-

Waar praat de SEO-wereld over? Een verslag van BrightonSEO

BrightonSEO is hét internationale evenement waar SEO-specialisten bij elkaar komen. Het aanbod is enorm: dit zijn een aantal van de presentaties, onderwerpen en inzichten die mij positief opvielen. Denk aan Google ‘title tags’, zoekintentie en automatisering, maar ook onboarding en app-SEO.

De afgelopen dagen stonden voor mij in het teken van BrightonSEO. Voor de vierde keer bracht ik een bezoek aan het mekka van elke SEO-specialist. Dit jaar had iets extra’s. Na een lange tijd van online evenementen was het voor mij de eerste keer dat ik weer fysiek op een congres aanwezig was. In dit artikel deel ik mijn inzichten over belangrijke SEO-thema’s, zoals de title tags die steeds vaker herschreven worden en hoe je het optimale uit een robot en een mens haalt. Daarnaast deel ik de belangrijkste SEO-trends van dit moment.

BrightonSEO-‘fear of missing out’

Twee keer per jaar komen 4.000 SEO-specialisten bij elkaar in Brighton. De afgelopen jaren is het congres ook onder de Nederlanders en Belgen een begrip geworden. Of je nou wel of niet op BrightonSEO bent geweest, je blijft last houden van FOMO: fear of missing out. Er zijn zo veel goede onderwerpen die tegelijkertijd worden besproken dat je af en toe voor een lastige keuze staat. Ik was niet de enige die dat probleem ervoer:

Om mijn FOMO toch een beetje te verhelpen besloot ik alle presentaties van BrightonSEO op één plek te verzamelen. Inmiddels heb ik al 67 van 110 presentaties verzameld. Ik hoop deze lijst aan het einde van de week compleet te hebben.

Mordy Oberstein: ‘The full Scoop on Google’s Title Rewrites’

Mordy Oberstein trapte BrightonSEO af met zijn onderzoek naar de title tags die de laatste tijd vaak door Google herschreven worden. Nu de storm in de SEO-gemeenschap rondom dit onderwerp weer een beetje is gaan liggen, was ik erg benieuwd naar zijn bevindingen. Voor zijn onderzoek is Oberstein aan de slag gegaan met data van SEMrush. Hij heeft onder andere gekeken naar de correlatie tussen:

  • Desktop en mobiel
  • De positie in de SERP
  • Title tag-lengte
  • Zoekintentie
  • etc.

Zijn eerste conclusie: niks maakt veel verschil. Het is het algoritme dat de controle heeft overgenomen (ook al heeft Google het niet altijd bij het juiste eind).

Toch kon Oberstein enigszins begrijpen waar het herschrijven van title tags vandaan komt. Als medewerker van WIX heeft hij inzicht in het gedrag van duizenden websites. Het meest opvallende? 60% van de kleine ondernemers vertikt het om een title tag in zijn WIX-website in te vullen. Zijn advies: zorg ervoor dat de basis goed staat. Bij die mening sluit ik mij graag aan.

Oberstein sloot zijn presentatie af met een waarschuwing: ook al heeft Google het niet bij het juiste eind wanneer ze aan de haal gaan met je title tags heeft de techgigant genoeg zelfvertrouwen om het toch gewoon te doen. Hardop vroeg hij zichzelf af: “Wat wordt het volgende onderdeel waar Google mee aan de slag gaat? Content?”.

Michael van den Reym: ‘Automate the technical SEO stuff’

Als SEO-specialist zul je de volgende gedachte vast herkennen: ‘Moet ik dat alweer doen?’. Helaas hebben we in ons vak werkzaamheden die zich blijven herhalen (maar daarom nog niet minder belangrijk zijn). Denk aan: een audit van meerdere websites die dezelfde structuur hebben of het vergelijken van verschillende crawls van dezelfde website.

