-

Elektrisch rijden in Europa: het gaat hard!

Innovatie kan snel gaan. Amper 12 jaar na de introductie van de eerste Tesla, lijkt de doorbraak van de elektrische auto definitief. Een uitgebreid overzicht van de belangrijkste aspecten rond elektrisch rijden in Europa  

De term early adopter heeft een haast religieuze lading gedurende de huidige technologische doorbraken. Sommige denken aan ellenlange rijen met slapeloze fanatici bij de Apple Store voor de deur. Maar de rol van de early adopter wordt echter serieus als we het over transport hebben, een sector die verantwoordelijk is voor 24% van de directe CO2-uitstoot door het verbranden van brandstof. Voertuigen nemen bijna 75% van deze uitstoot voor hun rekening. Ook duurzame technologie heeft advocaten nodig, en de early adopters kunnen degenen zijn die de verandering leiden en de weg banen voor de besluitelozen, maar zullen alleen de stijgende temperaturen al voldoende zijn om hen ervan te overtuigen een elektrische auto te kopen?

Range anxiety: de angst om stil te vallen op de Afsluitdijk

Nadat elektrische voertuigen steeds normaler werden, begonnen eigenaren last te krijgen van range anxiety -ofwel angst voor een lege accu. Vanwege het beperkte aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s en de tijd die nodig was om de EV-batterij tot 100% op te laden, moesten bestuurders in de gaten houden of ze op hun bestemming konden komen en vervolgens een oplader vinden om terug te kunnen komen. Dit verminderde uiteraard het plezier van het rijden in een volledig elektrische auto aanzienlijk. De oplossing kwam met het internet of things. Als je elektrische auto’s ontwerpt die met het internet verbonden zijn, dan kan de huidige actieradius ingeschat worden en kan de bestuurder naar een dichtbij en beschikbaar oplaadpunt gestuurd worden. Betere batterijen en een uitgebreid netwerk van oplaadpunten, evenals het thuis opladen van elektrische wagens, is een andere manier om dit probleem op te lossen.

Niveaus oplaadpunten voor elektrische auto’s

De laadtijd voor elektrische auto’s hangt af van het niveau van het laadstation, waarvan we er drie onderscheiden: 

  • Niveau 1. Het normale stopcontact thuis voor degenen die hun auto ‘s-nachts thuis aangesloten laten op een oplaadpunt. Het opladen duurt 6 tot 8 uur.
  • Niveau 2. Dit zijn bijvoorbeeld commerciële oplaadstations en deze kunnen je auto binnen 3 tot 4 uur opladen.
  • Niveau 3 / DC-snellader. Deze laadstations voor elektrische auto’s gebruiken gelijkstroom (DC) om je auto in minder dan een uur op te laden.

In Nederland gaat het goed met de elektrische auto en we zijn koploper met het bijbehorende oplaadnetwerk. Het laadnetwerk in Nederland is het grootste van Europa en groeit nog steeds. In 2018 hadden we ongeveer 37.000 openbare oplaadpunten en in 2020 passeerde de teller de 50.000 en hiermee bezit Nederland maar liefst 25,4% van alle openbare laadpunten van de EU. Dit is meer dan 1300 keer meer dan het land met de minste infrastructuur- Cyprus, met 38 oplaadpunten.

De soorten elektrische auto’s

Er zijn verschillende afkortingen die terugkomen als we het hebben over elektrische auto’s. Deze zorgen nogal eens voor verwarring. Er zijn 5 verschillende soorten elektrische auto’s:

  1. De volledig elektrische auto (BEV) heeft alleen een tractiebatterij die de elektromotor van energie voorziet.
  2. De auto op waterstof (FCEV) gebruikt een waterstofcel om elektriciteit op te wekken uit zuurstof en waterstof. De brandstofcel fungeert als een energieomvormer om de chemische elementen om te zetten in elektriciteit die de elektromotor van stroom voorziet.
  3. De hybride (HEV) combineert de verbrandingsmotor met een elektromotor. De kinetische energie die door de auto wordt gegenereerd, wordt omgezet in elektriciteit en opgeslagen in een batterij om vervolgens de elektromotor van stroom te voorzien.
  4. De plug-in hybride elektrische auto (PHEV) is een hybride auto maar de batterij kan elektriciteit van een externe bron laden.
  5. De elektrische auto met range extender (EREV) heeft een verbrandingsmotor die ingeschakeld wordt als de batterij bijgeladen moet worden (en drijft dus niet de assen aan).

