-

Amazon Sponsored Ads: hoe begin je? (1/3)

Retailmedia gaat fors groeien in 2021. In Nederland zijn Amazon Sponsored Ads sinds kort beschikbaar. Hoe zet je die sponsored ads in? Deel een uit een serie van drie.  

Sinds maart 2020 staat Amazon.nl live en weten steeds meer consumenten, retailers en producten de weg te vinden naar dit platform om producten te kopen, danwel te verkopen. Amazon kent twee verschillende advertentie platformen; De DSP die in oktober vorig jaar is gelanceerd in Nederland en sponsored ads.

De sponsored ads, onder te verdelen in sponsored product, sponsored brands en sponsored display zijn sinds begin van dit jaar ook beschikbaar in Nederland en bieden, bij adequaat gebruik, veel kansen.
Hiernaast is het voor geregistreerde merken op Amazon nu ook mogelijk een eigen brand store te openen.

Promoot je producten of je merk

Doormiddel van Amazon Sponsored Products kan je als verkoper op Amazon jouw producten in de schijnwerper zetten. Je gekozen producten worden dan, tegen betaling, bovenaan in de zoekresultaten vertoond of vertoond op de detail pagina’s van andere producten als aanbevolen alternatief.

Met Amazon Sponsored Brands zet je je gehele merk, in plaats van één product, in de schijnwerpers.  Weer bovenaan de zoekresultaten wordt er een advertentie vertoond; ditmaal met een logo een meerdere producten.

Met Amazon Sponsored Display kun je een breder publiek bereiken met product georiënteerde banner ads. Deze vorm van adverteren is nog niet beschikbaar in Nederland.

Waarom Amazon Sponsored Ads?

Amazon Sponsored Ads zijn mid- en lowerfunnel advertentie tactieken.  Door te adverteren op het platform waar ook de verkoop plaats vindt zijn Amazon Sponsored Ads uitermate geschikt om meer omzet en bestellingen te genereren.

Bij een meer midfunnel strategie kunnen de advertenties ingezet worden om nieuwe producten en nieuwe collecties te lanceren waarvan de consument nog niet op de hoogte is.

Indien je je producten ook via andere kanalen verkoopt, bijvoorbeeld een eigen winkel, andere retailers of een eigen webshop kan je de ads inzetten om de zichtbaarheid van je merk en producten te vergroten en te bouwen aan merk- en productvoorkeur.

Hoe start je met Amazon Sponsored Ads?

Voordat je start met Amazon Sponsored Ads is het verstandig om, net als bij elk kanaal, een KPI-framework op te stellen. Wat is het doel, wat zijn de randvoorwaarden, wat is het beschikbare budget en op welke metrics ga ik sturen bij de start?

Stuur je om omzetmaximalisatie, winstmaximalisatie of de verkoop van de meeste stuks danwel orders. In hoeverre is de verkoop van een bepaald product of een bepaalde collectie belangrijk? Dit zijn vragen die je helpen met het bepalen van je doel. Om ook daadwerkelijk geld te verdien aan je verkopen is het belangrijk vooraf randvoorwaarden te bepalen; een maximale CPA of een minimale ROI. Besef wel dat het vrijwel onmogelijk is om in de eerste fases van de campagne direct de randvoorwaarde te halen. 

Alloceer budget voor de leerfase van de campagne, zonder dat je direct de campagne hoeft te knijpen om de randvoorwaarde te halen. Kijk vervolgens of je met vaste budgetten wilt werken of met een budget dat dynamisch is als randvoorwaarden gehaald worden. 

Bij de start is het belangrijk om secundaire KPI’s en metrics te hanteren om met minimale verkoopdata de campagnes goed te kunnen optimaliseren. Omdat Amazon Sponsored Ads op CPC baseerde product advertenties zijn is optimalisatie op basis van  CTR erg geschikt om mee te beginnen.

Zodra het doel, de randvoorwaarden, het budget en de KPI’s goed uitgedacht zijn kan er begonnen worden met het bouwen van de campagnes.

