Populariteit podcasts Gen Z verdubbeld in 2020
Twee keer zoveel Nederlandse jongelui onder de twintig zijn afgelopen jaar podcasts gaan luisteren. Het liefst luisteren zij, net zoals andere leeftijdsgroepen, naar podcasts over comedy.
Twee keer zoveel Nederlandse jongelui onder de twintig zijn afgelopen jaar podcasts gaan luisteren. Het liefst luisteren zij, net zoals andere leeftijdsgroepen, naar podcasts over comedy.
Sinds de uitbraak van het coronavirus is het luisteren naar connected devices met bijna de helft toegenomen. Men gebruikt thuis vaker smartspeakers en apps via bijvoorbeeld tv.
Spotify koopt technologie waarmee het dynamisch gepersonaliseerde reclames kan injecteren in podcasts buiten zijn eigen platform.
Spotify heeft zijn eerste wereldwijde sponsorcontract getekend om zijn bereik en zichtbaarheid te vergroten. Het betreft een deal met Riot Games voor League of Legends.
Spotify vewerkt een nieuwe technische optie in podcasts: video. Een selecte groep podcastmakers kan bewegend beeld gaan verwerken in hun werken. Die zijn enkel te bekijken in de desktop en mobiele app van de Zweden.
Snelle, verkoopgerichte reclame past niet echt meer bij podcasts, stelt Spotify. Mediamakers hebben liever goed passende merkadverteerders rondom hun uitzendingen.
De eerste groep adverteerders kan zelf video-commercials gaan uploaden naar het reclamesysteem van Spotify. Het zullen veelal merken zijn die beeldreclame op telefoons en computers kunnen vertonen.
Negentien procent van de gebruikers van Spotify luisterde in het eerste kwartaal van 2020 behalve naar muziek ook naar podcasts. Dat zijn 54 miljoen abonnees en gratis gebruikers, een getal dat eind 2019 elf miljoen lager lag.
Het aantal gebruikers van muziekdienst Spotify is in het eerste kwartaal sneller gegroeid dan een jaar geleden. De VS en Europa blijven ietwat achter bij Latijns Amerika.
Starbucks is meer dan alleen relatief dure koffie in gepersonaliseerde bekertjes. Het is een van de meest innovatieve retailers ter wereld. Wat ze doen om leidend te blijven.
Spotify gaat dynamisch reclame injecteren in de streams van pocasts die het zelf exclusief uitgeeft. Adverteerders kunnen gebruik maken van een pakket digitale diensten voor planning, meting en rapportages.
Muziekdienst Spotify wil het luisteren naar podcasts stimuleren. Het gesproken woord is een nieuwe, maar sterk opkomende tak bij het Zweedse platform.
Veertien procent van de maandelijks actieve gebruikers van Spotify luisteren bij de muziekdienst ook naar podcasts. Dat zijn 35 miljoen luisteraars die kiezen uit een aanbod van 500.000 titels, waaronder tientallen producties die exclusief in de muziek-app verschijnen.
Het aantal maandelijkse gebruikers bij Spotify groeide afgelopen jaar met dertig procent tot 248 miljoen. Dat is meer dan de onderneming zelf verwachtte. De komst van Apple Music deert de Zweden niet. “We groeien twee keer sneller”.
Adverteerders kunnen reclameruimte gaan inkopen rondom podcasts die in Spotify worden beluisterd. De Zweden zetten vaart achter de uitrol van hun podcaststrategie.