-

Assisto: het makkelijke aanrijdingsformulier op je smartphone

Boem is ho, voor even dan. Meteen begint de sores van de afhandeling. Met de Assisto-app kunnen verkeersongevallen aangegeven worden bij de verzekeraar. Intuïtief, snel en gemakkelijk. De app, die zich profileert zich als het aanrijdingsformulier op je smartphone, telt inmiddels 130.000 downloads en ontvangt binnenkort een investering van ruim een miljoen.

Heel Europees zetelt Assisto in Brussel, waar het bestuurd wordt door de oprichters Lionel de Somer en Vincent Castus. “Assisto is gratis en maakt het indienen van een autoverzekeringsclaim makkelijker voor bestuurders en verzekeringsmaatschappijen. Het hele punt van Assisto is dat het in staat is informatie te verspreiden in realtime”, zegt Lionel.

Hoe werkt Assisto precies?

“Assisto stelt bestuurders in staat om een ​​claim op te stellen voor elk type ongeval of incident dat met je voertuig kan gebeuren. Op de app geef je als eerst het type calamiteit aan: is het een één- of meerzijdige aanrijding, of gaat het om diefstal, vandalisme of schade door overmacht? Dan definieer je de locatie en neem je foto’s van de schade. Je voert de verzekerings- en voertuiggegevens in en je noteert de bestuurdersinformatie. Eventueel had je dat van tevoren al ingevuld zodat je snel kunt handelen.”

Hoe dien je de claim vervolgens in?

“Assisto helpt je om alle relevante informatie vast te stellen die de verzekeringsmaatschappijen nodig hebben om een claim te verwerken. Bestuurders kunnen ook hun merk, model, VIN-nummer, registratie, verzekeringsgegevens en de geldigheid van de premie, rijbewijs en alle nodige contactgegevens op voorhand opslaan in hun profiel zodat het in tijden van nood snel beschikbaar is. Je kunt zulke gegevens, maar ook over het accident, eventueel uitwisselen met de andere partij door op elkaars smartphone een QR-code te scannen. Een situatieschets van het ongeval completeert de gegevensset. Tot slot onderteken je de schadeaangifte en wacht je totdat je verzekeraar contact met je opneemt.”

Welk probleem los je op met Assisto?

“Voor de verzekerde scheelt het papierwerk, gedoe met bellen vanaf de plek des onheils en lang wachten op briefpost.”

Waar kun je Assisto gebruiken en hoeveel gebruikers heeft de app?

“In 35 landen, waaronder het leeuwendeel van de EU, en in een paar landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Assisto is gebaseerd op het officiële Europese schadeformulier en is beschikbaar in dertien talen. In Nederland tellen we nu zo’n vijftienduizend verzekerden die de app hebben gebruikt. Het is een belangrijke markt voor ons, waar we druk in gesprek zijn met verzekeraars, leasemaatschappijen, netwerken van schadeherstelbedrijven en autofabrikanten. Momenteel zijn we bezig vier contracten af te sluiten met Nederlandse reparatiewerkplaatsen en huurvennootschappen, zoals Alphabet, ALD en LeasePlan.”

Hoe groot is de vijver waaruit je vist?

“Europa telt 330 miljoen verzekerde personenautobestuurders. Eind april verwachten we dat een miljoen van hen een Assisto-profiel heeft aangemaakt. Mensen komen in aanraking met de Assisto-app via onze partners en verzekeringsmaatschappijen. Onze partners, momenteel Foyer, Lalux, Baloise en ALD, promoten ons product onder andere via e-mailcampagnes en hun websites.”

Wie zijn je concurrenten en hoe onderscheid je je?

“In Frankrijk zit een concurrent met inmiddels 300.000 downloads. Zij hebben inmiddels ongeveer 5.000 ongevalverklaringen behandeld. Zij richten zich puur op de Franse markt, ze hebben geen Europese visie en meertalige service. Onze tellers staan op 130.000 downloads en 7.000 statements. Een Nederlandse concurrent is Mobielschademelden.nl, dat de focus heeft op Nederland en geen ondersteuning biedt voor het Europees schadeformulier. Elke chauffeur in Europa kan de Assisto-app gebruiken en wij bedienen de complete claimmanagementketen in plaats van alleen de eerste aankondiging op het schadeformulier.”

Wanneer kwam het eureka-moment voor jou om te starten met Assisto?

“Vincent had een auto-ongeluk en ondervond dat het allemaal zoveel tijd kostte om een schadeformulier aan te vragen, in te vullen en om reactie terug te ontvangen. Dat moest makkelijker en sneller kunnen.”

Wat hebben jullie toen gedaan?

“Sinds de eerste iPhone heeft Vincent een bedrijf dat apps voor de smartphone maakt. We hebben zelf gewerkt aan een minimum valuable product en daarna met Assuralia, de Belgische beroepsvereniging voor verzekeringsondernemingen. Dat gaf zekerheid dat ons product alle nodige informatie aanbood en dat verzekeringsmaatschappijen het makkelijker zouden aanvaarden.”

Hoe ziet het team achter Assisto eruit?

“We zijn een team van elf, acht personen de meesten richten zich op de technologische kant en twee op sales en marketing. We zijn allemaal in België. Daarnaast hebben we één manager die gevestigd is in Madrid en die verantwoordelijk is voor de Spaanse, Italiaanse en Griekse ontwikkelingsmarkt.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“De app is gratis voor gebruikers. De partners, verzekeraars en reparatiewinkels betalen voor de diensten. De prijs is afhankelijk van de omvang van de vloot van de voertuigen. In het algemeen gaat het zo dat de QR-codes en het profielsysteem berekend worden door middel van de kosten per voertuig per jaar. Om de vordering te verkrijgen, betalen onze partners ons een transactievergoeding per aanrijdingsformulier.”

Wie zijn jullie investeerders?

“Een mix van super angels en business angels. Stichters van Keytrade Bank en Ogone investeerden de afgelopen tweeënhalf jaar 800.000 euro. Van nieuwe investeerders verwachten we eind april een bedrag van tussen de 1,2 en 1,5 miljoen euro. Daarmee gaan we zowel de IT- als de sales- en marketingafdeling uitbreiden. Ook vergroten we onze commerciële inspanningen in Europa en gaan we het sales- en marketingteam uitbreiden en nieuwe producten en diensten ontwikkelen.”

Wat zijn toekomstplannen voor Assisto?

“We gaan ons nog meer richten op de waardeketen van de schadeclaim. Eind deze maand lanceren we in de app een nieuwe functie waarmee gebruikers meteen een afspraak kunnen maken met een reparateur. Dat geeft gemak aan de kant van de verzekerde én de verzekeraars: zij hoeven niet meer door te verwijzen. Een volgende stap is foto’s gedetailleerd en vooraf beschikbaar maken bij het schadeherstelbedrijf. Dat helpt om de staat van het voertuig en de reparatiekosten beter in te schatten.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond