More stories

‘Elk bedrijf moet zich bekwamen in privacy, databeveiliging en GDPR’

Nieuwe Europese wetgeving biedt kansen voor bedrijven die privacy in hun kern opnemen. Tegelijkertijd ontstaat daarmee een scheur in het open internet met allerlei gevolgen voor tech- en databedrijven hier en in de VS. Zoveel werd wel duidelijk tijdens een groot evenement over dit thema, georganiseerd door de Europese Commissie. Het gaf een inkijk in hoe Europa de macht weer naar zich toe wil trekken.

Privacy

Privacywaakhond: 11.000 klachten, 21.000 datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in 2018 11.413 klachten ontvangen na invoering van de nieuwe privacywet. Met die nieuwe wet hangt ook het aantal ontvangen klanten over datalekken samen: 20.881.

Privacy

GDPR ingewikkeld? Zet je dan maar schrap voor SCA

Europa staat aan de vooravond van een flinke verandering in de manier waarop we online betalen. Een verandering met grote consequenties voor bedrijven die online zakendoen. Net zoals GDPR (in Nederland bekend als de AVG; Algemene Gegevens Verordening) in enorme gevolgen had (en nog steeds heeft) voor de manier waarop bedrijven met persoonlijke gegevens omgaan, brengt de invoering van Strong Customer Authentication (SCA), op 14 september van dit jaar, belangrijke veranderingen met zich mee voor bedrijven die online transacties verwerken en voor de manier waarop we dagelijks online betalen.

Payment

Google: ‘We moeten méér doen met mínder data’

Googles topman voor de reclameproducten Prabhakar Raghavan spoort zijn team aan om steeds minder klantdata te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hij roept de markt op hetzelfde te doen.

Privacy

De GDPR beperkend? Het maakt online juist persoonlijker

Met de handhaving van de General Data Protection Regulation (GDPR) in de Europese Unie ligt dataverzameling aan banden. Reden voor paniek bij bedrijven die zich richten op big data-analyses en customer experience management? Juist niet. De GDPR biedt een uitgelezen kans om online persoonlijker te maken.

AVG

Negen maanden AVG: wat is er tot nu toe gebeurd?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is inmiddels driekwart jaar van kracht. Tijd om de tussenstand op te maken. Waarbij de vraag is of de AVG ons wel de gegevensbescherming brengt waarop we op hadden gehoopt. De aangescherpte wetgeving werpt immers ook een dam op voor gegevens die we wél willen delen 

AVG

Mag je onder de AVG weten wie je een Valentijnskaart of -boeket stuurde?

Gisteren was het Valentijnsdag, dus krijgen een hoop mensen een kaart of boeket van een geliefde of bewonderaar. Soms met naam, soms zonder. Dat laatste hoort er bij onder deze traditie. Maar genoeg mensen die dan juist nieuwsgierig worden en willen weten wie de afzender was. De bloemist of het kaartenbedrijf heeft die informatie, gekoppeld aan jouw naam en adres. Dan kun je je afvragen of ze die informatie niet gewoon onder de AVG kunnen verkrijgen – dat Pietje jou een kaartje stuurt, is toch een persoonsgegeven over jou?

AVG

Data Privacy Day: in 2019 is het grote publiek écht wakker

Op 28 januari staan we traditiegetrouw stil bij het onderwerp ‘privacy’. Op die datum werd in 1981 het allereerste verdrag met betrekking tot regelgeving rondom privacy in Europa ondertekend. Inmiddels zijn we vele verdragen verder, en is het thema actueler dan ooit. Wat zijn de verwachtingen voor 2019?

Privacy

NY Times: Geen omzetverlies door GDPR

De NY Times heeft nul financiële schade opgelopen door de invoering van de Europese privacyregels onder de GDPR. Toch gooide de Amerikaanse krant alle open exchanges en behavioural targeting eruit.

Online advertising

Skyscanner dicht ‘Facebookgat’ en stopt gegevenslek

De zoekmachine voor vliegtickets Skyscanner update zijn Androidapp omdat het ongevraagd gebruiksgegevens lekt naar Facebook.

Legal

Helft Nederlanders ongemakkelijk met data delen

De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.

Privacy

Bill Gates: ‘Regulering techbedrijven logisch’

Grote internetbedrijven als Facebook en Google zullen aan banden worden gelegd met nieuwe soorten overheidsregulering. Dat verwacht de mede-oprichter van Microsoft Bill Gates.

Legal

GDPR-expert Richard van Schaik: ‘De Nederlandse toezichthouder lijkt een capaciteitsprobleem te hebben’

Op 25 mei 2018 werd de Algemene verordening gegevensbescherming ingevoerd. Vooral bekend als AVG of GDPR. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van GDPR op het media- en reclamevak.

AVG

Chatsite krijgt eerste AVG-boete in Duitsland

Het Duitse chatplatform Knuddels.de is de eerste bij de oosterburen die een boete heeft gekregen voor het overtreden van de nieuwe, op AVG gebaseerde privacyregels.

AVG

Verkeerde interpretatie AVG: dit laat je liggen

Slechts dertig procent van de grote uitgevers in Europa is AVG compliant, bij adverteerders is dit cijfer vele malen lager, aldus de verantwoordelijke voor data & privacy IAB Europe Matthias Matthiesen op de privacy town hall van 8 oktober. Logisch dat ze de kat uit de boom kijken tot de eerste dwangsom. Toch is er veel mogelijk binnen de wet, mits juist geïnterpreteerd.

AVG