Deel dit artikel
-

(Emerce TV) Is AI een bom onder de huidige arbeidsmarkt?

Het gebeurt nog steeds dat LinkedIn een verkeerde baan aanbeveelt. Zoals de schilder werd gewezen op een baan als kapper omdat beide beroepen met lak werken. De inzet van AI kan dit soort foute interpretaties voorkomen, belooft Kasper Kok van Textkernel in de videocollectie Recruitment 2024.

Kok heeft een achtergrond in kunstmatige intelligentie en is gepromoveerd in de taalkunde. De afgelopen vijf jaar heeft hij zich bij het bedrijf Textkernel beziggehouden met parsing en matching technologie voor recruiters en HR.

Textkernel is opgericht in 2001. In beginjaren werd de toon gezet met oplossingen zoals Resume & Jobs Parsers en Labor Market Insights. Daar kwam later AI-gestuurde wervingstechnologie bij, met deep learning en LLM (Large Language Model) parsing, semantisch zoeken en matching.

Bedrijven die talent zoeken op basis van vaardigheden vinden vaak sneller kandidaten dan bedrijven die alleen naar cv’s kijken, zegt Kok. Met behulp van matchingtechnologie kun je bijvoorbeeld ook kandidaten vinden die kunnen worden omgeschoold tot datawetenschapper.

Het navigeren door het landschap van functiegerelateerde gegevens kan vaak aanvoelen als een reis door de chaos. Om deze uitdaging het hoofd te bieden presenteert Textkernel Skills Intelligence, een verzameling API’s die gestroomlijnde datastandaardisatie en automatisering mogelijk maakt Elke vaardigheid en elk beroep is gekoppeld aan een verscheidenheid aan synoniemen, acroniemen en alternatieve bewoordingen.

Randstad Duitsland, een belanfrijke leverancier van HR- en personeelsoplossingen, is een samenwerking aangegaan met Textkernel voor de implementatie van haar AI-gestuurde bron- en matchingtechnologie. Randstad kan nu effectief zoeken in verschillende bronnen, waaronder cv’s, sociale-mediaprofielen en vacaturebanken, om geschikte kandidaten te identificeren en te matchen met openstaande vacatures.

En het Britse Office for National Statistics (ONS) werkt samen met Textkernel om hun online arbeidsmarktinzichten te verrijken en op feiten gebaseerde strategieën te ondersteunen met realtime gegevens.

Volgens Kok is het nog wel zo dat veel bedrijven geen inzicht hebben in hun eigen talentvol door het ontbreken van data. Je zou bij elk bedrijf profielen van vaardigheden moeten samenbrengen in een database.

De video Is AI een bom onder de huidige arbeidsmarkt kan na registratie gratis worden bekeken.

Andere video’s die beschikbaar zijn:

Mentaal welzijn op de werkvloer als sleutel tot succes

Gijs Coppens (OpenUp) deelt waardevolle inzichten over het selecteren van ambitieuze professionals, en de rol van AI in het versterken van het team. Een Co-pilot voor psychologen, is dat reëel?

De waarde van een tweede kans

In hoeverre zijn we in staat waarden te identificeren die zich anders presenteren dan hoe wij dat gewoonlijk zouden doen? Angelo Bromet (Prospect Eleven) en Samantha Nuninga (De Heilige Boontjes) bieden inzichten om de perceptie van kansen te kunnen verbeteren en het volledige potentieel van diverse talenten te benutten.

Diepgaande marktdata rond skills maakt van recruiters coaches voor hun opdrachtgevers

Hoe weet je exact wat de huidige vraag in de markt is? Waar vind je op een efficiënte manier opdrachtgevers en kandidaten? Hoe match je zo goed en zo inclusief mogelijk en vooral: hoe blijf je concurrerend? Adelbert Smal, expert op het gebied van het analyseren en inzetten van arbeidsmarktdata voor arbeidsbemiddelaars, (markt)onderzoekers en overheden/corporates, licht de laatste trends toe, zoals de toenemende vergrijzing. Smal is mede-eigenaar en Business Development Director EMEA bij Jobdigger, een AI-Techbedrijf dat twaalf jaar geleden is opgericht.

Think Yellow: emotie en eerlijkheid belangrijk als je tegenwoordig talent in huis wilt halen

Het behouden en binden van personeel aan je bedrijf is vandaag de dag een grote uitdaging. Deze uitdaging raakt meer dan slechts een HR-activiteit of het inhuren van een recruitmentpartner. Kiki Enthoven en Sander Geurts van Kessel (Think Yellow) gaan dieper in op Employer Branding. Wat is het, hoe werkt het en wat kost het?

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond