More stories

Johan van Mil, scheidend vicevoorzitter DDMA, over de toekomst van data

Na tien jaar in het bestuur van DDMA, de brancheorganisatie voor data-driven marketing, neemt vicevoorzitter Johan van Mil afscheid. De ondernemer en investeerder kijkt terug op de ontwikkelingen die het vakgebied het afgelopen decennium heeft doorgemaakt én werpt een blik op de toekomst. ‘De CIO gaat vervangen worden voor de CDO, de Chief Data Officer.’

Analytics

B2B Data Cloud herkent zakelijke bezoekers

Demandbase zet een B2B Data Cloud op, bedoeld om zakelijke bezoekers aan de hand van hun IP adres te herkennen. Anonieme bezoekers kunnen op deze manier worden gekoppeld aan bedrijven.

Analytics

Goede cijfers voor BI-bedrijf Tableau

Business Intelligence-bedrijf Tableau uit Seattle heeft over het derde kwartaal 170 miljoen dollar omzet gedraaid, vooral dankzij internationale verkopen. Die waren veel beter dan verwacht, waardoor de koers 15 procent steeg.

Analytics

Acht tips voor succesvol meten (infographic)

Meten is weten, is dat geldt natuurlijk des te meer voor digitale marketing. Maar een uitdaging blijft het wel, in elk geval voor zestig procent van de respondenten van een onderzoek van Constant Contact. Die er gelijk maar een infographic van hebben gemaakt. Acht tips voor succesvol meten.

Analytics

‘Marketeers worstelen met Big Data’

Hoewel marketeers steeds meer data analyseren, weten ze die nog niet echt te benutten. Dat concludeert een nieuw rapport van de Interactive Advertising Bureau en de Winterberry Group.

Analytics

MediaBunker: Google Analytics voor fysieke locaties met iBeacons

MediaBunker maakte voor eDay de Emerce app. “Overal hangen iBeacons. Wanneer je als gebruiker daar goedkeuring voor geeft, wordt je getracked. En kun je vervolgens op een dashboard zien hoeveel mensen bijvoorbeeld bij een sessie zitten”, vertelt Peter Heuvelman.

Analytics

GX: Kijk empathisch naar je data

Jeroen Bouwmeester van GX vertelt over de nieuwste mogelijkheden van personaliseren. “Big Data is niks als je het niet toepast in communicatie. En kijk ook empathisch naar de data: wat voor mens zit daar nou achter, waar is die mee bezig en hou kan ik die beter helpen?”

Analytics

Big Data in voetbal: ‘Van Persie wordt steeds slechter’

Van Persie wordt ieder jaar slechter en Depay is gebaat bij later schieten. Tijs Rokers brengt data-analyse in het betaald voetbal: “De menselijke waarneming kan ons snel op het verkeerde been zetten.”

Analytics

Delta Lloyd zet Big Data in om gestolen objecten op te sporen

Delta Lloyd zet een innovatief systeem in om sneller, beter en actiever gestolen en vermiste objecten terug te vinden. Het systeem Sjerlok maakt gebruik van Big Data, kunstmatige intelligentie en ouderwets speurwerk.

Analytics

‘Data zou communicatiestrategieën allang relevanter moeten maken’

“Het is vreemd dat we niet al veel meer zien van de datatransformatie in de marketingbranche”, aldus Pieter Meijer, CMO bij Pervorm en spreker tijdens de DDMA Data Dag. De beschikbaarheid van data neemt dusdanig toe en de technologie om daar iets mee te doen wordt steeds laagdrempeliger beschikbaar. Volgens Meijer moeten organisaties dit beamen en hier meer op anticiperen. Hoe verandert data driven marketing in Nederland volgens Meijer?

Analytics

Elastic: Zin en meaning halen uit Big Data

Met Elastic kun je enorme hoeveelheden data opslaan en doorzoekbaar in realtime: “Ook al heb je echt 500 TB aan data, dan kun je in realtime daardoorheen spitten en je kan dat visualiseren in een dashboard”, vertelt oprichter Steven Schuurman en winnaar van de LOEY Award 2015.

Analytics

Antwerpse spinoff met privacyvriendelijke advertentietechnologie

De Antwerpse spinoff PrediCube heeft privacyvriendelijke advertentietechnologie ontwikkeld ten behoeve van de uitgevers. Op basis van het geanonimiseerde surfgedrag, kan worden voorspeld welke gebruikers geïnteresseerd zijn in een bepaald product.

Analytics

Combinatie gamification en data goed voor verkoopcijfers van medewerkers

Met gamification en data kunnen medewerkers worden gestimuleerd de juiste producten te verkopen en de omzet te verhogen. Maar is het goed voor de motivatie?

Recruitment

De strijd om data van Google en Facebook: wat betekent dit voor de marketeer?

De droom van iedere marketeer: een volledig beeld van de customer journey. De data die daarbij moeten helpen, zijn voor een groot deel in het bezit van twee dominante marktspelers. Wat betekent dit voor de marketeer? En wat zou volgens Eduard Blacquière van OrangeValley hierop het antwoord moeten zijn?

Attributie

Slechte data-integratie funest voor crosschannel marketing

Slechte data-integratie is funest voor het succes van cross-channel campagnes. Maar weinig bedrijven hebben het overzicht, stelt Forrest Consulting vast in een studie die in opdracht van IgnitionOne werd uitgevoerd.

Analytics