More stories

Premium

NRC bereikt omslagpunt: meer digitale dan papieren lezers

Het NRC bereikte vorige week het omslagpunt waarbij de digitale oplage de papieren passeerde, zo vertelt ombudsman Sjoerd de Jong.

Publishing
Premium

Groeigeld voor Smartocto, fuseert met Content Insights

Een consortium van internationale investeerders voorziet Smartocto van nieuw groeigeld. Daarmee wordt de fusie met branchegenoot Content Insights betaald en zet het eerste stappen in het opschalen van de buitenlandse activiteiten.

Venture

Overeenstemming VSNU, NFU, NWO en Elsevier over open science-diensten

De Vereniging van Universiteiten in Nederland (VSNU), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en Elsevier, het informatie- en data-analysebedrijf voor de (medische) wetenschap, zijn een nationale open science-samenwerking aangegaan.

Publishing

Mediaspecialist Tonie Broekhuijsen: Edward Bernays is de grondlegger van fake news

Tonie Broekhuijsen kwam op het idee om de communicatiebijbel ‘Propaganda’ van Edward Bernays uit 1928 te vertalen. In gesprek met deze mediaspecialist over dit verrassend actuele boek. ‘Ik was erg verbaasd toen ik dit boek, rond 2000, voor de eerste keer las. Allereerst over de inhoud: auteur Bernays beschreef onze wereld waarin hij ‘de aandachtseconomie’ voorspelde. Ruim negentig jaar later is dit onderwerp verrassend actueel. Ten tweede vond ik raar dat het boek nog niet vertaald was. Ik had onlangs de tijd om het boek te vertalen. Hier ben ik mee gestart nadat ik aan de rechten ben gekomen via de dochter van Bernays.’

Media
Premium

Spotify: maandelijks 54 miljoen luisteraars podcasts

Negentien procent van de gebruikers van Spotify luisterde in het eerste kwartaal van 2020 behalve naar muziek ook naar podcasts. Dat zijn 54 miljoen abonnees en gratis gebruikers, een getal dat eind 2019 elf miljoen lager lag.

Publishing
Premium

Twee miljoen unieke luisteraars podcasts NPO

Het aantal unieke luisteraars naar podcasts van de NPO is afgelopen jaar nagenoeg verdubbeld tot 1,9 miljoen in april 2020. Het aantal maandelijks afgeleverde producties ligt op 1.350. Luisteraars gaan gemiddeld steeds iets meer podcasts luisteren naarmate ze bekender worden met het NPO-aanbod.

Media

Google en Facebook moeten Australische media betalen

De Australische regering gaat Google en Facebook dwingen om advertentie-inkomsten te delen met Australische mediabedrijven.

Publishing
Premium

TalkRadio keert terug als online (podcast)’zender’

TalkRadio krijgt een reïncarnatie en is sinds gisteren de vlag die wappert boven de gelijknamige internetzender. Ook op nieuwe TalkRadio wordt doorlopend gesproken. Niet enkel door luisteraars die inbellen, maar ook via de zee aan podcasts die er worden uitgezonden.

Publishing

Google verlaagt tijdelijk tarieven voor Ad Manager

Google gaat de tarieven voor het gebruik van Ad Manager vijf maanden verlagen om online nieuwsmedia te ondersteunen.

Publishing

ACM akkoord met overname Sanoma Media Netherlands door DPG Media

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vandaag de overname van Sanoma Media Netherlands en Aldipress door DPG Media goedgekeurd. De voorgenomen overname werd in december 2019 aangekondigd.

Publishing
Premium

Audax Groep koopt BookSpot

Audax neemt het digitale platform en de mensen van boekenclub Bookspot.nl over van NovaMedia om zijn eigen e-commerceactiviteiten en -expertise uit te breiden.

Publishing
Premium

Ruben Meiland in MT van Leadingcourses.com

Ruben Meiland is per 1 april toegetreden tot het managementteam van Leadingcourses.com, een Nederlandse portaal dat internationale golfbanen in kaart brengt en laat beoordelen. Meiland wordt verantwoordelijk voor de routekaart producten en diensten.

Venture
Premium

Krantenkoppen scannen terug in Blendle

De zestigduizend abonnees van Blendle kunnen vanaf vandaag koppen scannen van de meeste Nederlandse kranten en, desgewenst, betalen per artikel om dat te lezen.

Publishing

Nieuwe hoofdredacteur voor Twinkle

François Kroes, nu nog hoofdredacteur van CustomerFirst, wordt per 1 mei de nieuwe hoofdredacteur van e-commerce titel Twinkle. Hij volgt Arjan van Oosterhout op, die sinds 2008 werkte op de redactie van Twinkle.

Media
Premium

Dag en Nacht Media: podcastcijfers groeien met een kwart

Podcastuitgever Dag en Nacht Media ziet de consumptie van de ene op de andere maand met ruim een kwart toenemen tot 5,3 miljoen beluisteringen in de maand maart. Adverteerders beginnen het voor hen nieuwe medium uit te proberen omdat ze toch bereik zoeken voor hun commerciële boodschappen.

Publishing