More stories

Taco Carlier (Van Moof): ‘Dit is de grootste rollercoaster van mijn leven’

Het openbaar vervoer gebruik je op dit moment alleen als het echt nodig is. Er wordt nu naar alternatieven gezocht om je tijdens de coronacrisis te verplaatsen. Wat betekent dat voor VanMoof, het e-bike bedrijf van Taco Carlier? Carlier: ‘Het begin van de coronacrisis zorgde voor een totale freeze van het hele wereldwijde zakenleven en ondernemerschap. Het heeft zich daarna vrij onopgemerkt weer hersteld. Op dit moment is het bijna alsof iedereen alweer vergeten is hoe de eerste drie weken eruit zagen. Die eerste weken ervaarden we als een soort van IJstijd. We waren al een hele tijd aan het voorbereiden op de lancering van de nieuwe fietsen. Na die twee weken herstelde zich dat en kwamen we in een gigantische opleving. Iedereen moet toch een keer terug naar het werk en met de 1,5 meter afstand houden wordt dat lastig in de trein en metro.

Strategy
Premium

Campagnepanel: ‘Ik mis iets niéuws’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een actuele digitale campagne. Dit keer een opmerkelijke combinatie van audioreclame in metrostations, billboards en een QR-code.

Online marketing

Martijn Wijtmans (Tripetto): ‘Op eigen kracht een mooi onderzoeksproduct bouwen’

Een goede online vragenlijst voelt natuurlijk en simpel. De flow brengt je vanzelf bij de volgende logische vraag. Om zo’n lijst te maken zijn er honderden tools. Tripetto is daar één van. Op dit moment nog gratis en nog constant in ontwikkeling. Maar ook stabiel en betrouwbaar. ‘Het draait volledig en je kunt van alle functionaliteiten gebruik maken. Er komen ook op hele korte termijn een stevig aantal grote verbeteringen bij die ons zijn aangedragen door de eerste gebruikers van het product’, aldus bedenker Martijn Wijtmans.

Innovatie

Joris van Doorninck (Breeze):’We laten daten weer om offline interactie gaan’

Of je er nu ervaring mee hebt of niet, vrijwel iedereen kent Tinder. De populaire dating-app waarbij je al swipend zoekt naar een match. Voor het dan tot een date komt, ben je naar verluidt gemiddeld 38 uur verder. Breeze wil het anders doen. Je krijgt slechts twee profielen per dag te zien en heb je het gevoel dat je iemand leuk vindt dan volgt een ontmoeting in levende lijve. “Wij benadrukken dat het echt laagdrempelige dates zijn: gewoon eens een drankje doen om iemand te leren kennen. Wie weet hou je er een goede vriend aan over. Zo proberen wij de druk eraf te halen en laten zien dat het ook gewoon zo kan”, aldus CEO Joris van Doorninck.

Innovatie

Wel of niet adverteren in tijden van crisis?

In maart van dit jaar ging Nederland in de intelligente lockdown. Al snel werd duidelijk dat de ‘intelligent lockdown’, een economische crisis in haar kielzog had.

Online advertising

Kan een model onder de AVG inzage in foto’s vorderen van de fotograaf?

er een model dat op basis van de AVG “inzage in zijn persoonsgegevens” wil, oftewel een kopie van elke foto. Ik las dat een portretfoto inderdaad een persoonsgegeven is, dus kan dit zomaar? En gratis?’

Legal

Hoe vergroot je het geluk van je marketingteam in het coronatijdperk

Wat zijn de vaardigheden die je als marketing- of salesmanager kunt gebruiken om het effect van eenzaamheid op medewerkers te verminderen?

Strategy

Leerpunten van een negen domeinen mega-migratie

Elke online marketeer wil een website migratie zo soepel mogelijk laten verlopen. Elke marketeer weet ook dat er een enorme […]

Programmatic

IT’er wil gewoon lekker werken

Innovatie staat bij de meest organisaties hoog op de agenda en daarvoor zijn goede IT professionals essentieel. Het is dan ook niet verrassend dat het aantal vacatures voor IT functies vorig jaar opnieuw steeg, met bijna dertig procent.

Recruitment

Internetdiensten buiten databundel zetten schenden netneutraliteit

Providers in de Europese Unie mogen sommige diensten niet voor hun klanten beter toegankelijk maken dan andere.

Legal

YouTube gaat gebruikers om ID-kaart vragen om leeftijd te controleren, mag dat?

YouTube gaat gebruikers om een ID-kaart of creditcard vragen als het niet kan vaststellen of een gebruiker achttien jaar of ouder is.

Legal

Pyrrusoverwinning

Op 31 augustus stopte The New York Times na 81 jaar met het publiceren van tv-gegevens. Het befaamde ‘spoorboekje’ was niet meer van deze tijd

Video

Zes lessen: replatforming B2B e-commerce onder hoge druk 

Het replatformen van een bestaande e-commerceomgeving voor spare parts in een grote internationale B2B-organisatie kan een uitdaging zijn

E-commerce platforms

Bas van Abel (De Clique/Fairphone): ‘Om een systeem te veranderen moet je er onderdeel van zijn’

Bas van Abel stond aan de wieg van de Fairphone, een uit vervangbare blokjes opgebouwde telefoon. Hij wist dat idee tot een serieus uit te bouwen, maar de stap naar nog groter werd zijn ondergang. ‘Mijn vrouw heeft me echt bij de crisisdienst moeten afleveren.’ Maar wat na zijn terugtreden een uitgebreid sabbatical had moeten worden, werd slechts vier maanden rust. ‘Vier maanden nadat ik bij Fairphone als CEO was vertrokken zat ik weer bij de notaris voor een nieuw bedrijf.’ Dat is De Clique. Het bedrijf haalt gescheiden afvalstromen op bij restaurants en cateraars om daarvan nieuwe bruikbare dingen te maken.

Venture

De app store als zandbak

De digitale wereld is steeds vaker het strijdtoneel van ruzies tussen landen of bedrijven. En het niveau ervan ontstijgt nauwelijks dat van de zandbak.

Mobile