NRC bereikt omslagpunt: meer digitale dan papieren lezers
Het NRC bereikte vorige week het omslagpunt waarbij de digitale oplage de papieren passeerde, zo vertelt ombudsman Sjoerd de Jong.
Het NRC bereikte vorige week het omslagpunt waarbij de digitale oplage de papieren passeerde, zo vertelt ombudsman Sjoerd de Jong.
Een consortium van internationale investeerders voorziet Smartocto van nieuw groeigeld. Daarmee wordt de fusie met branchegenoot Content Insights betaald en zet het eerste stappen in het opschalen van de buitenlandse activiteiten.
De Vereniging van Universiteiten in Nederland (VSNU), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en Elsevier, het informatie- en data-analysebedrijf voor de (medische) wetenschap, zijn een nationale open science-samenwerking aangegaan.
Tonie Broekhuijsen kwam op het idee om de communicatiebijbel ‘Propaganda’ van Edward Bernays uit 1928 te vertalen. In gesprek met deze mediaspecialist over dit verrassend actuele boek. ‘Ik was erg verbaasd toen ik dit boek, rond 2000, voor de eerste keer las. Allereerst over de inhoud: auteur Bernays beschreef onze wereld waarin hij ‘de aandachtseconomie’ voorspelde. Ruim negentig jaar later is dit onderwerp verrassend actueel. Ten tweede vond ik raar dat het boek nog niet vertaald was. Ik had onlangs de tijd om het boek te vertalen. Hier ben ik mee gestart nadat ik aan de rechten ben gekomen via de dochter van Bernays.’
Negentien procent van de gebruikers van Spotify luisterde in het eerste kwartaal van 2020 behalve naar muziek ook naar podcasts. Dat zijn 54 miljoen abonnees en gratis gebruikers, een getal dat eind 2019 elf miljoen lager lag.
Het aantal unieke luisteraars naar podcasts van de NPO is afgelopen jaar nagenoeg verdubbeld tot 1,9 miljoen in april 2020. Het aantal maandelijks afgeleverde producties ligt op 1.350. Luisteraars gaan gemiddeld steeds iets meer podcasts luisteren naarmate ze bekender worden met het NPO-aanbod.
De Australische regering gaat Google en Facebook dwingen om advertentie-inkomsten te delen met Australische mediabedrijven.
TalkRadio krijgt een reïncarnatie en is sinds gisteren de vlag die wappert boven de gelijknamige internetzender. Ook op nieuwe TalkRadio wordt doorlopend gesproken. Niet enkel door luisteraars die inbellen, maar ook via de zee aan podcasts die er worden uitgezonden.
Google gaat de tarieven voor het gebruik van Ad Manager vijf maanden verlagen om online nieuwsmedia te ondersteunen.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vandaag de overname van Sanoma Media Netherlands en Aldipress door DPG Media goedgekeurd. De voorgenomen overname werd in december 2019 aangekondigd.
Audax neemt het digitale platform en de mensen van boekenclub Bookspot.nl over van NovaMedia om zijn eigen e-commerceactiviteiten en -expertise uit te breiden.
Ruben Meiland is per 1 april toegetreden tot het managementteam van Leadingcourses.com, een Nederlandse portaal dat internationale golfbanen in kaart brengt en laat beoordelen. Meiland wordt verantwoordelijk voor de routekaart producten en diensten.
De zestigduizend abonnees van Blendle kunnen vanaf vandaag koppen scannen van de meeste Nederlandse kranten en, desgewenst, betalen per artikel om dat te lezen.
François Kroes, nu nog hoofdredacteur van CustomerFirst, wordt per 1 mei de nieuwe hoofdredacteur van e-commerce titel Twinkle. Hij volgt Arjan van Oosterhout op, die sinds 2008 werkte op de redactie van Twinkle.
Podcastuitgever Dag en Nacht Media ziet de consumptie van de ene op de andere maand met ruim een kwart toenemen tot 5,3 miljoen beluisteringen in de maand maart. Adverteerders beginnen het voor hen nieuwe medium uit te proberen omdat ze toch bereik zoeken voor hun commerciële boodschappen.