More stories

SAP leidt markt voor Business Intelligence

Ongeveer 37 procent van de Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers maakt gebruik van een oplossing op het gebied van Business Intelligence (BI). De aanbieder met de grootste penetratiegraad in BI-software is SAP. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van circa 7.000 gesprekken die zijn gevoerd met IT-verantwoordelijken.

Analytics

DAN DNA brengt diensten Data2Decisions naar Nederland

De data-eenheid van Dentsu Aegis Network in Nederland, DAN DNA, gaat zijn klanten econometrische modeling aanbieden via de diensten van het Engelse zusterbedrijf Data2Decisions.

Analytics

Verschuivingen bij GfK Nederland

De activiteiten van GfK Intomart uit Hilversum en GfK Panel Services Benelux uit Dongen worden vanaf januari 2016 ondergebracht in GfK Netherlands. Margret Schuit en Rein Wiendels vormen gezamenlijk de directie.

Analytics

Het blokkeren van Google Analytics meten – in Google Analytics

Websitebeheerders missen waardevolle data over hun bezoekers doordat privacy plugins en adblockers ook Google Analytics en Tag Manager kunnen blokkeren. We weten echter niet hoe vaak dat nu gebeurt. Daarvoor hebben we een script ontwikkeld waarmee je in Google Analytics meet hoe vaak advertenties, Google Analytics en Tag Manager worden geblokkeerd. Dit script bieden wij openbaar en open source aan (via GitHub) zodat je er eenvoudig mee op je website kunt gaan meten.

Online advertising

Emerce Engage: Hoe Amsterdam predictive analytics inzet

Amsterdam Marketing heeft gebruik gemaakt van software van IBM om in korte tijd veel data te kunnen verwerken voor bijvoorbeeld het Bezoekers Onderzoek Metropool Amsterdam (BOMA), maar ook om op basis van de I amsterdam City Card data ‘predictive analytics’ te kunnen uitvoeren. Op Emerce Engage vertelt Olivier Ponti van Amsterdam Marketing daar volgende week meer over.

Analytics

Tweede Kamer wil onderzoek naar openstellen handelsregister als open data

Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister van Economische Zaken Henk Kamp onderzoek doet naar het openstellen van het handelsregister als open data.

Analytics

McDonald’s: Helft displayreclame programmatic gekocht

De helft van McDonald’s’ Europese online displaybudget wordt programmatic ingekocht, een percentage dat alleen maar zal toenemen. De snackwinkel wil strategisch meer met first party data gaan werken, mogelijk leidend tot een eigen datamanagementplatform.

Analytics

Big Data in de praktijk: hoe pas je dat toe?

Tegenwoordig hoor je steeds vaker de term “Big data”. Over dit onderwerp bestaat veel verwarring, want hier is geen exacte definitie voor. In dit artikel zal ik je uitleggen wat Big Data is en hoe dit in de praktijk wordt toegepast. Daarnaast geef ik een aantal tips hoe u het maximale uit Big Data kunt halen.

Analytics

Customer Data Award naar ‘innovatief Sanoma’

De Customer Data Award 2015 is gisteren uitgereikt aan uitgever Sanoma. De prijs is een waardering voor de wijze waarop Sanoma klantgegevens inzet om producten te verbeteren en content te personaliseren. Andere gedadigden waren Emté, KPN en V&D.

Analytics

Exposure time: de behoefte aan een nieuwe metric

Hoe effectief is onze online campagne? Een essentiële vraag, die echter notoir lastig te beantwoorden is. Dat komt onder meer door de uiteenlopende metrics en currencies die hiervoor worden gebruikt. Kijk je bijvoorbeeld naar bereik, CTR, CPM of viewability, of is er misschien zelfs een betere metric beschikbaar? Verslag van een interessant experiment.

Programmatic

Workshop: Verzilver je data met de juiste DMP

Heeft jouw website of platform veel bezoekers en interactie, dan is een Data Management Platform (DMP) geen overbodige luxe. Grote hoeveelheden data bieden veel marketingkansen, maar de kunst is om die te verzilveren. En begint met het kiezen van de juiste DMP. Workshop helpt je op weg.

Analytics

Klantdata: de sleutel tot moderne marketing

Google is een begrip geworden in onze maatschappij. Als belangrijkste zoekmachine helpen ze ons op weg naar relevante informatie via een simpele zoek box. Hoe is het zo ver gekomen? Hoe ziet de toekomst eruit van Search? En wat heeft dat te maken met onze klantdata? Ook Google personaliseert steeds verder, maar ook Google heeft geen toegang tot alle data.

Search

Nieuwe opleiding voor Big Data in Amsterdam

De Amsterdam Business School (ABS) van de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam Data Science (ADS) en ORTEC starten The Analytics Academy. Die biedt een breed scala aan opleidingsprogramma’s op het gebied van Big Data, Business Analytics & Data Science voor bestuurders, managers, projectleiders en hands-on specialists.

Analytics

Johan van Mil, scheidend vicevoorzitter DDMA, over de toekomst van data

Na tien jaar in het bestuur van DDMA, de brancheorganisatie voor data-driven marketing, neemt vicevoorzitter Johan van Mil afscheid. De ondernemer en investeerder kijkt terug op de ontwikkelingen die het vakgebied het afgelopen decennium heeft doorgemaakt én werpt een blik op de toekomst. ‘De CIO gaat vervangen worden voor de CDO, de Chief Data Officer.’

Analytics

B2B Data Cloud herkent zakelijke bezoekers

Demandbase zet een B2B Data Cloud op, bedoeld om zakelijke bezoekers aan de hand van hun IP adres te herkennen. Anonieme bezoekers kunnen op deze manier worden gekoppeld aan bedrijven.

Analytics