More stories

Premium

Online omzet in juli 15,4 procent hoger

De online omzet was in juli 15,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 14,8 procent meer omgezet, zo meldt CBS. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 16,3 procent.

Retail

Infographic: de wereld van online betalen

De wereld van bankieren en betalen is de laatste jaren volop in beweging, mede door de komst van het internet. Vandaag worden meer specifieke eisen van PSD2 van kracht, zoals het gebruik van Strong Customer Authentication (SCA) voor online betalingen. Voor online betalen denk je al snel aan iDEAL en PayPal om in webshops te betalen. Er zijn inmiddels al 34.000 webwinkels die iDEAL ondersteunen. Onderling betaal je elkaar met een Tikkie. Marketingbureau Team Nijhuis zette alle methoden op een rij.

Payment

Strengere beveiliging online betalen vandaag van kracht

Sinds vandaag is de strengere beveiliging voor online betalingen van klacht. Voortaan is een tweestapsverificatie vereist. Deze maakt deel uit van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 (Payment Services Directive 2) die daarmee definitief is ingevoerd. Voor Nederlandse webwinkels heeft de maatregel weinig betekenis.

Payment

Peter voor de Wind, Swapfiets: ‘Service is alles’

Met het allereerste fietsabonnement ter wereld zet Swapfiets Fiets-as-a-Service in de markt. Succesvol, zo getuigen de groeiende aanwezigheid in Europa en het winnen van de Emerce E-commerce 2019 Challenger award. Voornaamste focus? “Te gekke service”, zegt Peter voor de Wind, Global Customer Service Manager.

Customer Service

Joris Beckers (Picnic) wint LOEY Award: ‘Ik kan goed puzzelen en knutselen’

De LOEY Award, de onafhankelijke prijs voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie, gaat dit jaar naar Joris Beckers, mede-oprichter van Picnic. We vroegen hem hoe een goede online ondernemer zich onderscheidt. Vrij simpel, vindt Beckers zelf: “Als je iets nieuws wilt bedenken, moet je nieuwe manieren vinden om problemen op te lossen.”

E-commerce

Zalando test herbruikbare verpakkingen in Scandinavië

Tienduizend klanten van Zalando in Finland, Noorwegen, Zweden en Denemarken ontvangen hun orders komenden weken niet in kartonnen dozen maar kunststof zakken. Na ontvangst van hun order kunnen ze de zakken, leeg of met een retour, weer terugsturen voor hergebruik.

Logistics

3 miljoen euro groeigeld voor cash-en-carry Orderchamp

Orderchamp, een online B2B marktplaats voor winkeliers, heeft 3 miljoen euro opgehaald bij investeerder henQ en oud-oprichters van SEOshop.

B2B Digital

Bezorgdienst Google Express stopt, wordt onderdeel van Shopping

Googles bezorgdienst Google Express houdt op te bestaan. Het wordt onderdeel van productvergelijker Google Shopping. Formeel gaat het om een integratie, maar eigenlijk is de dienst gewoon mislukt.

E-commerce

E-commerce belangenorganisaties Ecommerce Europe en EMOTA gaan fuseren

Ecommerce Europe en EMOTA gaan fuseren. Jarenlang hebben de twee Europese belangenverenigingen voor webwinkels naast elkaar bestaan. Maar nu de online markt steeds volwassener aan het worden is en digitaal Europa schreeuwt om een gelijk speelveld, faire handhaving en eerlijke concurrentie is de tijd rijp gebleken om de handen in een te slaan, zo schrijft Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

E-commerce

Nieuwe slogan voor Zalando: Free to be

Zalando start het seizoen met een nieuwe slogan: Zalando. Free to be. De reclamecampagne, met in de hoofdrol influencers als Adwoa Aboah, Alice Hurel, Felicity Hayward, Rain Dove en Leroy Mokgatle, belicht het uitgebreide mode-assortiment en moedigt klanten aan om zichzelf te zijn.

E-commerce

Shopify koopt fulfillment specialist

Shopify heeft voor 450 miljoen dollar 6 River Systems overgenomen, een startup gespecialiseerd in fulfillment automatisering en kunstmatige intelligentie.

Fulfillment

Waarom de Hudson’s Bay het niet redt? Simpel, het is geen V&D

Action, een gigantisch succes. Een formule die niet alleen fors uitbreidt maar ook enorme winsten behaalt. Action is in feite een warenhuis. Want ‘alles’ kun je er kopen. Zelfs kleding. Het concept slaat aan. ‘Grabbelen en graaien’. Dát is de kracht van het warenhuis. Zeker als de prijzen belachelijk laag zijn. Zou dat ook kunnen lukken voor het middensegment?

Customer Engagement

Jumbo introduceert digitaal loyaliteitsprogramma

Jumbo komt met een digitale bonuskaart, maar gaat dat anders doen dan Albert Heijn. Dat kondigde CFO Ton van Veen dinsdag aan op het congres Food Retail Event in Tiel.

Customer Loyalty

Joris Beckers (Picnic) wint LOEY Award 2019

Joris Beckers, mede oprichter van Picnic, is uitgeroepen tot winnaar van de LOEY Award 2019. De onderscheiding voor de beste online ondernemer van Nederland werd dinsdagavond voor de tiende keer uitgereikt.

Food

De webwinkel heeft verloren in Duits e-commerce

Niet de webwinkel maar het generieke e-commerceplatform is de standaar in Duits e-commerce en het lijkt erop dat Amazon nog jaren de aller-, allergrootste van het land zal blijven.

Duitsland