-

Favoroute: wereld veroveren met reisgidsen

De Nederlandse start-up Favoroute werd in 2014 opgericht en is een online platform voor reisgidsen. Eigenaar Frederieke Wolter vertelt tijdens eTravel Europe over haar plannen.

“De reisgidsen zijn geschreven door reisjournalisten, bloggers of locals en wij verkopen ze aan reizigers,” vat Wolter het concept samen. Daarbij wordt streng toegezien op de kwaliteit van de content. “We hebben een selectieteam die de gidsen die binnenkomen op kwaliteit screenen. Vervolgens geven ze feedback en wordt de content aangepast. Daarna beslissen we of we gaan publiceren of niet.”

Het verdienmodel is tweeledig. Wolter: “Reizigers betalen zelf direct voor de gidsen, die kopen ze in-app. Verder werken we samen met partners die de gidsen verkopen via hun eigen kanalen of ze aan klanten weggeven bij een bepaald product, bijvoorbeeld een koffer. Dit is ook een belangrijk distributiekanaal. We werken bijvoorbeeld samen met Vakantieveilingen en afgelopen zomer met een grote retailer, maar die naam kan ik niet noemen. En we zijn in gesprek met heel veel andere partijen.”

Wat opvalt aan de app van Favoroute is dat je niet kunt zien wat de gidsen bieden – je moet eigenlijk direct tot aanschaf overgaan. Wolter herkent dit kritiekpunt. “We hebben net een heel groot onderzoek gedaan en daaruit kwam naar voren dat mensen inderdaad in ieder geval een soort preview willen hebben van de gids zelf. Nu geven we wel input over wat er in de gids staat maar die preview moeten we absoluut gaan uitbreiden. Dat is echt een noodzakelijke verbetering.”

Gevraagd naar haar ambitie voor de toekomst, zegt Wolter dat ze hoopt voor alle locaties in de wereld reisgidsen te kunnen aanbieden. “Dat je gewoon ergens bent en even bij Favoroute een reisgids downloadt die is geschreven door een local of een expert en echt kan helpen om de leuke plekken te vinden.”

Daarbij beperkt ze zich niet tot de Nederlandse markt, maar wil Wolter wereldwijd reisgidsen verkopen. “We hebben al heel veel Engelse gidsen en ook Italiaanse – in principe kun je het in alle talen aanbieden. Het is heel goed schaalbaar te maken.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Dit interview is opgenomen tijdens eTravel Europe, de invite-only conferentie die op 4 oktober jl. werd gehouden in Amsterdam. Meer dan tweehonderd bezoekers kregen informatie over de digitale strategie van airlines als Transavia en airBaltic, deden inspiratie op over contentcreatie, analytics en de deeleconomie en ontmoetten innovatieve ondernemers in de start-up alley.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond