More artikelen

Miljardenverlies voor muziekindustrie voorspeld

De muziekindustrie en het uitgeverijwezen zullen er vanwege illegale digitale kopieen tot het jaar 2005 naar schatting zo'n 4,6 miljard dollar bij inschieten. Deze cijfers werden door het onderzoeksbureau Forrester Research Inc. bekend gemaakt naar aanleiding van een uitgebreide analyse van de huidige situatie.

Forrester: Directe verkoop via telefoon blijft beperkt

De verwachtingen voor verkoop via mobiele apparatuur en interactieve televisie moeten niet overschat worden. Over vijf jaar zal e-commerce buiten de pc voor slechts negentien procent van de online verkoop zorgen, verwacht Forrester . Het is een illusie dat bijvoorbeeld auto's via een telefoon verkocht gaan worden. De toekomst ligt in de indirecte verkoop.

Shake out in B2B-markten komt er ook aan

Een nieuw onderzoek van Forrester Research waarschuwt voor een shake out in de business-to-businessmarkt. Volgens de researchers zijn ook electronische marktplaatsen niet veilig voor de huidige shakeout onder dotcombedrijven. In de komende drie jaar zullen de e-markten in drie fasen uitgroeien tot een volwassen industrietak.

Toekomst breedband: Kabel? DSL? Of beide?

Dat breedband komt, oké. Maar wordt het nu kabel of DSL? Terwijl het breedband-onderzoek van Forrester deze week onder vuur werd genomen, komt het Amerikaanse Allied Business Intelligence (ABI) met nieuwe ideeën : Ondanks de vroegere start van kabel wordt DSL de belangrijkste toevoer voor breedband.

Update: Van Dusseldorp hekelt breedband-onderzoek Forrester

Kabel of DSL? De toekomst van Breedband-Internet gaat er toch anders uitzien dan Forrester ons wil doen geloven. Dat zegt Matthijs Leendertse, senior associate bij Van Dusseldorp & Partners . Het onderzoek schetst volgens Leendertse een verkeerd beeld van de toekomst van breedbandinternet in Europa en houdt daarnaast geen rekening met opkomende technologieën. Lars Godell, auteur van het gewraakte onderzoek, is ontsteld over de aanpak van Leendertse.

Wireless web: elke 1,3 seconde een nieuwe klant

Het draadloze Internet in de VS zal even groot worden als het 'vaste' Internet. Voordat het echter zover zal komen, zullen aanbieders van draadloze diensten een goede strategie moeten toepassen om het gebruik van draadloze apparatuur te stimuleren. De beweringen komen van Forrester Research.

Online apothekers verwachten langzame groei

Amerikaanse online apothekers zullen 15 miljard dollar aan inkomsten generen in 2004, verwacht Forrester Research . De Nederlandse online apothekers zijn voorzichtig, maar ze geloven dat ze voet aan de grond krijgen.

Betaalgarantie voor b-to-b transacties

Start-up eCredible is begonnen met een online betaalgarantie- en kredietmanagementsysteem voor verkopende b-to-b partijen op het Internet. Het bedrijf ziet een grote markt liggen voor haar services. ECredible noemt kredietrisico als een van de belangrijkste barrieres voor online b-to-b handel. Het bedrijf is opgericht door NCM , IBM en McKinsey & Company .

‘E-commerce integrators presteren vaak ondermaats’

De bedrijven die e-commerce-websites ontwerpen, bouwen en onderhouden (de zogeheten e-commerce integrators) presteren nog ondermaats. Dat concludeert onderzoeksbureau Forrester , dat de veertig grootste eCommerce integrators onderzocht op vijf categorieen. Geen enkele integrator was in staat een totaaloplossing te leveren. Sapient kwam het beste uit de bus met 35 van de in totaal 50 te verdienen punten.

‘Europese online kruideniersomzet naar 55 miljard euro’

Europeanen zullen in 2005 meer dan 55 miljard Euro aan online boodschappen uitgeven, beweert het onderzoeksbureau Forrester . Daarmee zullen de Europeanen de Amerikanen hebben gepasseerd in deze productcategorie.

‘eMarkets goed voor 900 miljard euro in 2005’

Volgens het rapport 'Euro eMarketplaces Top Hype' van Forrester Research zal de Europese handel via Internet marktplaatsen over vijf jaar 900 miljard Euro bedragen. Zes procent van alle b-to-b transacties zullen dan gaan via deze eMarkets. De drie grootste marktsegmenten zullen bestaan uit de automobiel-, transport- en elektronica-industrie.

Breedband laat entertainment en reclame versmelten

Als breedband doorbreekt, heeft de combinatie van entertainment met reclame in zogeheten 'infomercials' de toekomst, aldus onderzoeksbureau Forrester in het rapport Hooked on Broadband . De volgende stap is de volledige integratie tussen entertainment, reclame en transactie in de zogeheten 'enviromercial'.

Jongeren niet gevoelig voor merknamen

Merknamen zijn nauwelijks van invloed op het koopgedrag van jongeren op Internet. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Forrester Research. Forrester komt tot de slotsom dat merkkracht er op het Internet weinig toe doet. Wat telt, zijn gebruikersnut en de rol van het web in het dagelijks leven.

Sterke groei online hypothekeren

Een groeiend aantal bedrijven en particulieren stort zich op het online afsluiten van hypotheken. De beursgang van Internet-hypotheekaanbieder E-Loan afgelopen dinsdag was een groot succes en onderzoeksbureau Forrester verwacht dat het aantal online afgesloten hypotheken in 2003 is gestegen tot 9,6 procent van de totale markt.

Innovatie