More stories

Google Home Mini en Assistent spreken met twee tongen

Google Assistent in de mobiele app en in de Home Mini geven in slechts 26 procent van de gevallen hetzelfde antwoord. Voice search is, zo blijkt uit het eerste grote Nederlandse onderzoek, een chaos voor search marketeers.

Voice

Nieuwe functie Google Assistent bol.com

bol.com heeft een nieuwe functie toegevoegd aan zijn voice-app op Google Assistent: hij kan prijsinformatie geven.

Voice

Zo werkt het ontwerpproces voor AI-gedreven voice user interfaces (VUI)

Tijdens de ontwerp- en ontwikkelfase van een product op basis van Artificial Intelligence (AI) – dus wanneer er nog geen product is – is er ook nog geen sprake van AI. Het ontwerpen van AI begint met een idee dat herhaaldelijk moet worden onderzocht en getest en vervolgens moet worden gevalideerd totdat er een Minimal Viable Product (MVP) ontstaat waar gebruikers behoefte aan hebben. Hoe ga je het beste om met ontwerpen voor AI?

Voice

9 online consumententrends voor 2019, het jaar van de normering

Technologische ontwikkelingen vormen onze maatschappij. Kijk je naar een willekeurige bushalte, woonkamer of wachtkamer, dan zie je dat de smartphone het weerpraatje heeft vervangen. Maar omgekeerd gebeurt hetzelfde: onze cultuur en geschiedenis beïnvloeden technologie. Zo kiest een vergrijzende bevolking eerder voor automatisering en heeft een begrip zoals privacy een hele andere betekenis in een volksrepubliek met een eenpartijstelsel. De online consumententrends gaan in 2019 over hoe we een nieuwe norm vinden in onze relatie met technologie.

Cross Border

Google Assistent uitgerold voor België

De Belgische versie van de Google Assistent is nu officieel beschikbaar. De digitale assistent wordt gelanceerd met enkele gelokaliseerde toepassingen, waaronder die van spoorwegbedrijf NMBS en pakketvervoerder Bpost.

Voice

‘Amazon Alexa herkent straks ook emoties’

De toekomstige slimme luidsprekers van Amazon herkennen behalve gesproken woord wellicht straks ook emoties. Persbureau Bloomberg zegt dat het bedrijf werkt aan een draagbaar stemgestuurde gadget, ook al is is niet helemaal duidelijk wat daarvan de bedoeling is.

Voice

Yandex zoekt partners voor virtuele hulp Alice

De Russische zoekgigant Yandex is het volgende bedrijf dat de markt voor stemtoepassingen betreedt. De ‘Google van Rusland’ introduceerde zijn stemassistent in 2017 voor zijn mobiele app, maar wil nu uitbreiden naar slimme luidsprekers.

Voice

China passeert VS in markt voor slimme luidsprekers

China is de Verenigde Staten gepasseerd wat betreft het aantal verscheepte slimme luidsprekers. De Chinese markt groeide in het eerste kwartaal met 500 procent.

Voice

KARWEI publiceert voice-app voor Google Home

Doe-het-zelf-keten KARWEI publiceert naar eigen zeggen als eerste in zijn branche een voice-app die met Google Home en Assistent overweg kan.

Voice

Voice voor e-commerce – een SEO kanttekening

Menig overzicht dat de SEO trends voor 2019 belichtte, wist te vertellen dat dit het jaar gaat zijn waarin voice search een belangrijke rol gaat spelen. Vanuit SEO-perspectief zijn er nog voldoende vragen om een kritische kanttekening mee te vormen.

Search

‘Eerste robotjurist voor Google Home’

Het Amsterdamse LegalMatters introduceert naar eigen zeggen de eerste robotjurist voor Google Home. Met het commando ‘Hey Google, ik wil advies van een jurist’ kan de gebruiker gratis juridisch advies inwinnen.

Voice

Voice is een blijvertje. Maar het is nog te vroeg voor de 9+ ervaring

Over vijf jaar hebben we allemaal een smart speaker thuis. Is je mobiel een oortje geworden en gaat onze digitale communicatie voor een groot deel op de manier zoals we dat van oudsher gewend zijn: met onze stem. Zeggen ze. KLM wacht dat moment niet af en zet nu al de eerste stappen met voice.

Voice

Apple Siri en Google Assistent even populair

De spraakassistenten van Apple en Google zijn qua gebruik even populair. In de aankoopintenties scoort vooral de Google Home erg hoog, zo blijkt uit onderzoek van Microsoft.

Voice

Waarom een chatbot van HR weer mensenwerk kan maken

Mensen vormen het hart van een bedrijf en de afdeling Human Resources is er om voor die mensen te zorgen. HR is de bewaker van de cultuur en zorgt dat werknemers kunnen groeien. Het houdt het bedrijf levendig en gezond. HR draait dus om mensen. Is een virtuele assistent, een chatbot, tussen al deze mensen wel op zijn plek?

Recruitment

Goed voice-gebruik brengt betere klantervaring en meer engagement

Een chatbot met een mond vol tanden? Conversational interfaces zijn populair. Dankzij Alexa en Google Assistant ligt de nadruk op kunstmatig intelligente oplossingen, ook goedkopere ‘scripted’ chatbots zijn echter zeer effectief. Maar hoe zet je ze in?

Voice