More stories

‘Time spent’ Blendle flink toegenomen

Vorig jaar nam de tijd die gebruikers spenderen aan het lezen van artikelen op online kiosk Blendle toe met 71 procent. In 2016 lazen gebruikers bij elkaar opgeteld 86 miljoen minuten aan betaalde artikelen op Blendle. En in 2017 steeg dat naar 116 miljoen minuten. Een toename van bijna 800.000 uur, schrijft oprichter Alexander Klöpping.

Publishing

Verkoop Kieskeurig drukt omzet Sanoma Nederland

De verkoop van Kieskeurig.nl in juni 2017 heeft bijgedragen aan de licht gedaalde jaaromzet van 436 miljoen euro van Sanoma Nederland. Ook de winstgevendheid, gecorrigeerd voor de verkoop van SBS, daalde ten opzichte van 2016 maar dat kwam door de gewijzigde pensioenregeling.

Media

Kees Wilbrink nieuwe commercieel directeur Sanoma Nederland

Kees Wilbrink gaat per 1 april van start als commercieel directeur van Sanoma Nederland. Hij volgt daarmee Vincent Siegelaar op die onlangs de organisatie heeft verlaten. Kees Wilbrink rapporteert in zijn nieuwe rol aan Marc Duijndam, CEO Sanoma Media BeNe.

Publishing

NY Times stopt AR in nieuws-app

De New York Times voegt augmented reality toe aan de journalistieke media die het produceert. De krant breidt zijn apps ermee uit en begint verslaggeving in AR tijdens de Olympische Spelen in Zuid-Korea.

Publishing

Wayne Parker Kent versterkt met overnames het ‘moedersegment’

Online uitgever Wayne Parker Kent neemt zowel de merken Mama en Zo en J/M Ouders van Mama Media Group als het platform Buskruit met Muisjes over. Daarmee wil het bedrijf het zogenoemde ‘moedersegment’ versterken.

Media

Onderzoeksgeld HvA voor retailtechnologie en uitgeverijen

De Hogeschool van Amsterdam krijgt in totaal 900.000 euro RAAK MKB subsidie van Nationaal Regieorgaan SIA voor drie onderzoeksprojecten, waaronder een onderzoek naar de digitalisering van uitgeverijen.

Publishing

GeenStijl introduceert premiumabonnement

Kennelijk om toch wat extra inkomsten te genereren onder de nieuwe eigenaar Mediahuis, introduceert GeenStijl een premiumabonnement. ‘Om onze onafhankelijkheid te bewaken en te bewaren, nu en in de toekomst, vragen we om een bijdrage van onze lezers. 1,99 per maand, 19,45 per jaar’

Publishing

NS-magazine en site SPOOR naar MPG

Contentspecialist MPG gaat de komende drie jaar het relatiemagazine SPOOR van de NS maken en het online inspiratieplatform #nsfavourites.

Publishing

MediaPersDienst start syndicatiedienst

Profactys start in samenwerking met het uitgeversplatform voor freelance journalisten Reporters Online de MediaPersDienst. Die biedt uitgevers en andere partijen de mogelijkheid hoogwaardige journalistieke artikelen over te nemen.

Publishing

Opiniesite The Post Online binnenkort ook op papier

Opiniesite The Post Online verschijnt binnenkort ook op papier. Jan Dijkgraaf, oud-hoofdredacteur van onder meer Metro, HP/De Tijd en Management Team, wordt hoofdredacteur van de ‘papieren verzetskrant’.

Publishing

Aantal digitale abonnees dagbladen blijft stijgen

Het aantal digitale abonnees van dagbladen stijgt sterk, zo blijkt uit cijfers van NOM. De Volkskrant noteerde de grootste groei en komt nu dicht tegen de 100.000 abonnees aan. NRC Handelsblad groeide percentueel het sterkst, naar bijna 80.000 abonnees.

Publishing

Omzet van e-bookabonnementen stijgt sterk

De CB e-bookbarometer en boekenbarometer over het laatste kwartaal van 2017 laten een lichte krimp zien van de afzet van het fysieke boek ten opzichte van 2016 en een stijging van de e-bookverkoop ten opzichte van 2017. De omzet van e-bookabonnementen stijgt sterk. Er verschenen in totaal 27.270 nieuwe titels in 2017, tegen 25.899 in 2016.

Media

TMG vraagt beursexit aan

TMG dient bij Euronext het verzoek in om zijn notering aan den Amsterdamse beurs in te trekken. Inmiddels is 98,5 procent van de aandelen in handen van Mediahuis.

Publishing

AD.nl nadert kopgroep online nieuws

Nieuwssite AD.nl is qua online bereik bijna even groot als de NOS en zit zelfs het wat dalende NU.nl op de hielen. De Telegraaf daalt tot een bereik van dertig procent.

Media

Powned verliest vaste zendtijd op televisie

De online georiënteerde omroep Powned is zijn vaste zendtijd op televisie ontnomen door de NPO, meldt De Telegraaf. Het is de eerste zender in het bestel zonder vaste tv-zendtijd, dus moet het voornamelijk van zijn online activiteiten hebben.

Video