Een ding dat mij is bijgebleven van het boek The 4-hour workweek is: automatiseer je leven voor zover dat mogelijk is. Als één iemand dat goed begrepen heeft is het Michael van den Reym. De strekking van zijn verhaal tijdens BrightonSEO: automatiseer de technische SEO handelingen die je herhaaldelijk doet.

Want, zo vertelt Van den Reym, “op creativiteit kunnen wij mensen ons onderscheiden”. In zijn presentatie gaf hij praktische voorbeelden van Technische SEO handelingen die hij geautomatiseerd heeft:

  • Onderdelen van een site audit
  • Het oplossen van 404-fouten
  • Het vergelijken van website-crawls
  • Het optimaliseren van je afbeeldingen voor de Core Web Vitals

Hij sloot zijn presentatie af met één advies voor de mensen in de zaal die nog geen kennis van Python hadden: “Als je jezelf elke dag met 1% verbeterd, ben je na één jaar al 37,78% beter”. Genoeg reden om zijn praktische oplossingen toe te passen in mijn eigen SEO-werk.

Dhriti Shashikanth: ‘How To Ace Your Team Onboarding Strategy’

Het leuke van BrightonSEO is dat er naast hardcore SEO-onderwerpen ook zaken besproken worden die een sterke correlatie hebben met het vak. Denk aan mentale gezondheid, carrière en inclusiviteit. Zo ook het onderwerp van Shashikanth: “hoe zorg je voor een goede onboarding-strategie”. Dat is een proces dat naar mijn mening bij veel bedrijven nog ondermaats is, terwijl het juist enorm belangrijk is. Als je iemand fan wilt maken van je bedrijf, optimaal wilt laten presteren, maar vooral plezier wilt laten ervaren, dan is het belangrijk om hier goed over na te denken. Shashikanth gaf tijdens haar presentatie een aantal praktische tips die ik in mijn werk straks zeker ga toepassen:

  1. Laat je nieuwe collega rustig opstarten. Denk aan: het in gereed brengen van haar laptop, de benodigde software en (thuis)werkplek.
  2. Maak je nieuwe collega daarna bekend met de SEO-software die jullie gebruiken. Denk aan tools zoals Screamingfrog, Ahrefs en searchmetrics.
  3. Leer je collega beter kennen. Inventariseer haar kennisniveau, creëer vertrouwen en kijk hoe je haar kan verder kunt helpen. Een praktische tip van Shashikanth: maak een onboarding-formulier aan.

  1. Nadat je je collega beter hebt leren kennen is het belangrijk om de slag te gaan met haar kennisniveau. Welke uitdagingen ziet je collega zelf voor zich? Waar moet er vanuit jouw seniorrol nog kennis bijgespijkerd worden? Etc. Plan regelmatig een tweegesprek in en sessies waarin je kennis met hem of haar deelt. Tip: voor een junior is het al snel veel. Splits het daarom op in behapbare sessies. Eventueel kun je delen op video opnemen.
  2. Behalve dat de kennis van SEO belangrijk is, is het ook belangrijk om te werken aan vaardigheden zoals klantcommunicatie. Laat je collega websites van klanten bekijken en neem haar mee naar klantgesprekken.
Luis Bueneo Tabernero: ‘How to do an ASO audit like in the 90’s’

Er waren twee reden waarom deze presentatie bovenaan mijn lijstje stond:

  • De app-markt is een groeimarkt en een miljardenindustrie.
  • De roep om first-party data wordt steeds sterker nu we overgaan naar een cookieloos tijdperk. Met een app kun je op een slimme manier e-mailadressen verzamelen. Grote bedrijven zoals bol.com hebben dat ook door. Let maar eens op hun TV-reclames. Bijna elke reclame wordt afgesloten met “koop X in de bol.com app”.

