More stories

Deloitte: ‘Netflix kan RTL kopen’

Het is niet uitgesloten dat Netflix ergens in de volgende decennium RTL koopt en zich als dominante speler in Nederland vestigt. Zo klinkt een van een handvol toekomstscenario’s die adviesbureau Deloitte schetst voor de Nederland.

Media

Facebook werkt aan eigen ‘krantenkiosk’

Facebook heeft naar verluidt diverse grote mediapartijen elk 3 miljoen dollar per jaar toegezegd voor een nieuwe dienst die vergelijkbaar is met Apple News Plus. Daarbij kunnen voor een vast bedrag per maand onbeperkt artikelen worden geraadpleegd.

Publishing

Illegale ebook verkoper moet drie keer zoveel betalen als oorspronkelijke schikking

Een 38-jarige man uit Riethoven is veroordeeld om een bedrag van 1421 euro aan Stichting BREIN te betalen. Onder de naam Ebookplaza en Alexnav verkocht de man DVD’s met 13.500 illegaal gekopieerde ebooks op Marktplaats.nl, Speurders.nl en Tweedehands.nl.

Media

Website van het Jaar verkiezing 2019: open voor wildcards

Wat zijn volgens het Nederlandse publiek de beste en populairste websites van 2019? De verkiezing voor Website van het Jaar begint na de zomervakantie weer. Maar je kunt je site, klein of groot. vanaf deze week al wel aanmelden voor een wildcard. Hierdoor maakt iedereen kans.

Publishing

Engelse jongvolwassene kijkt geen tv-nieuws meer

Engelsen tussen de 16 en 24 jaar kijken gemiddeld nog maar twee à drie minuten per dag naar nieuws op televisie. Drie kwart van hen grijpt eerder naar social media om nieuws te consumeren. Bij 65+’ers ligt die verhouding op 33 minuten en zestien procent.

Media

IKEA.nl vervangt papieren catalogus, verspreiding daarvan stopt

IKEA stopt met het verspreiden van de gedrukte catalogus in Nederland en vervangt deze helemaal door IKEA.nl. Nog slechts een kleine groep klanten zal de fysieke gids in huis krijgen.

Marketing

Maurice Ubags nieuwe CEO Mediahuis Limburg

Maurice Ubags (51) uit Maastricht wordt de nieuwe CEO van Mediahuis Limburg, uitgever van De Limburger, VIA Limburg, WijLimburg, Limburgvac en UitTipsLimburg. Ubags neemt per augustus de positie over van Dominic Stas, die CEO wordt van NRC Media, eveneens onderdeel van de Mediahuis groep.

Media

Matthias Scholten RTL’s nieuwe wapen tegen Netflix

Matthias Scholten verlaat RTL Nederland om voor het hoofdkantoor de nieuwe tak Format Creation Group op te tuigen. Dat moet videoformats gaan ontwikkelen die exclusief voor RTL zijn, om de zendergroep te wapenen tegen concurrentie van Netflix, Disney en Amazon.

Media

Verzet tegen overname VI door online uitgever

Het personeel en redactie van Voetbal International willen juridische stappen stappen nemen tegen de directie van WPG nu het blad wordt overgeheveld naar Digital Enterprises (DE), vooral bekend van Voetbalprimeur.nl.

Publishing

360 Publishing neemt FWD over

FWD, de uitgever van sites als HomecinemaMagazine.nl, SmarthomeMagazine.nl, TabletsMagazine.nl, WearablesMagazine.nl, FWDmagazine.be en FWD Magazine, is overgenomen door 360 Publishing.

Publishing

RTL MCN verdwijnt, gaat op in Divimove

RTL Group voegt zijn online videonetwerken in Noord-Europa samen onder een vlag, die van Divimove. Dat betekent dat RTL MCN in Nederland als losse eenheid wordt opgeheven.

Publishing

GfK: ‘Meer dan 1 miljoen DAB+-radio’s’

Het aantal ontvangers van digitale radio, DAB+, is volgens nieuw onderzoek van GfK gestegen tot boven de miljoen. Het zal nog jaren duren voordat de digitale techniek daadwerkelijk de opvolger van FM is.

Media

Azerion koopt gamesportal Woozworld

Mediabedrijf Azerion heeft het spellenportal Woozworld overgenomen van de Canadese investeerdersgroep Telesystem en vergroot daarmee zijn bereik met een half miljoen internationale, jonge gamers.

Venture

Reporters Online introduceert donatiemodel

Reporters Online, het platform voor freelance journalisten, introduceert een donatiemodel. Initiatiefnemer Jan-Jaap Heij constateert dat dat veel beter werkt dan losse verkoop van artikelen via Blendle.

Publishing

Column: Reclamecadeautje

Deze lente werd duidelijk dat de Haagse coalitie van plan is alle tv-commercials voor acht uur ‘s avonds en alle online reclame bij de NPO te schrappen. Daarmee wordt een weeffout uit de jaren zestig voor een klein deel rechtgezet. Ons toch al unieke publieke bestel hinkt immers op twee gedachten: redactioneel onafhankelijk maar ook deels commercieel gefinancierd.

Media