-

Onderzoek: grote verschillen in e-mailscores tussen B2B en B2C

De openratio’s, klikken en verzendmomenten van e-mailcampagnes verschillen nogal tussen B2B en B2C. Er zijn daarnaast ook forse verschillen tussen branches onderling. Zo blijven de e-mailratio’s in de autobranche stijgen, maar zijn ze in de telecombranche flink gezakt. En wat is er bijzonder aan oktober in de transportsector?

Een goed voorbeeld om mee te beginnen: de gemiddelde openratio in de telecomsector ging van 66,17 procent in 2021 naar 43,17 procent in 2022. Toch blijkt deze daling vooral veroorzaakt te worden door B2C in de telecombranche. In de B2B-sector is juist een stijging te zien van de openratio van 35 procent in 2021 naar bijna 44 procent in 2022. De reden dat het gemiddelde desalniettemin fors daalt heeft te maken met het aantal campagnes in deze sector. In de B2B-sector worden in deze branche veel minder mailings verstuurd dan in B2C.

Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023

Bovenstaande cijfers komen uit de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023. Veel rooskleuriger dan het beeld in de telecomsector zijn de cijfers van de autobranche:

Maar ook binnen deze branche geldt dat er verschillen zijn tussen B2B en B2C. Om er één getal uit te halen: de ‘Click To Open’-ratio of CTO kwam in de B2B-sector in 2021 uit op 17,16 procent en in 2022 op 25,88 procent. Bij B2C zien we juist een daling van 21,13 procent naar 16,20 procent. Een verklaring voor deze verschillen tussen B2B en B2C is lastig te geven. Wel blijkt hieruit dat het is aan te raden om je eigen e-mailcijfers niet alleen te vergelijken met branchegemiddelden. Ga ook altijd na hoe de cijfers eruitzien als je specifiek inzoomt op B2B of de B2C.

Verschillen B2B en B2C in veel branches zichtbaar

Ook als je kijkt naar totaal andere sectoren valt op dat er duidelijke verschillen zijn tussen B2C en B2B. Zo moeten marketeers en communicatiespecialisten die in de cultuursector werken en consumentengroepen bedienen weer eens kritisch naar hun e-mailcampagnes gaan kijken:

De drie belangrijkste ratio’s dalen in de cultuursector in de sector B2C. Vergelijk je 2021 met 2022 dan valt op dat de CTR terugviel van 10,82 procent naar 7,07 procent. Dat is met name jammer omdat deze ratio sinds 2018 juist een stijging liet zien. En datzelfde geldt ook voor de CTO en COR. Heel anders is het als je kijkt naar de B2B-cijfers in de cultuursector. Als je beide doelgroepen bedient en je werkt in de cultuursector, dan is het zeker zinvol om een extra analyse uit te voeren op deze twee doelgroepen.

Opmerkelijke verschillen in verzendvoorkeuren

Een ander opmerkelijk verschil tussen de B2B- en B2C-sectoren zie je als je inzoomt op de verzendmomenten van de e-mailcampagnes. Om één voorbeeld uit de benchmark inzichtelijk te maken:

B2B-marketeers in de branche Transport & Logistiek hebben een voorkeur voor de wintermaanden als belangrijkste verzendmoment voor hun e-mailcampagnes en B2C-marketeers mailen juist eerder in de zomer. Nog opvallender is dat slechts 1,34 procent van alle B2C-campagnes in de maand oktober werd verstuurd, terwijl in de B2B-sector dat een ‘normale’ verzendmaand lijkt. Misschien val je dus als B2C-er wel extra op als je in oktober een e-mailcampagne opstart.

Meer gegevens

Al deze data vind je terug in de benchmark. Het document geeft je de algemene resultaten van onze e-mailactiviteiten in 2023: de openratio’s, klikken, het verzendmoment en de aflevering. Er zijn 24 branches onderzocht. De benchmark is samengesteld uit de data van Spotler Mail+ en Spotler Webpower. Voor de benchmark zijn 1,1 miljoen campagnes van 6039 bedrijven geanalyseerd. In totaal zijn 18,4 miljard e-mails opgenomen in de benchmark. En zoals je hebt gezien kun je eenvoudig inzoomen op B2B- of B2C-doelgroepen. Benieuwd naar meer resultaten? Download het onderzoek De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023.

Over de auteur: Hendrik Westerhuis is Chief content officer bij Spotler.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond