

Consumentenbond eist compensatie van Viaplay

Viaplay-klanten moeten als het aan de Consumentenbond ligt een compensatie ontvangen vanwege de slechte beeldkwaliteit van de Formule 1-streams. Daar is het bedrijf volgens Europees recht toe verplicht.

Entertainment
Premium

DPG naar ACM om fusie Talpa-RTL

DPG Media verzet zich bij toezichthouder ACM tegen de overname van Talpa door RTL. De nieuwe partij zou in de radiowereld te dominant worden.

Media
Premium

Gokbedrijf weet uitzending Argos niet te voorkomen

Het is het Curaçaose gokbedrijf Cyberluck en directeur Angelique Snel-Guttenberg niet gelukt om een uitzending van Argos van afgelopen zaterdag tegen te houden.

Legal
Premium

Roep om overstijgende limieten bij online gokken wordt sterker

Minister Franc Weerwind wil kijken of hij overstijgende speellimieten verplicht kan stellen bij online gokken. Het televisieprogramma Pointer bracht gisteren het verhaal van gokverslaafden die enorme bedragen konden vergokken bij legale Nederlandse gokaanbieders zonder dat er (serieus) werd ingegrepen.

Entertainment
Premium

Universal op NFT marktplaats LimeWire

Het legendarische LimeWire, ooit een platform voor het delen van (illegale) muziek, wordt een NFT marktplaats. Onder meer heeft Universal Music Group zich op het platform ingeschreven.

Entertainment
Premium

‘Gamingbedrijven ontwikkelen zich tot verticals’

Dankzij de lockdowns en sluiting van alle niet-essentiële winkels en instellingen, waren we bijna twee jaar lang aangewezen op ons eigen thuis. Daardoor is het (media)landschap flink veranderd: We streamen en gamen meer dan ooit en investeerden ook flink in het slimmer maken van onze huizen.

Entertainment
Premium

Netto mediabestedingen stijgen 22% tot 5,3 miljard

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2021 met 22 procent gestegen tot 5,34 miljard euro. Waar COVID-19 in 2020 nog een negatieve impact had op de reclame-uitgaven door bedrijven, was 2021 een jaar van herstel. Digitale uitgaven waren de grootste drijver achter de groei.

Media
Premium

NLConnect niet blij met plannen NPO Gemist

Branchevereniging NLconnect maakt zich zorgen over de wijziging die de NPO wil doorvoeren met haar dienst NPO Gemist.

Media
Premium

Videodiensten besteden 141 miljoen bruto aan offline media

Sinds januari 2020 tot en met april 2022 hebben de verschillende aanbieders van streaming platforms en kanalen, on-demand ‘tv’, bijna 141 miljoen bruto aan offline mediabestedingen uitgegeven. Disney+ komt naar voren als aanbieder met de grootste bestedingen: 44,9 miljoen euro. zo blijkt uit onderzoek van Adfact.

Entertainment