More stories

Consumenten betalen wél voor online content

Betalen consumenten wel of niet voor online content? Nederlandse contentsites zoals Linda.TV, Ajaxshowtime.com en Margriet.nl zijn terughoudend om geld te vragen aan consumenten want ‘die betalen toch niet voor content’. Nederlandse experimenten en ervaringen uit het buitenland schetsen een ander beeld. Wat zijn de opties voor Nederlandse blogs?

Publishing

Telegraaf: ‘Oer-Hollands dagblad moet behouden blijven’

Geert-Jan van der Snoek, de topman van TMG, noemt de stap van Mediahuis om zijn concern over te nemen een ‘ongevraagd bod’, maar zal de bieding serieus bestuderen.

Publishing

Vlaams Mediahuis biedt 243 miljoen euro op TMG (update)

De Belgische uitgever Mediahuis, bekend van NRC, De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen, wil TMG overnemen. De gesprekken verlopen positief, stelt een woordvoerder van het Mediahuis.

Publishing

Blendle test premiumdienst voor vast bedrag per maand

Kranten- en tijdschriftenkiosk Blendle test onder een kleine groep gebruikers een nieuw maandabonnement onder de noemer Blendle Premium. Met dit abonnement hoeft niet langer per artikel te worden betaald, zoals nu nog het geval is.

Publishing

43% zag tv-programma Rundfunk online

Een tv-programma dat op internet bijna beter scoort dan op televisie. Die eer viel NPO3-programma Rundfunk vorige week toe.

Publishing

Telegraaf kleedt digitale zondagskrant uit

De Telegraaf stopt met de digitale zondagskrant in de huidige vorm. Per 1 januari krijgen abonnees een beknopte digitale editie, zo meldt de uitgever.

Publishing

BNR begint podcast ‘De Technoloog’

BNR Nieuwsradio breidt zijn aanbod uit met programma’s die niet op de radio komen, maar enkel als podcast verschijnen. Podcast ‘De Technoloog’ is de eerste in de reeks.

Publishing

Strateeg Thomas Rosenkamp (Wayne Park Kent) mediabelofte van 2017

Strateeg Thomas Rosenkamp van Wayne Parker Kent is de mediabelofte van het jaar 2017. Hij werd gisteren gekozen tijdens het diner van DeMedia100 bekend gemaakt.

Publishing

BTW op digitale boeken en kranten kan omlaag

De Europese Commissie stelt nieuwe internationale BTW-regels voor waardoor in Nederland de belasting op digitale boeken en kranten omlaag kan.

Retail

Toch lager BTW-tarief voor digitale krant

De Europese Commissie komt morgen met een voorstel om digitale krantenabonnementen onder het lage BTW-tarief te laten vallen, net zoals dat voor de papieren krant geldt.

Publishing

Pretium krijgt ‘persoonlijk schotschrift’ niet van het web

Het is de al jaren omstreden telecomaanbieder Pretium niet gelukt om een publicatie bij Reporters Online tegen te houden. De rechtbank Den Haag heeft de vordering dinsdag afgewezen omdat de ‘vrijheid van meningsuiting prevaleert’.

Publishing

Dichtbij heft redactie op

Het hyperlokale nieuwsplatform Dichtbij houdt er in de huidige vorm mee op. Dat maakt hoofdredacteur Jaap den Ouden bekend in een afscheidsartikel. De site blijft alleen nog in de lucht voor ‘meeschrijvers’ in de regio.

Publishing

NBCUniversal verdubbelt belang in BuzzFeed

Mediabedrijf NBCUniversal verdubbelt zijn belang in de populaire nieuwssite BuzzFeed met een investering van 200 miljoen dollar.

Online advertising

Uitgevers tegen Europa: ‘Geen strengere cookiewet’

In een open brief aan de Europese Commissie roepen uitgevers op om de nieuwe cookiewet niet strenger te maken dan hij al is. Ze willen ook niet verplicht worden om lezers de optie te geven een abonnement af te sluiten. Vrijwel geen Nederlandse uitgever ondertekent de brief.

Online advertising

Dekker (Media) wil meer toezicht op digitale activiteiten publieke omroep

Er komt extra controle op de nieuwe activiteiten van de publieke omroep, zoals websites, apps en Netflix-achtige platforms. Deze mogen niet marktverstorend werken, vindt staatssecretaris Dekker (Media).

Publishing