-

Digitale transformatie logistiek wordt urgenter

Nu steeds meer startups en ook gevestigde branchevreemde partijen zich op de transportmarkt gaan begeven, wordt de roep om een digitale transformatie sterker. Dat schrijft ABN in een nieuwe marktverkenning.

De conservatieve mind set van de logistieksector lijkt sneller te veranderen. Uit een internationale enquete onder verladers en logistiek ondernemers blijkt dat 75 procent van de ondervraagden al gebruik maakt van nieuwe digitale initiatieven op het gebied van marktplaatsen, technologie en deeleconomie. En ook de technische startups die zich op de transportmarkt begeven schieten als paddenstoelen uit de grond.

Logistiek is in startupland een hot onderwerp. Daarnaast zorgen populaire concepten als Uber en Airbnb voor bekendheid en vertrouwdheid met digitale transformatie. Ook grote spelers, zoals de haven van Rotterdam, zijn actief en zichtbaar bezig met innovatie en digitalisering.

Aircargo probeerde het in 2011, maar anno 2015 zijn er meerdere startups die vracht en transporteur samenbrengen. De portals zijn veelal gericht op een specifieke modaliteit (zeeschepen) of op een specifieke doelgroep (ecommerce consumenten). Maar er zijn ook initiatieven die de ketenregie op zich nemen en zich niet binden aan een bepaalde modaliteit of doelgroep. Ze bieden naar eigen zeggen een all-in-one logistieke oplossing en blijven daarbij overigens wel gebruik maken van bestaande transportondernemingen. Internationale voorbeelden zijn Shipster of Shyp. Op de Nederlandse markt is ParcelParcel een voorbeeld van een marktplaats voor transportzendingen.

De groei van het aantal marktplaatsen heeft tot gevolg dat de sector transparanter wordt. Die transparantie kan leiden tot lagere tarieven en een efficiëntere afhandeling van goederen.  Het biedt ook een kans voor de expediteur om de marktplaats aan zijn palet van diensten toe te voegen.

Op het gebied van last mile bezorging is er veel beweging.  Startups, maar ook kapitaalkrachtige bestaande partijen, zoals Amazon en Google begeven zich op de markt van pakketbezorging. Dat is niet zo gek. E-commerce is al groot, maar de verwachting voor het komende jaar is dat deze markt verder zal groeien.

Werden er in de eerste helft van 2010 nog 40 miljoen artikelen online gekocht, vijf jaar later is dit aantal met 60 procent toegenomen. Het gemak en het grote aanbod bieden veel mogelijkheden voor e-commerce en dus ook voor pakketbezorging.  Daar springen verschillende startups op in, die een bedreiging kunnen vormen voor de reguliere pakketbezorgers. Voorbeelden zijn UberRUSH, Redjepakketje, Pickthisup of Trunkrs.

Maar niet alleen startups begeven zich op deze markt. Branchevreemde partijen zoals Google Express of Amazon doen hetzelfde. Door de distributie van de pakketten in eigen hand te nemen, hebben ze meer invloed op de snelheid van levering. In de VS heeft Amazon een same-day-delivery dienst.

Een aantal van de genoemde voorbeelden vormt nieuwe productmarkt combinaties, die een bedreiging kunnen vormen voor de bestaande partijen. Zo maakt Uberrush, maar ook Trunkrs gebruik van consumenten om de pakketten te bezorgen. Maar de grootste bedreiging voor pakketbezorgers lijkt toch uit de hoek van de grote ondernemingen te komen die besluiten hun logistiek niet meer uit te besteden, maar in eigen hand te nemen. De digitale ontwikkeling in verband met e-commerce hebben hier dus al voor een transformatie gezorgd. Een transformatie die zich volgens ABN de komende jaren verder zal ontwikkelen.

De mogelijkheden van Big Data zijn enorm en het ontdekken van de toepassingen ervan staat nog in de kinderschoenen. De informatie die hieruit voortvloeit is voor veel partijen in de logistieke keten interessant. Omdat het toegevoegde waarde kan leveren naar klanten en efficiëntie voordelen op kan leveren.
3D printen kan ook een bedreiging vormen voor bestaande partijen. Als reserveonderdelen geprint kunnen worden, zullen opslagbedrijven minder volumes te verwerken krijgen. Een aantal logistieke bedrijven springt hier al op in door zich het 3D printen eigen te maken.

Het complete rapport is hier in te zien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond