More stories

600 klachten bij Autoriteit Persoonsgegevens sinds AVG

Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft sinds 25 mei, toen de AVG ging gelden, ruim 600 klachten ontvangen over schending van privacyrechten. Vierhonderd klachten zijn inmiddels geanalyseerd.

AVG

Nederlands ‘keurmerk’ jokt over AVG (update)

Een bedrijf uit het Nederlandse Leek benadert Belgische ondernemingen met regelrechte leugens over de AVG-wetgeving. Dat meldt de Belgische nieuwssite Datanews.

Marketing

‘Twee van de drie websites overtreden nieuwe privacywet’

Twee van de drie websites overtreden de nieuwe privacywetgeving. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar 150 sites. Veel websites plaatsen tracking cookies vóórdat bezoekers toestemming hebben gegeven of vragen die toestemming niet op de juiste manier.

AVG

Grootste deel overheidsinstanties heeft functionaris voor gegevensbescherming

Minder dan 4 procent van de ruim 400 gecontroleerde overheidsinstanties heeft mogelijk nog geen functionaris voor gegevensbescherming aangemeld. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Zij moeten voor 11 juni 2018 laten weten wie hun FG is.

AVG

AVG: 8 slimme – en legale – tips om tóch nieuwe e-mailadressen te verzamelen

Suzanne Robbe van Loyals zocht voor je uit wat de AVG betekent voor jouw mailing list en verzamelde 8 slimme (en legale) tips om toch nieuwe e-mailadressen te verzamelen. Heb je een mailinglist of wil je er een gaan opbouwen? Lees dan zeker dit nuttige artikel.

AVG

Zoek een alternatief voor klantenservice: WhatsApp niet geschikt voor AVG

Zet je Whatsapp in voor je klantenservice? Ga dan op zoek naar een andere manier om met je klanten te chatten. Sinds 25 mei is WhatsApp namelijk niet meer geschikt om in te zetten in de communicatiemix.

Customer Service

ICANN in AVG-testcase met Duitse hoster

De internationale coördinator van de internetdomeinnamen ICANN brengt in Duitsland een zaak voor de rechter rondom adresgegevens van klanten van hoster EPAG.

AVG

European Data Protection Board van start

Met de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is ook de European Data Protection Board (EDPB) actief geworden. In dit orgaan werken alle nationale privacytoezichthouders uit de Europese Unie samen bij hun toezicht op de nieuwe regelgeving.

AVG

Werkgroep lanceert ketenoverzicht digital-marketinglandschap

De werkgroep Privacy, een initiatief van IAB Nederland, DLA Piper en BVA bond van adverteerders, publiceert een industriewijd ‘ketenoverzicht’ dat uitgevers, technologieleveranciers, adverteerders en bureaus ondersteuning en inzicht moet bieden in de vereisten van de General Data Protection Regulation (GDPR).

AVG

D66: ‘Privacywetgeving mag nog stap verder’

De privacy zekerheid mag na de invoering van de AVG nog veel verder gaan. Dat stelt D66 Kamerlid Kees Verhoeven.

AVG

Amerikaanse kranten blokkeren sites voor Europeanen

Amerikaanse uitgeverijen lijken in verlegenheid gebracht door de Europese privacywetgeving. Vooral uitgeverij Tronc maakte het vandaag wel erg bont door de toegang tot al zijn kranten vanuit de EU te weigeren, daaronder de LA Times en Chicago Tribune. De uitgever heeft ook apps verwijderd uit Europese appwinkels.

AVG

Nieuwe privacywet vandaag van kracht

Via een Europese verordening wordt vandaag de nieuwe privacywet van kracht. Consumenten genieten meer bescherming en controle dan voorheen, bedrijven moeten zich daar mentaal en operationeel nog op aanpassen.

AVG

Zuckerberg getuigt vandaag voor het Europees Parlement, maar gaat er iets veranderen?

Mark Zuckerberg getuigt vandaag voor het Europees Parlement. Hij zal uitleg geven over hoe Facebook omgaat met data van gebruikers. Jurist en privacy expert Stefan Kulk (Rechtgeleerdheid) en data-specialist Sander Prins (Utrecht Data School) van de Universiteit Utrecht hopen dat er dit keer echt kritische vragen worden gesteld.

AVG

Loyaliteit en AVG: hoe zorg je ervoor dat je klantdata mag blijven gebruiken?

Data vormen de basis van loyaliteitsprogramma’s. Zonder de NAW-gegevens, transactiegeschiedenis en demografische kenmerken van de leden begin je niet veel. De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft dan ook grote gevolgen voor loyalty marketing. Wat zijn de gevaren en hoe zorg je ervoor dat je klantdata kunt blijven gebruiken?

Customer Loyalty

Veel marketingbedrijven niet klaar voor AVG

Een week voor de nieuwe Europese privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is nog niet iedereen klaar met de voorbereidingen. Dat blijkt uit onderzoek van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing.

AVG