More stories

POS: meer dan een centenbak

Slimme kassasystemen zijn allang niet meer een veredelde centenbak, of een credit card-lezer. Ze kunnen ook worden gebruikt voor loyaliteitsprogramma’s. De nieuwste point-of-sale (POS) oplossingen zijn eigenlijk een soort klantrelatiesystemen.

Customer Loyalty

Google Aak blijkt zinkend schip

Het kan in de annalen worden bijgeschreven als een van de grootste mislukkingen uit de recente geschiedenis van Google: een groot containerschip, bijgenaamd Google Aak, gaat naar de sloop. Het schip, bedoeld voor de promotie van Googles producten, lijkt symbool te staan voor Googles gebrekkige marketingbeleid. Van vlaggenschip tot Titanic.

Marketing

Chinese webwinkels komen naar Nederland

Komende maanden steken zeker tien nieuwe webwinkels uit China in Nederland de kop op met lokaal vertaalde sites. Prijs is hun belangrijkste concurrentiemiddel.

e-commerce

Belgen leveren software aan Spar-supermarkt

Het Belgische Centric gaat supermarkt Spar voorzien van kassa- en back-office-software. Hoeveel geld met die opdracht is gemoeid is niet bekend gemaakt, wel dat het om een groot meerjarencontract gaat.

e-commerce

Media-Saturn ziet online omzet dalen

De digitale verkopen van Media-Markt en Saturn vertonen voor het tweede kwartaal een dalende trend.

e-commerce

Forrester: crosschannel vier keer zo groot als online

Crosschannel verkopen in de VS bereiken dit jaar een omvang van 1,4 biljoen dollar. Dat voorspelt Forrester. Het onderzoeksbureau verwacht een verdere groei naar 1,8 biljoen in 2018.

Conversie

Kledingretail stimuleert RFID gebruik

De RFID-markt begint na jaren van stagnatie eindelijk van de grond te komen, en de belangrijkste stimulans komt van de kledingretail. Dat concludeert IDTechEx, dat de markt dit jaar schat op 9,2 miljard dollar, tegen 7 miljard in 2012.

e-commerce

Zwaar weer voor franchise in omnichannel retail

Ik mocht een paar maanden geleden met een groep van circa vijftien franchise-nemers de stormachtige ontwikkelingen binnen retail bespreken. Er zaten vooral franchisers van AH, Jumbo en Plus rond de tafel. Na veel intensieve retailjaren ben ik eigenlijk best van dit type ondernemer gaan houden. Niets ten nadele van filiaalmanagers, die er ook vaak echt voor gaan, maar bij franchisers heb ik meestal toch het gevoel dat ze net een tandje dieper gaan. Knokken voor zeer hoge klanttevredenheid én knokken voor hun eigen portemonnee natuurlijk. Voor deze ondernemers zijn heftige tijden aangebroken. Omnichannel retail en franchise: Kan die combi in de toekomst überhaupt overleven ?

e-commerce

Zalando opent shop-in-shops

Twee kledingfabrikanten krijgen hun eigen pui op de internationale Zalandosites. De winkels, zogeheten brandshops, van Topshop en Topman bevatten iedere twee weken nieuw assortiment.

e-commerce

Amazon: Winst in Amerika, verlies buitenland

Amazon verdient geld op zijn Amerikaanse activiteiten, maar blijft operationeel rode cijfers schrijven in het buitenland. De investeringen buiten de thuismarkt zorgen daar wel voor dubbelcijferige groei.

e-commerce

Column: Ook de grote jongens moeten op hun tellen passen

De shake-outfase in online retail is volop aan de gang. Terwijl de markt gaat voor een verdubbeling van de omzet in 2018 is het merendeel van de pure players echter niet eens in staat om winst te maken. En dus verdwijnen de eerste webshops al van het digitale toneel.

e-commerce

Zalando zet rem op reclamebestedingen

Voor het tweede jaar achter elkaar geeft Zalando tientallen procenten minder uit aan reclame op zijn grootste markt, Duitsland. Dat gaat niet ten koste van de verkoopcijfers.

e-commerce

Phone House gaat voor omnichannel strategie

Nederlands grootste onafhankelijke telecomretailer Phone House kondigde vandaag 200 ontslagen aan. Vijftig winkels gaan sluiten. Er komt echter een omnichannel strategie voor in de plaats.

e-commerce

Phone House sluit 50 winkels (update)

Retailketen The Phone House gaat 50 van zijn ongeveer 160 winkels sluiten en meer dan 200 mensen ontslaan. Dat schrijft Tweakers op basis van anonieme bronnen. Het bedrijf heeft de sluiting tegenover De Telegraaf bevestigd.

e-commerce

Topman Unilever krijgt leiding Tesco

Dave Lewis van Unilever Personal Care wordt per 1 oktober de nieuwe baas van Tesco, wiens digitale strategie als voorbeeld voor veel supermarkten geldt.

e-commerce