Actualiteit in recruitment
Vacatures zoals wij ze kennen zijn niet minder dan een transactioneel document. Vaste vragen, vaste tekst, vaste aanbieding, maar ja […]
Vacatures zoals wij ze kennen zijn niet minder dan een transactioneel document. Vaste vragen, vaste tekst, vaste aanbieding, maar ja […]
In mijn deel van de sessie breng ik inzichten mee vanuit mijn promotieonderzoek naar de toepassing van AI in recruitment. […]
Beveiliger Proofpoint heeft eind mei 2023 een campagne ontdekt waarbij een reeks e-mails met vacatures als thema werden gebruikt om universiteitsstudenten op te lichten. De valse berichten waren zogenaamd afkomstig van biowetenschappelijke, zorg- en biotechnologische organisaties.
Naar aanleiding van de Re:publica-conferentie in Berlijn een blik op de rol van AI op in arbeidswereld, zowel nu als in de nabije toekomst.
Werknemers met neurodiverse eigenschappen beschikken over unieke vaardigheden omdat hun hersenen net iets anders werken.
Talentwervingsplatform Recruitee, onderdeel van Tellent, lanceert per direct een AI-schrijftool voor vacatureteksten. Met deze tool bevordert het wervingsplatform voor talent naar eigen zeggen de zoektocht naar geschikte kandidaten voor klanten.
De opkomst van AI betekent dat mensen nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen, zowel om goed met AI te kunnen werken als om zich te richten op wat AI niet kan.
Bij employer branding spelen vaak twee problemen: te weinig doen (‘we hebben toch al een merk?’) of juist te veel doen (‘hier moeten we echt iets mee!’).
Bij LinkedIn verdwijnen 700 banen. Daarnaast wordt de app voor de Chinese markt opgeheven.
Waar plaats je ‘werken-bij’-informatie? Op de bedrijfswebsite zelf of op een aparte ‘werken-bij’-website? Verschillende elementen bepalen wat het beste is.
KLM meldde zich vorig jaar op de arbeidsmarkt met een nieuw sublabel voor alle IT’ers: Tech & Data. En een campagne met filmtrailers vol spannende scenario’s die de IT uitdaging nog eens moesten onderstrepen. Met een vleugje Lara Crof en een snufje Indiana Jones. Noodzakelijk, want KLM was niet echt in trek bij IT’ers, vertelden Ronald van Schaik van Kaliber Interactive en Klaas Jan Gouka van KLM gisteren bij Emerce Recruitment in Amsterdam.
Op basis van arbeidsmarktparameters lijkt de Nederlandse arbeidsmarkt uitstekend te werken. Met een record aan banen, vacatures, lage werkloosheid, arbeidsmarktparticipatie, en baanwisselingen staat de arbeidsmarkt er zeer goed voor. Tegelijkertijd is de krapte problematisch evenals het ziekteverzuim, het verloop en een steeds grotere afhankelijkheid van externe (flex)partijen. De balans is daarmee zoek en die balans is wel nodig voor een blijvend goed functionerende arbeidsmarkt in de komende jaren, zo stelt de Intelligence Group. Donderdag begint in Amsterdam Emerce Recruitment, het congres met inzichtgevende case studies op het gebied van de arbeidsmarkt.
Aaron Hurst signaleerde in zijn boek Purpose Economy als eerste hoe er een economische evolutie gaande is met een hoofdrol voor de arbeidsmarkt. Hurst constateerde de opkomst van een nieuwe behoefte – zingeving – en hoe deze steeds bepalender aan het worden is bij het maken van loopbaan-beslissingen. En Hurst krijgt met de dag meer gelijk, stelt zelfbenoemd uneconomist Kees Klomp.
Schrijven we straks nog onze eigen sollicitatiebrieven, of laten we dat over aan een AI bot? Want laten we stoppen met bullshit banen, angst om je baan te verliezen of überhaupt niet mee te mogen doen. We kunnen veel beter gebruik maken van de toegevoegde waarde van menselijk potentieel, geholpen door technologie. Zegt Saskia Nijs, die binnenkort spreekt op Emerce Recruitment.
De arbeidsparticipatie van mensen op het autismespectrum is laag. Spectrum Intelligence biedt deze mensen werk op het gebied van data-annotatie voor AI.