More stories

Streamingdienst voor online lezen Magboox wijzigt naam in Cliffer

De Nederlandse streamingdienst voor online lezen Magboox wijzigt zijn naam in het meer eigentijdse Cliffer. Dit als onderdeel van de nieuwe groeistrategie van directie en aandeelhouders.

Media

Nominaties Dutch Podcast Awards bekend

Gisterenmiddag zijn de nominaties voor de Dutch Podcast Awards bekendgemaakt door organisator BNR.

Media

Sanoma Media Nederland: -11% in Q1

Sanoma Media Nederland zag de omzet in het eerste kwartaal met elf procent afnemen tot 85,3 miljoen euro. Topvrouw Susan Duinhoven noemt de lokale reclamemarkt ‘aanhoudend zwak’.

Venture

KINK lanceert nieuw digitaal themakanaal

Radiozender KINK lanceert morgen een nieuw zender, een themazender die enkel is te beluisteren via digitale kanalen.

Media
Premium

Veertig procent mediaconsumptie via digitale kanalen

Bijna veertig procent van de tijd die Nederlanders aan media besteden vindt plaats via digitale kanalen. Vooral de kijktijd is stevig aan verandering onderhevig, maar over de volle breedte digitaliseert alle genoten mediatijd wel.

Media

Virgin Media stopt Amazon Prime Video in kabelpakket

Kabelbedrijf Virgin Media is de eerste Europese dochter van Liberty Global die de app Amazon Prime Video in zijn kabelaanbod opneemt.

Media

Telegraaf verkoopt Upcoming en Autobahn

Uitgever TMG verkoopt de online titels Upcoming en Autobahn en trekt de stekker uit financieel-economische website DasKapital.

Media

Bestedingen digitale radioreclame: +95% in 2018

Adverteerders gaven in 2018 95 procent meer reclamegeld uit aan reclame op digitale radio. In het eerste kwartaal van 2019 bedroeg de stijging 33 procent.

Online advertising

Philippe Remarque mag Persgroep in het digitale tijdperk loodsen

Philippe Remarque wordt per 1 september journalistiek directeur van de Persgroep voor zowel België als Nederland. In die nieuwe functie geeft hij vorm aan de journalistieke kwaliteit en koers van de uitgever. Een belangrijke opdracht wordt de digitalisering van de journalistiek in goede banen te leiden.

Publishing

Oplage (papieren) tijdschriften blijft dalen

De printoplage van tijdschriften daalt, en meestal al sinds de eeuwwisseling. In totaal gaat het om een miljoenenverlies, en de trend is onmiskenbaar: het eind van de daling is niet in zicht. Dat schrijft Piet Bakker, tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Publishing

Dylan Haegens sluit aan op RTL’s Divimove

Een van Nederlands bekendste YouTubers, Dylan Haegens, sluit zich aan op het netwerk van Divimove. Deze dochter van RTL helpt zijn commerciële belangen behartigen en kan helpen nieuwe producten ontwikkelen.

Online marketing

Apple brengt podcastapp naar de webbrowser

Een van de drie grote spelers op podcastgebied, Apple, gaat zijn podcastapp ook aanbieden op het web. Daardoor wordt het mogelijk om afzonderlijke episodes af te spelen.

Publishing

Podcastmarketing: Zo maak en upload je een podcast met een smartphone

Podcastmarketing: Een podcast waarin je je bedrijf positioneert in audiovorm met waardevolle informatie voor je doelgroep. Het is een relatief nieuwe vorm van publiceren. Hoe maak je nu eigenlijk een goede podcast? 

Publishing

5 redenen waarom podcasts een geweldig platform zijn

De podcast bestaat al ruim vijftien jaar, nu schieten ze als paddestoelen uit de grond. Waarom is een podcast nou bij uitstek een geweldig platform?

Publishing

Scribd gaat eigen publicaties uitgeven

Scribd, het platform voor het delen van documenten, heeft een eerste eigen boek Mueller’s War van journalist Garrett Graff uitgebracht. Een jaar geleden had het platform al aangekondigd dat het eigen producties zou gaan aanbieden.

Publishing