Nederland geeft de voorkeur aan de volledig elektrische auto. Tot en met het derde kwartaal van 2020 kochten 4.419 particulieren een nieuwe elektrische auto: dat is 18,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal kentekenregistraties door particulieren van elektrische auto’s steeg in het 3e kwartaal met maar liefst 79%.

Subsidies voor elektrisch rijden: een stimulans met een flink prijskaartje

Noorwegen heeft tal van subsidies om elektrisch rijden te stimuleren en wordt vaak als het Walhalla voor elektrische auto’s gezien. Maar wist je dat ook IJsland de elektrische auto heeft omarmd? De goedkope en C02- vrije elektriciteit van het land maakt het bezit van een elektrische auto tot een logische keuze. Ook in Nederland zijn er tal van subsidies, zoals vrijstelling van de aanschafbelasting (BPM) van de wegenbelasting (MRB), en sinds 1 juli kun je €4.000 subsidie aanvragen voor de aankoop van een elektrische auto met een aanschafprijs van ten hoogste €45.000.

Echt slecht gaat het in een Roemenië, waar ondanks een subsidie bij aankoop van tot wel €10.000 voor een elektrische auto, het land blijft kwakkelen met de infrastructuur. Het doel van 20.000 oplaadpunten in 2020 halen de Roemenen dan ook bij lange niet. Het marktaandeel voor elektrische wagens in Roemenië bedraagt ​​1,2% van het totale aantal registraties vanaf de eerste helft van dit jaar, een enorm verschil met de 43,5% in IJsland. Ook de Italiaanse regering is van plan de subsidie te verhogen tot €10.000 bij aanschaf van een elektrische auto om de automobilisten over te halen. Hier leest u meer over de subsidies en vergoedingen die er per Europees land worden verstrekt.

 

De weg voorwaarts

Hoewel de uitbraak van een pandemie ongetwijfeld invloed heeft gehad op de ontwikkeling van elektrische auto’s, lijkt de trend nog steeds een stijgende lijn te volgen. Het verbeteren van de infrastructuur met diverse belastingvoordelen en laadstations blijkt de meest aantrekkelijke factor te zijn voor potentiële en huidige eigenaren van elektrische auto’s. Het blijkt dat chauffeurs vooruit kijken als ze een elektrische auto overwegen en zich niet zozeer door een subsidie laten overhalen. Zonder de infrastructuur die het gebruik van elektrische auto’s makkelijker maken, zouden nieuwe bestuurders al snel veel problemen ondervinden. De infrastructuur op de rails krijgen is primair, en als het bedje gespreid is…

Over de auteur: Richard de Jong is vertegenwoordiger bij Oponeo.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Will Eisinga

Elektrisch rijden het nieuwe normaal.
en thuis opladen met zonnepanelen en een laadpunt, niemand hoeft te laden met een gewoon stopcontact.
rijden op stroom van de zon op het dak.
NIO komt met BaaS, Battery as a Service,
Battery to Body Separation.
de auto wordt gekocht zonder batterij, goedkoop.
de batterij wordt gehuurd, goedkoop,
er is keus tussen 25 kWh, 50 kWh, 100 kWh.
niet laden maar Battery Swap stations. 5 min Swap.
snel, goedkoop, betrouwbaar, verre reizen onbeperkt.
mooi systeem voor bus en vrachtvervoer.
bus zonder batterij goedkoop
vrachtauto zonder batterij goedkoop
BaaS goedkoop,
niet laden maar Swappen 5 minuten.
we kunnen weer naar Spanje met de elektrische bus.

Peter van Vliet

Swappen is makkelijker gezegt dan gedaan. Bij een elektrische fiets….scooter zal het geen probleem zijn. Een batterij van 30 kW/u weegt al snel met behuizing en elektronica 150 kg. Een batterij van 60 kW/u of meer weegt waarschijnlijk 300 kg of meer. De hoge voltages vereist ook dikke kabels en stekkers. Swappen gaat het niet worden…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond