More stories

Eerste bordspel met Amazon Echo als ‘gastheer’

Het bordspel When in Rome van ontwikkelaar Sensible Objects is het eerste fysieke gezelschapspel dat de Amazon Echo een integraal onderdeel van het spel maakt.

Entertainment

‘ProSiebenSat.1 in gesprek met General Atlantic’

ProSiebenSat.1 is in gesprek met investeerder General Atlantic over een minderheidsbelang in de digitale activiteiten van het Duitse mediabedrijf.

Publishing

Nieuws- en contentbedrijven zien groeiende rol voor online platforms

Het is alweer 21 jaar geleden dat The New York Times voor het eerst een online versie van de krant publiceerde. Dit gebeurde om “het aantal lezers van The Times te vergroten en om nieuwe kansen voor het bedrijf te creëren in de elektronische media-industrie”. We zijn nu twee decennia verder en nieuwsorganisaties over de hele wereld worstelen nog steeds hoe ze hun bedrijfsmodel kunnen aanpassen aan de digitale wereld. Wat zijn de schaarse succesvolle voorbeelden? 

Publishing

Telegraaf gestopt met Apple Watch app

De Telegraaf heeft haar app voor iPhone en iPad compleet vernieuwd, en die is zelfs al geoptimaliseerd voor de iPhone X, maar de Apple Watch app is verdwenen.

Publishing

Maker Pokémon Go koopt AR-bedrijf

Niantic Labs neemt voor een onbekend bedrag de start-up Escher Reality over. Diens technologie wordt gebruikt om Niantics basissystemen gereed te maken voor publicatie naar externe ontwikkelaars.

Publishing

De Persgroep start online videoformat Studio Korea

De Persgroep is begonnen met dagelijkse videoverslagen die ter plekke in Zuid-Korea worden opgenomen. De video’s zijn te zien op de landelijke en regionale krantensites van De Persgroep in Nederland en te horen bij Q-Music. Er is voldoende commerciële interesse om het format kostendekkend te produceren.

Video

‘Time spent’ Blendle flink toegenomen

Vorig jaar nam de tijd die gebruikers spenderen aan het lezen van artikelen op online kiosk Blendle toe met 71 procent. In 2016 lazen gebruikers bij elkaar opgeteld 86 miljoen minuten aan betaalde artikelen op Blendle. En in 2017 steeg dat naar 116 miljoen minuten. Een toename van bijna 800.000 uur, schrijft oprichter Alexander Klöpping.

Publishing

Verkoop Kieskeurig drukt omzet Sanoma Nederland

De verkoop van Kieskeurig.nl in juni 2017 heeft bijgedragen aan de licht gedaalde jaaromzet van 436 miljoen euro van Sanoma Nederland. Ook de winstgevendheid, gecorrigeerd voor de verkoop van SBS, daalde ten opzichte van 2016 maar dat kwam door de gewijzigde pensioenregeling.

Media

Kees Wilbrink nieuwe commercieel directeur Sanoma Nederland

Kees Wilbrink gaat per 1 april van start als commercieel directeur van Sanoma Nederland. Hij volgt daarmee Vincent Siegelaar op die onlangs de organisatie heeft verlaten. Kees Wilbrink rapporteert in zijn nieuwe rol aan Marc Duijndam, CEO Sanoma Media BeNe.

Publishing

NY Times stopt AR in nieuws-app

De New York Times voegt augmented reality toe aan de journalistieke media die het produceert. De krant breidt zijn apps ermee uit en begint verslaggeving in AR tijdens de Olympische Spelen in Zuid-Korea.

Publishing

Wayne Parker Kent versterkt met overnames het ‘moedersegment’

Online uitgever Wayne Parker Kent neemt zowel de merken Mama en Zo en J/M Ouders van Mama Media Group als het platform Buskruit met Muisjes over. Daarmee wil het bedrijf het zogenoemde ‘moedersegment’ versterken.

Media

Onderzoeksgeld HvA voor retailtechnologie en uitgeverijen

De Hogeschool van Amsterdam krijgt in totaal 900.000 euro RAAK MKB subsidie van Nationaal Regieorgaan SIA voor drie onderzoeksprojecten, waaronder een onderzoek naar de digitalisering van uitgeverijen.

Publishing

GeenStijl introduceert premiumabonnement

Kennelijk om toch wat extra inkomsten te genereren onder de nieuwe eigenaar Mediahuis, introduceert GeenStijl een premiumabonnement. ‘Om onze onafhankelijkheid te bewaken en te bewaren, nu en in de toekomst, vragen we om een bijdrage van onze lezers. 1,99 per maand, 19,45 per jaar’

Publishing

NS-magazine en site SPOOR naar MPG

Contentspecialist MPG gaat de komende drie jaar het relatiemagazine SPOOR van de NS maken en het online inspiratieplatform #nsfavourites.

Publishing

MediaPersDienst start syndicatiedienst

Profactys start in samenwerking met het uitgeversplatform voor freelance journalisten Reporters Online de MediaPersDienst. Die biedt uitgevers en andere partijen de mogelijkheid hoogwaardige journalistieke artikelen over te nemen.

Publishing