More stories

ACM waarschuwt leveranciers opnieuw over mogelijke verboden invloed op verkoopprijzen winkeliers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen maanden opnieuw verschillende leveranciers gewaarschuwd omdat ze mogelijk druk uitoefenden op winkeliers om hogere verkoopprijzen te hanteren voor hun producten. Dat is verboden, omdat consumenten daardoor duurder uit zijn. Het gaat om leveranciers in verschillende sectoren: bouwmaterialen, fiets- en autoaccessoires, batterijen en verzorgingsproducten.

E-commerce
Premium

Klarna daagt Nederlandse kredietindustrie uit met ‘transparante data’

Betaalnetwerk Klarna lanceert Wikipink: naar eigen zeggen de eerste datahub in de kredietsector met gegevens over hoe Nederlandse consumenten Klarna’s kredietproducten gebruiken. Als reactie op de groeiende kritiek op de methodes van kredietverstrekkers in Nederland (zoals Buy Now Pay Later) biedt Klarna inzicht in gedetailleerde data over terugbetalingspercentages, incasso’s, wanbetalingen en de demografische kenmerken van consumenten.

Payment

1,1 miljoen boete energieleverancier HEM voor ernstige misleiding bij telefonische werving

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier Allround Hollands Energie B.V. (handelend onder de naam Hollandse Energie Maatschappij, ofwel HEM) een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat verkopers die namens HEM telefonisch energiecontracten verkochten vaak zo dwingend te werk gingen, dat er ook sprake is van een agressieve handelspraktijk.

E-commerce

Uber breidt uit naar Zwolle

Taxichauffeurs uit Zwolle kunnen vanaf vandaag de Uber app gebruiken om passagiers te vinden die op zoek zijn naar een rit.

Mobility
Premium

Duitse politiek in het geweer tegen Temu

De Duitse caolitiepartners roepen de Europese Commissie en Ierse toezichthouder op om op te treden tegen misleidende marktpraktijken van de shoppingapp Temu.

Duitsland

Guided selling en Conversational AI op Emerce E-Commerce Live!

Albert Heijn heeft een nieuwe betaalmethode geïntroduceerd voor klanten die hun boodschappen online bestellen: de digitale betaalpas. Met de digitale betaalpas betalen klanten met hun vertrouwde betaalpas, maar dan digitaal. Linda Junker-Kolk vertelt over deze nieuwe betaalmethode op E-Commerce Live op 5 juni in de Beurs van Berlage.

E-commerce

Instantbetalingen in euro’s vanaf nu verplicht

Het wordt voor aanbieders van betalingsdiensten, zoals banken, die standaardovermakingen in euro’s aanbieden, verplicht om de verzending en ontvangst van instantbetalingen in euro’s aan te bieden. De verordening die hierop betrekking heeft is inmiddels verschenen.

Payment

Shein verdubbelt winst: 2 miljard dollar

Online kledingwinkel Shein heeft zijn winst in 2023 verdubbeld tot twee miljard dollar.

E-commerce

Nieuwe CMO voor Hellofresh Benelux

Ralph Rijks start 2 april als nieuwe CMO van HelloFresh Benelux en volgt hiermee Lydi Siebers op, die aan het commerciële roer van het bedrijf stond tot eind 2023.

Online marketing
Premium

Kruidvat breidt marketplace uit met Sport

Kruidvat staat nu ook externe verkopers toe in de Sport-afdeling van zijn webwinkel. Het online assortiment groeit daardoor met zo’n vijfhonderd artikelen.

Marketplaces

Online 5,3 procent meer omgezet in februari

De onlineomzet was in februari 5,3 procent hoger dan in februari 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 8,1 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 0,9 procent hoger, meldt het CBS.

E-commerce

Emerce Retailmediarapport 2024

Dit rapport analyseert de ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor retailmedia in 2024 en benoemt de belangrijkste spelers, marktveranderingen en […]

Emerce Research
Premium

Prijsvergelijkingsapp PingPrice betreedt Nederlandse markt

PingPrice, de mobiele applicatie die productprijzen van supermarkten vergelijkt, is nu ook beschikbaar voor Nederlandse consumenten. Na de lancering van de app in België vorig jaar zet de start-up nu zijn vizier op de Nederlandse markt.

Food

Welkoop opnieuw winnaar Shopping Award

Welkoop kreeg de meeste stemmen in de categorie ‘Dier’ bij de jaarlijkse Shoppin Awards. Net als in 2023 bleek de tuin- en dierwinkel bovendien de meeste stemmen hebben gekregen van alle publieksprijswinnaars.

E-commerce

(Emerce TV) Hoe krijgen webwinkels weer grip op hoge retourpercentages?

Omgaan met retouren is voor webwinkels een groeiend probleem. Het loont vaak niet om producten terug te laten sturen, te controleren en weer verkoopklaar te maken. Beelden van kledingbergen in de Sahara en kleding die verbrand wordt geven de fashion industrie een negatief imago. Webwinkels zoals Amazon, bol.com en Coolblue willen goedkopere producten vaak niet eens meer terug, ook al zijn deze onbeschadigd en ongebruikt.

Sustainability