ASO, ook wel App-SEO genoemd, is het optimaliseren van je app voor de App Store (Apple) en Play Store (Google). Wanneer je hier mee aan de slag gaat waan je je even terug in de jaren ’90. Toen zag het optimaliseren van je website voor Google er ook ‘ongeveer’ zo uit.

Bueneo Tabernero kwam met een aantal praktische tips waarmee je je app beter vindbaar kunt maken:

  • Zorg dat je je doelgroep goed in kaart brengt
  • Wat is de toegevoegde waarde van je app?
  • Zorg voor een visueel interessante landingspagina (app-icoon, screenshots van de app, hoe de app werkt, onderscheidend vermogen, etc.)
  • Implementeer de juiste metadata (titel en subtitel, keywords, korte beschrijving)
  • Zorg voor recensies en vergeet er niet op te reageren.
Meerdere sprekers: ‘Search intent en topical authority’

Als je mij op dit moment vraagt ‘wat is hot in de SEO-industrie?’, dan is mijn antwoord: zoekintentie en topical authority. Ook op BrightonSEO was dat de rode draad. Veel sprekers benoemde in hun presentatie deze focus op zoekintentie en topical authority. Het onderwerp is te uitgebreid om in dit artikel helemaal te bespreken. Daarom deel ik een aantal (voor mij) nieuwe inzichten die ik tijdens dit congres kreeg:

  1. Koray Tugberk Gübür en Rebecca Barbel: Transform a flat keyword list into a topic graph and start writing holistic SEO content.
    Zorg ervoor dat je je zoekwoordenonderzoek opsplitst in één hoofdonderwerp en meerdere sub-onderwerpen. Zodra Google ontdekt dat je alle sub-onderwerpen van een topic hebt beschreven zal dit je autoriteit ten goede komen. Ben je bekend met Python? Dan zijn er verschillende scripts op Github beschikbaar, zoals die van Lee Foot en Stefan Neefischer. Heb je hier geen ervaring mee? Dan is de tool KeyWI een aanrader. Zonder enige programmeerkennis breng je je zoekwoorden- en contentstrategie naar een hoger niveau.
  2. Felipe Bazon: How to use search intent to dominate Google Discover.
    Felipe Bazon maakte tijdens zijn presentatie nog maar eens duidelijk waarom zoekintentie zo belangrijk is. Bazon richtte zich voor een van zijn klanten op Google Discover en Google Web Stories (Web Stories zijn nog niet zichtbaar op Google in Nederland en België). Voor Google Discover en Web Stories is de focus op zoekintentie en de frequentie van het aantal artikelen dat gepubliceerd wordt belangrijk. Het voordeel ten opzichte van traditionele SEO? Binnen een paar dagen behaalde hij meer dan 170.000 kliks vanuit Google Discover en Web Stories.
  3. Benu Aggarwal: Entity search: your competitive advantage
    SEO is de afgelopen jaren flink veranderd, zo blijkt uit de afbeelding die Aggarwal tijdens BrightonSEO deelde: Wil je de dag vandaag succesvol zijn met SEO (en je concurrent voor zijn), dan is het belangrijk om te focussen op topical authority, zoekintentie en entiteiten. Tip: zorg er met structured data voor dat de onderlinge verbondenheid tussen verschillende entiteiten ook duidelijk wordt. Om succes te bereiken, gebruikt Aggarwal een stappenplan dat bestaat uit acht fases:Doe je dit op de juiste manier dan kun je de concurrent de komende jaren voorblijven.

Ik heb weer zoveel geleerd tijdens dit weekend dat ik besloten heb om dit jaar op 7 en 8 oktober weer naar een fysiek congres van BrightonSEO te gaan. Ik hoop je ervan overtuigd te hebben de volgende keer ook te gaan!

Over de auteur: Jeroen Stikkelorum is SEO-specialist bij YellowBlueMarketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rick

Leuke samenvatting!

“Als je jezelf elke dag met 1% verbeterd, ben je na één jaar al 37,78% beter”

3700% zelfs!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond