More stories

‘Blokker ziet weg naar herstel’

Voor Blokker is duidelijk de weg naar een positief resultaat ingezet. De omzet van de keten in huishoudelijke artikelen bedroeg in het boekjaar 2022 circa 340 miljoen euro en de EBITDA min 11 miljoen euro. In het boekjaar 2023 verwacht Blokker uit te komen op een omzet van ca. 344 miljoen euro en een EBITDA van minstens 2 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers die moederbedrijf Mirage donderdag publiceerde.

E-commerce
Premium

Online-aandeel voor de aankoop van e-bike is in Nederland relatief laag

Het bezoek aan een fysieke winkel speelt nog steeds een belangrijke rol in het oriëntatieproces voor de aankoop van een e-bike. Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in klantreis. Dat stelt GfK in de E-Bike Monitor 2023.

E-commerce

Online supermarkt Butlon wil fysieke winkel openen

Online supermarkt Butlon zoekt momenteel een winkelruimte in Enschede en omgeving. zo blijkt uit een oproep op LinkedIn. ‘Met een focus op een locatie tussen de 600-1000 vierkante meter, willen we de deuren openen van onze allereerste Butlon-winkel.’

Food

Online 1,2 procent minder omgezet tijdens feestdagen

De online omzet was in december 1,2 procent lager dan in december 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 1,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 4,6 procent, volgens cijfers van CBS.

E-commerce

Terugblik: hoe bracht de logistieke sector het er in 2023 vanaf?

Januari: tijd voor een terugblik op de pakketbezorging in 2023. Meer of minder vertragingen? Black Friday? En hoe zat het met de regionale verschillen?

Logistics
Premium

Duits e-commerce in 2023: -12 procent

De Duitse online e-commercemarkt sloot het jaar 2023 met een omzet van onder de honderd miljard euro. Sinds corona weet de markt zich niet te herstellen.

E-commerce

Houvast in het complexe internationale web van online betalen

Online betalen? Voor consumenten heel normaal. Voor bedrijven niet: zij staan voor lastige keuzes rond het bieden van betaalmethoden, ook over de grens.

Payment

Handyman-keten failliet, maar webshop blijft open

De Nederlandse Handyman-keten, gespecialiseerd in accessoires en onderdelen voor huishoudelijke apparaten, is failliet verklaard.

Retail
Premium

Temu stelt marktplaats open voor EU-verkopers

Aankomende maart opent Temu zijn handelsplatform voor verkopers in de VS en kort daarna voor Europese.

E-commerce

PayPal lanceert AI diensten

PayPal lanceert later dit haar nieuwe kunstmatige intelligentie-gedreven producten. Het is de eerste grote aankondiging onder CEO Alex Chriss, die in september bij PayPal kwam.

Payment

PostNL bezorgde met de feestdagen minder pakketten dan verwacht

PostNL geeft een winstwaarschuwing af. De EBIT over 2023 komt naar verwachting uit op circa 92 miljoen euro. Dat is conform de aanvankelijke verwachtingen, maar lager dan het laatst gepubliceerde vooruitzicht. Vooral de feestdagen vielen tegen.

Logistics

Er is kracht in keuzevrijheid, maar veel contactkanalen bieden kent ook risico’s

Je klanten veel opties bieden om in contact te treden is een goede strategie. Maar ieder middel heeft ook nadelen en moet wel echt goed werken.

Customer Service

C&A beëindigt de samenwerking met externe marktplaatsen

C&A stopt na ruim vijftien jaar met het verkopen van kleding via grote webwinkels als Amazon, Wehkamp en Zalando. C&A wil zich weer richten op de groei van de eigen kanalen voor online verkopen.

Fashion

‘ReCommerce marktplaatsen presteren beter dan de bredere retailmarkt’

ReCommerce, oftewel de tweedehands onlinemarkt, zal tegen 2025 naar verwachting vijf keer sneller groeien dan de totale retailmarkt. Online advertentiemarktplaatsen leveren een belangrijke bijdrage aan de tweedehands handel en de circulaire economie. Dat blijkt uit onderzoek van Cross-Border Commerce Europe met steun van FedEx Express en Poste Italiane.

E-commerce

ACM roept online verkopers en brancheorganisaties op rechten P2B Verordening te checken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept ondernemers op die producten verkopen of diensten aanbieden via een online platform, om te controleren of dat platform handelt in lijn met de zogenoemde Platform-to-business Verordening (P2B Verordening). Uit onderzoek van de ACM blijkt dat twee derde van de online ondernemers niet bekend is met de rechten uit deze verordening.

B2B Digital