More artikelen

Onderzoekers: omzet e-mailmarketing stijgt, rest daalt

De omzet binnen e-mailmarketing zal dit jaar verdrievoudigen. Dit zegt Forrester Research in een onderzoek dat later deze week zal verschijnen. Technologiesite CNet citeert uit het onderzoek, het legde tevens de hand op een onderzoek van Gartner waarin de omzetdaling voor online advertising dit jaar op driehonderd miljoen dollar wordt geraamd.

E-commerce groeit weer in de VS

Bestedingen aan e-commerce in de Verenigde Staten groeien weer. De maand juni was nog een dieptepunt, toen de uitgaven zelfs onder het niveau van vorig jaar kwamen, maar de maand juli laat een herstel zien. Dit constateert Forrester Research . Ook de Amerikaanse omroep ABC komt in een onderzoek tot de conclusie dat mensen meer via internet kopen, maar signaleert daarbij ook een kloof tussen de hoge en lagere inkomens.

Afname e-commerce omzet in Amerika

Even leek het erop dat e-commerce omzetten dit jaar de goede kant op zouden gaan, ondanks de economische tegenwind. In april werd in de Verenigde Staten nog 4,3 miljard dollar in e-commerce omgezet, dat was een miljard dollar meer dan dezelfde maand vorig jaar. In de laatste twee maanden zijn de omzetten echter aanzienlijk gedaald.

Omzet B2C in VS loopt terug in mei

De verkopen aan consumenten online kende in de VS afgelopen maand opnieuw een terugval. Nadat in de eerste maanden al minder verkocht werd dan beraamd, kwam de maand mei uit op een omzet van 3,9 miljard dollar . In april was dat nog 4,3 miljard. Volgens onderzoekers Forrester en Greenfield komt dat vooral door een terugval in reizen.

Onderzoekers voorzien enorme groei b-to-b e-commerce

Volgens onderzoeksbureau The Boston Consulting Group (BCG) verwachten grote Europese ondernemingen dat de e-commerce omzet, ondanks de huidige malaise, de komende jaren enorm gaat toenemen. Onderzoek bij meer dan 2300 Europese bedrijven zou aantonen dat de online handel gaat groeien van 200 miljard euro in 2000 naar 3,1 biljoen euro in 2004; een toename met meer dan een factor 15.

Online bestedingen groeien in VS, maar dalen ook

Verkopen via internet zijn in de Verenigde Staten in april gestegen met 22,1 procent tot een bedrag van 4,3 miljard dollar. Dit zegt Forrester Research . Ook de Amerikaanse overheid kwam met cijfers over online bestedingen. Ten opzichte van het vierde kwartaal daalden de bestedingen, maar ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar stegen ze.

Online verkopen in VS laten herstel zien

In de Amerikaanse internetgemeenschap kan opgelucht adem worden gehaald: e-commerce is niet dood. De online verkopen in de Verenigde Staten bedroegen in februari 3,4 miljard dollar, tegen 3,0 miljard dollar in januari, dit maakt Forrester Research bekend. In december bedroegen de online verkopen in Amerika nog 6,2 miljard dollar.

Forrester: Mobiele portals zorgen niet voor veel verkeer

Mobiele portals zullen niet zorgen voor veel verkeer naar mobiele sites, of wapsites. Dergelijke portals werken namelijk compleet anders dan de portals op het gewone web. Dat zegt bureau Forrester, naar aanleiding van een onderzoek onder wapsites. Advertenties en revenue sharing zullen nauwelijks omzet opleveren voor de mobiele portals.

Forrester: Online advertising zal sterk groeien

De malaise in de online advertentiemarkt is slechts van tijdelijke aard, in 2005 zal de omzet aan reclame op internet gegroeid zijn tot 42 miljard dollar. Met deze voorspelling komt Forrester Research . Volgens het onderzoeksbureau zal rond die tijd ook twaalf procent van het marketingbudget in de Verenigde Staten online besteed worden. Ook Emarketer kwam met een gunstige voorspelling voor de Europese online advertentiemarkt.

KPN: “Forrester geeft zwartgallig beeld”

KPN vindt dat Forrester een nogal zwartgallig beeld schetst van de toekomst van de mobiele telefoniemarkt. Het onderzoeksbureau kwam vrijdag met een rapport waarin voorspeld wordt dat de telecombedrijven na 2007 geruime tijd verlies zullen lijden en gedwongen zullen worden te fuseren. "Als we naar ons bedrijfsplan kijken zien we hele andere dingen", zegt een woordvoerster van KPN.

Feestdagen: Amerikanen kopen drie keer zoveel als Europeanen

Europeanen zullen tijdens de feestdagen zo'n dertig procent van het totale e-commercebudget van dit jaar besteden. Dat komt neer op zo'n 2,6 miljard euro. Dat blijft volgens Forrester nog ver achter bij de omzet in de VS; die wordt geschat op tien miljard dollar.

Forrester sabelt wapsites neer

De huidige wapsites voldoen totaal niet aan de behoeften van de gebruiker. De sites op de mobiele telefoon vormen nu nog teveel een kopie van de gewone website. Sitemakers zullen daarom rekenen moeten houden met 'Microdesign', aldus onderzoeksbureau Forrester.

Shake-out is een chemische reactie

Forrester verwacht een flinke shake-out onder de marktplaatsen, en zo denken ook veel ondernemers erover. Neem de markt voor de chemische industrie: "Het is is simpelweg niet mogelijk dat hier zoveel spelers blijven rondlopen." Door Rob Roelofs

Forrester: BBC maakt fout met online reclame

De BBC, die voornemens is online advertising op haar sites toe te laten, wordt teruggefloten door onderzoeksbureau Forrester. Reclame zou het merk ernstig beschadigen; bezoekers zouden geïrriteerd raken en opbrengsten zouden minimaal zijn.

“Vijf partijen overleven portal shake-out”

In Europa zullen AOL, Yahoo!, Terra, T-Online en Wanadoo de portal shake-out overleven, zo voorspelt onderzoeksbureau Forrester Research . De top 3 van deze portals zal 39 procent van de online advertentiemarkt opslokken. World Online zal strijden voor een toppositie maar ontbreekt het volgens Forrester aan een onderscheidend aanbod en bezit ook geen first-mover voordelen.