More stories

‘Houd data Europese burgers weg van Amerikaanse servers’

Alle nationale privacytoezichthouders van de Europese Unie raden bedrijven aan om data van EU-burgers uit Amerikaanse handen te houden als ze niet compleet zeker zijn van de dataveiligheid. Het is verstandig dat dataverwerkende instanties alternatieven gaan zoeken voor Amerikaanse leveranciers.

Privacy

DMEXCO: ‘Privacy noopt tot nieuwe verdienmodellen uitgevers’

Uitgevers moeten weer op zoek naar andere, duurzame verdienmodellen voor hun online activiteiten. Adverteren is met het verdwijnen van de 3rd party cookies niet meer effectief.

Publishing

Facebook, Google onder druk om profiling kinderen

Een brede groep belangenvertegenwoordigers in het Verenigd Koninkrijk eist in een open brief dat Facebook en Google stoppen met het profilering van kinderen tot 18 jaar om reclamedoeleinden.

Privacy

Facebook krijgt exportverbod Europese persoonsgegevens

De Ierse privacytoezichthouders gebiedt Facebook om geen persoonsgegevens van Europese gebruikers meer naar de VS te sturen. Dataveiligheid is niet gegarandeerd.

Privacy

Alternatief voor Privacy Shield nog lang niet in zicht

Europa en Amerika slagen er niet in om op korte termijn een alternatieve structuur te vinden voor het door de rechter verworpen Privacy Shield. “Geen quick fix”, aldus eurocommissaris Didier Reynders.

Privacy

‘Zoek alternatieven voor Amerikaanse leveranciers’

Het Nederlandse en hele Europese bedrijfsleven schendt op grote schaal de Europese privacyregels via hun Amerikaanse leveranciers. Overheden en toezichthouders komen op stoom voor handhaving, maar het is verstandig om straffen voor te zijn en Europese alternatieve te zoeken.

Privacy

‘Uitgevers willen af van Facebook, Google’

Uitgevers beginnen in te zien hoe diep ze zich in het ecosysteem van Facebook en Google hebben genesteld. Ze zitten te diep in de haarvaten. Directies willen daar van af. Ze zoeken en implementeren alternatieve, vaak zelf gehoste systemen.

Publishing

Privacytoezicht TikTok naar Ierland

TikTok verplaatst de verantwoordelijkheid voor privacytoezichthouders in Europa van Amerika naar Dublin.

Venture

VoetbalTV daagt ‘besluiteloos AP’ voor rechter

VoetbalTV van de KNVB en Talpa daagt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de rechter. De toezichthouder op de privacy laat zo lang wachten op zijn eindoordeel dat faillissement dreigt voor het sportieve videoplatform.

AVG

‘We laten agencies wennen aan cookieloos adverteren’

Adverteren met cookies en het opbouwen van profielen daarmee heeft zijn langste tijd gehad. Technologiebedrijf Adhese bouwde een systeem dat op programmatic lijkt, dus herkenbaar in gebruik, maar zonder cookies kan werken.

Online advertising

Cookieless advertising, een ramp of een zegen?

Na wat kleine updates in Safari kondigde Google onlangs gelukkig aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Wat betekent dit voor tech partijen, adverteerders en natuurlijk consumenten?

AVG

XS4ALL met cookieloze reclame op NOS.nl

Internetprovider XS4ALL is een van de eerste adverteerders die met afwijkende reclameformaten een campagne draaien op NOS.nl. De provider ziet het aantal bezoeken aan zijn shop stijgen.

Online advertising

Grootschalige overtreding cookiewet houdt aan

Nog geen twaalf procent van de websites past de privacywet AVG wat cookies betreft goed toe. Bijna negentig procent van de onderzochte sites is in ovetreding en voldoet nog niet eens aan de minimumeisen die wettelijk worden gesteld.

AVG

Je privacybeleid als integraal onderdeel van je datastrategie

Door een technologie gedreven datastroom weten bedrijven tegenwoordig meer over hun klanten dan ooit tevoren. Technologie heeft ervoor gezorgd dat consumenten op veel manieren gedwongen worden om de controle over de informatie die ze delen op te geven. Tealium heeft voor haar Consumer Data Privacy Report 2019 duizend consumenten ondervraagd over hun relatie met merken en de privacy van persoonlijke gegevens.

AVG

STER helemaal over op cookieloos adverteren

De exploitant van de publieke omroepen STER gaat op internet helemaal over op cookieloos adverteren. Afgelopen jaar, waarin de nieuwe opzet werd getest, verliep boven verwachting goed, met positieve resultaten en volgeboekte kwartalen.

Online advertising