Waarom contentmarketing meestal niet werkt
Contentmarketing zou dé oplossing zijn voor iedere marketing uitdaging. De buzzwords volgen elkaar snel op, maar resultaat blijft vaak uit. Waarom is contentmarketing in de praktijk toch zo lastig?
Contentmarketing zou dé oplossing zijn voor iedere marketing uitdaging. De buzzwords volgen elkaar snel op, maar resultaat blijft vaak uit. Waarom is contentmarketing in de praktijk toch zo lastig?
De hoeveelheid kanalen en content die de consument tot zijn beschikking heeft, maakt het leven van de marketeer er niet bepaald gemakkelijker op. Want hoe vang je de aandacht van de (toekomstige) klant en zorg je ervoor dat hij betrokken blijft bij je merk of bedrijf? Vier stappen om op te vallen in de contentstortvloed.
De een spelt de krant van voor naar achter, de ander volgt het nieuws alleen op Twitter. De manier waarop mensen content tot zich nemen is allang niet meer uniform. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop je als marketeer je boodschap overbrengt, maar ook voor de keuze van het (advertentie)medium.
Recruitment en marketing vertonen steeds meer dezelfde trekken. Geheel in lijn met die ontwikkeling ontdekken grote bedrijven Snapchat voor ‘employer […]
Suzanne de Jong, oftewel Suus, blogt sinds 2012 op &SUUS. Zij vertelt op Emerce eHome & Deco komende donderdag over de mogelijkheden die sociale media bieden voor visual branding.
Negin Mirsalehi is met 3,4 miljoen volgers op Instagram een van de grootste Nederlandse bloggers. Haar strategie: zeer selectief keuzes maken welke merken ze vertegenwoordigt en zelf strak de regie houden over de posts die ze plaatst.
Marketingtechnologiebedrijf BloomReach neemt voor een onbekend bedrag de Nederlandse CMS-specialist Hippo over. Het team in Amsterdam wordt collega met ex-technici van Google en Cisco.
Het Nederlandse MCN OnLane, onderdeel van MediaLane, biedt adverteerders toegang tot het nieuwe, snelgroeiende social netwerk musical.ly. Nederlandse jongeren downloadden de app reeds twee miljoen keer.
Met het volwassen worden van online influencing wordt er minder gestuurd op platte, commerciële boodschappen. Authenticiteit en langetermijnsamenwerkingen (70,6 procent) moeten de consument overtuigen. Toch blijkt het simpelweg noemen van merken nog immer succesvol (53,9 procent).
Elk bedrijf of merk wil dat zijn content veel wordt gelezen of bekeken en gedeeld. Maar bereik mag nooit je einddoel zijn, vindt Gonnie Spijkstra van 9connections.
“Hoi, ik heb een instagramaccount met wel 20.000 volgers en ik maak mooie foto’s. Wanneer jullie mij een aantal producten sturen dan post ik daar een foto van”. Bovenstaande zal door een ieder herkend worden die maar iets met Marketing en PR te maken heeft.
Amazon UK en Jamie Oliver hebben een deal gesloten waarbij de kok dataleverancier wordt van Amazons sprekende huiskamerpraatpaal Echo. “Jamie Oliver, geef recepten met kip”, leveren de thuiskok een aantal suggesties van de chef zelf op.
Wie zich enigszins in het fenomeen bloggers anno 2016 heeft verdiept, zal de naam Negin Mirsalehi niet zijn ontgaan. Negin is blogger op wereldniveau met volgers in de US, UK, Italië en Nederland.
“Consumenten zijn advertenties meer dan zat, anders zouden adblockers nu niet zo’n probleem aan het worden zijn”, stelt Eric van Hall van CopyRobin.
Sawadee groeit hard en daardoor de marketinguitgaven ook, vertelt Bastiaan Govers, hoofd Marketing en E-commerce bij de specialist in avontuurlijke groepsrondreizen. “Vroeger konden we meeliften op de bestedingen van onze grotere concurrenten, omdat mensen toch wel alle spelers met elkaar vergeleken. Nu moeten we zelf in SEA en Display investeren.”