In het volgende artikel zullen we dieper ingaan op de verschillende campagnestrategieën en geven we suggesties en best practices bij de optimale campagnestructuur afhankelijk van de doelen die je als merk of verkoper wilt bereiken.

Over de auteurs: Sander Kwint is Head of e-Commerce bij Reprise Digital .  Jelmer Helderman is Online Marketing consultant bij Reprise Digital.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Michiel M.

Hoi Sander,

Deze vraag zal je vaker krijgen. Maar hoe verdient jouw klant nog geld op Amazon als ze eerst 15 tot 20 procent commissie moeten betalen en vervolgens ook nog moeten adverteren om zichtbaar te zijn?

Dit kan volgens mij helemaal niet uit. Het zou uitkunnen voor grote merken die hun supply chain volledig op orde hebben. Denk aan Nike of Adidas. Maar juist dit spelers willen niet met Amazon werken. Het zet te denken.

Maar hoe kan een MKB’er uit op Amazon? Aangezien dit een serie van drie wordt zou ik graag praktijkvoorbeelden zien van bedrijven die Amazon (of bol.com) succesvol (lees: rendabel) inzetten. Is dat mogelijk?

Sander - Reprise Digital

Hi Michiel,

Hele terechte vraag.
Verkopen op Amazon is niet voor iedereen rendabel te krijgen. Voor de partijen bij wie dat wel lukt is er niet altijd meer ruimte over om ook nog te kunnen adverteren.

De partijen die beide succesvol kunnen doen zijn vaak merkeigenaren, producenten en erg grote retailers. Ontwikkeling laat ook zien dat er steeds minder kleine tot middelgrote retailers actief zijn op het platform.

De commissie ligt tussen de 8% en 20%, waarbij 20% alleen voor giftcards van toepassing is. Als je rekent met een ROI van 10 lever je dus gemiddeld dus zo’n 22% in op je marge. Als deze ruimte er niet is zou ik het niet adviseren.

In deze reeks van artikelen gaan we puur in op hoe je Amazon Sponsored Ads campagne op zet en deze vervolgens optimaliseerd.
Ik wil zeker mijn gedachten op papier zetten over hoe je (als retailer) rendabel kan verkoper op marketplaces. Wordt vervolgd!

ano

Super spannend.

Over het algemeen een goede beschrijving hoe je kunt beginnen. Als je echter over “doelen” nadenkt – denk dan ook gelijk na over :

1)
“Welk werktuig kan ik het beste gebruiken om dit doel te bereiken” – sponsored ads wordt door amazon (en veel agencies) afgebeeld alsof het het beste ding ooit is (sinds gesneden brood ;-)…) maar hier steken heel veel addertjes onder het gras die amazon en (vele) agencys niet zullen verraden.

2)
Welke commerciele doelstellingen (vooral m.bt.t ACOS – advertising-costs-of-sales) moet ik als ondernemer halen om WINST uit mijn kampagnes te halen – en dit is geen makkelijke vraag om te beantwoorden en gaat ver boven “optimeren naar CTR / clicks / sales” uit.

Informeer je vooral over het attributie model achter de verschillende sponsored ads opties – wat amazon bijvoorbeeld niemand vertelt is dat de manier waarop “sales” worden teruggekoppeld aan sponsored brands reclame kampagnes….zo brokkelig is als een zwitserse gatenkaas.

En vooral, voordat je met sponsored campaigns gaat beginnen – zorg er eerst voor dat je je produkt / doelgroepen / winstmarges en vooral “doel-winstmarges” binnenstebuiten kent.

Als je dit namelijk niet weet, is “gewoon maar beginnen met sponsored ads” net zo gevaarlijk als blind de snelweg oprijden.

Ik hou me al 3 jaar bezig met Amazon advertentie kampagnes voor een groot duits merk uit de levensmiddelen-branche – mocht je vragen hebben of een “second opinion” hebben wanneer het om Amazon marketing gaat, stuur me gerust een email : info@ilanmakutsky.com

Sander - Reprise Digital

Dank voor je aanvullingen Ilan.
Volledig met je eens. (behalve dat agencies juist je partners moeten zijn om je wel te wijzen op de addertjes onder het gras)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond