More stories

BNR begint podcast ‘De Technoloog’

BNR Nieuwsradio breidt zijn aanbod uit met programma’s die niet op de radio komen, maar enkel als podcast verschijnen. Podcast ‘De Technoloog’ is de eerste in de reeks.

Publishing

Strateeg Thomas Rosenkamp (Wayne Park Kent) mediabelofte van 2017

Strateeg Thomas Rosenkamp van Wayne Parker Kent is de mediabelofte van het jaar 2017. Hij werd gisteren gekozen tijdens het diner van DeMedia100 bekend gemaakt.

Publishing

BTW op digitale boeken en kranten kan omlaag

De Europese Commissie stelt nieuwe internationale BTW-regels voor waardoor in Nederland de belasting op digitale boeken en kranten omlaag kan.

Retail

Toch lager BTW-tarief voor digitale krant

De Europese Commissie komt morgen met een voorstel om digitale krantenabonnementen onder het lage BTW-tarief te laten vallen, net zoals dat voor de papieren krant geldt.

Publishing

Pretium krijgt ‘persoonlijk schotschrift’ niet van het web

Het is de al jaren omstreden telecomaanbieder Pretium niet gelukt om een publicatie bij Reporters Online tegen te houden. De rechtbank Den Haag heeft de vordering dinsdag afgewezen omdat de ‘vrijheid van meningsuiting prevaleert’.

Publishing

Dichtbij heft redactie op

Het hyperlokale nieuwsplatform Dichtbij houdt er in de huidige vorm mee op. Dat maakt hoofdredacteur Jaap den Ouden bekend in een afscheidsartikel. De site blijft alleen nog in de lucht voor ‘meeschrijvers’ in de regio.

Publishing

NBCUniversal verdubbelt belang in BuzzFeed

Mediabedrijf NBCUniversal verdubbelt zijn belang in de populaire nieuwssite BuzzFeed met een investering van 200 miljoen dollar.

Online advertising

Uitgevers tegen Europa: ‘Geen strengere cookiewet’

In een open brief aan de Europese Commissie roepen uitgevers op om de nieuwe cookiewet niet strenger te maken dan hij al is. Ze willen ook niet verplicht worden om lezers de optie te geven een abonnement af te sluiten. Vrijwel geen Nederlandse uitgever ondertekent de brief.

Online advertising

Dekker (Media) wil meer toezicht op digitale activiteiten publieke omroep

Er komt extra controle op de nieuwe activiteiten van de publieke omroep, zoals websites, apps en Netflix-achtige platforms. Deze mogen niet marktverstorend werken, vindt staatssecretaris Dekker (Media).

Publishing

Spotify voor tijdschriften Maggy alweer gestopt

De Spotify voor tijdschriften Maggy stopt alweer. Men kan zelfstandig niet de vereiste groei realiseren.

Publishing

Ex-mediadirecteur met online kijkcijferkanon

Michiel de Gooijer, een oud-directeur bij Endemol, Talpa en DigitasLBi, is vermoedelijk Nederlands grootste internationale videopublisher op Facebook. Bereik: 20 tot 50 miljoen per week en 200 miljoen videoviews. Doel: positief gevoel opwekken. Corporate adverteerders slaan erop aan.

Video

Kinderen besteden meer tijd aan internet dan televisie

Voor het eerst spenderen kinderen in Engeland meer tijd op internet dan ze dagelijks televisie kijken, aldus een rapport van media- en telecomtoezichthouder Ofcom. Ondanks de opkomst van talloze hippe apps blijft YouTube een van de grote favorieten, zelfs bij kinderen van drie en vier jaar. Facebook verliest aan belangstelling.

Publishing

Bart Brouwers: ‘De journalistiek moet zich laten bevruchten door andere vakgebieden’

De journalistiek bevindt zich in een crisis. Dat is althans een veel gehoorde stelling. Bart Brouwers, hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, verzet zich tegen dit denkbeeld. Zijn insteek: het beste moet nog komen. ‘De fout die de meeste mensen maken als ze naar de journalistiek kijken, is dat ze focussen op verdienmodellen, in plaats van dat ze kijken naar wat er allemaal inhoudelijk mogelijk is.’ Ofwel niet de journalistiek heeft het moeilijk, maar het verdienmodel staat onder druk.

Publishing

NU.nl sluit samenwerking met CNN op gebied van online video

NU.nl werkt vanaf deze maand samen met CNN op het gebied van live video. Video’s en livebeelden van de internationale nieuwszender zullen te zien zijn in de apps en op de site.

Publishing

Nieuw Nederlands bereiksonderzoek van start

Het nieuwe Nederlandse bereiksonderzoek NOBO is officieel gelanceerd. Dat omvat web- en videoverkeer, waar vanaf volgend jaar ook Facebook, Google, Netflix en YouTube deel van uitmaken.

Video